|
|
דרך גבר בעלמה
|
|
בפסוקים "שלושה המה נפלאו ממני... ודרך גבר בעלמה..." (משלי ל 18-19), פירש הרב בכמה מקומות, ששלמה אינו מבין את התהליכים הנפשיים שקשורים ליחסים שבין גבר לאישה:
http://www.tora.us.fm/nxtboard/messages/5482.html
ובאופן כללי יותר, הפסוקים "שלושה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים: דרך נשר בשמים, דרך אוניה בלב ים, דרך נחש עלי צור, ודרך גבר בעלמה" מתארים את נפלאות הניווט: שלמה אינו מבין איך הנשר מנווט בשמיים, איך אוניה מנווטת בלב ים, איך נחש מנווט בין סלעים, ואיך גבר "מנווט" בליבה של עלמה.
יש לי כמה קושיות על פירוש זה:
א. לשלמה היו מלחים ואוניות שהגיעו עד תרשיש ועד אופיר - הייתכן שהוא לא ידע איך אוניה מנווטת?
ב. לפי חז"ל, שלמה דיבר עם החיות ועם העופות - הייתכן שהוא לא ידע איך הם מנווטים?
ג. מה כל-כך מופלא בניווט של נחש על סלעים, ובמה זה שונה מניווט של כל חיה על-פני האדמה?
ועוד: בהמשך הקטע נאמר "כן דרך אישה מנאפת, אכלה ומחתה פיה ואמרה לא פעלתי אוון". לפי דרכו של הרב יש לפרש, ששלמה מתפלא על עזות-הנפש של המנאפת. אם כך:
ד. מה הקשר בין זה לבין נפלאות הניווט שנזכרו בתחילת הקטע, פרט לעצם העובדה שיש כאן דברים מוזרים?
ה. מה מיוחד דווקא באישה מנאפת, והרי יש עוד חוטאים ופושעים רבים שעושים מעשים שאין הדעת סובלתם?
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
א. יכולות הניווט אכן היו בעייתיות מאוד. ידעו את הכיוון הכללי, אך לא הגיעו בדיוק לנקודה כמו שאנו יכולים לעשות היום.
ב. איני יודע כיצד לבאר את עניין השיחה עם העופות.
ג. איני יודע מה מופלא בנחש בין הסלעים.
ד. הדיבור על אשה מנאפת אינה טוען שאין אנו יכולים להבין את העובדה שאישה נוטשת את נאמנותה למשפחתה ומנאפת. זו הפשע החמור בשל העובדה שהוא מערער את יסוד המשפחה, שהוא יסוד הקיום.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דרך גבר בעלמה
|
|
|
|
|
|
|
|
|