|
|
אמירת ימ"ש על יהודי רשע
|
|
ראיתי שהרב קיבל לפני כחודשיים שאלה בקשר לנוהגו של הרב כהנא להקפיד ולומר "ימח שמו" כאשר הזכיר אנשי שמאל בולטים. הרב העיר כי אין אנו יודעים מי רשע בעיניו של הקב"ה.
אך ההלכה עצמה מגדירה לנו מיהו רשע. הרב כהנא הרבה לצטט את דברי חז"ל בבראשית רבה פמ"ט סי' א': "כל הרואה את הרשע ואינו מקללו עובר בעשה, שנאמר "ושם רשעים ירקב" (מובא גם בילקוט שמעוני שם במשלי). בשלוש מקומות לפחות דברי רבנו הרמב"ם מעלים סימני שאלה בקשר לסלחנות בה יש להתיחס לפושעי ישראל:
בהלכות דעות פ"ו הל' יב': במה דברים אמורים, בדברים שבין אדם לחברו; אבל בדברי שמיים -- אם לא חזר בו בסתר מכלימין אותו ברבים ומפרסמין חטאו ומחרפין אותו בפניו ומבזין ומקללין (לקלל רשע - לעניננו ממש!!) , עד שיחזור למוטב: כמו שעשו כל הנביאים לישראל.
ובהלכות עדות פי"א הל' יא': המוסרין, והאפיקורוסין, והמינים, והמשומדים -- לא הוצרכו חכמים למנות אותן בכלל פסולי העדות, שלא מנו אלא רשעי ישראל. אבל אלו המורדין הכופרין, פחותין הן מן הגויים: שהגויים לא מעלין ולא מורידין, ויש לחסידיהן חלק לעולם הבא; ואלו מורידין ולא מעלין, ואין להן חלק לעולם הבא.
ובהלכות אבל פ"א הל' ח': כל הפורשין מדרכי ציבור, והם האנשים שפרקו עול המצוות מעל צווארן, ואינן נכללין בכלל ישראל בעשיית המצוות וכבוד המועדות, וישיבת בתי כנסייות ובתי מדרשות, אלא הרי הן כך בני חורין לעצמן, כשאר האומות, וכן המינים והמשומדים והמוסרין -- כל אלו אין מתאבלין עליהן; אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשין לבנים ומתעטפים לבנים, ואוכלים ושותים ושמחים: שאבדו שונאיו של הקדוש ברוך הוא, ועליהם הכתוב אומר "הלוא משנאיך ה', אשנא" (תהילים קלט,כא).
בשלושת המקרים הרמב"ם אינו מזכיר כלל את הפתח של "תינוק שנשבה", ואכן נראה שרבנו מקפיד יותר על כבוד הקב"ה מאשר על כבוד הכופרים בו.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אני מכיר היטב את ההלכות.
אף על פי כן כתבתי את שכתבתי, וזאת משתי סיבות. ראשונה בהן היא העובדה שהרמב"ם לא התייחס למציאות המורכבת בה אנו חיים, בה יש בני אדם שלא חוזרים בסתר ואף עושים עבירות במזיד, אך לא ניתן לראותם כרשעים כיוון שבתחומים אחרים הם גומלי חסד, מוסרים את נפשם בצבא למען עם ישראל וכדו'. מעבר לכך, הרמב"ם התייחס למציאות בה הרוב הוא שומרי תורה ומצוות, ויש מיעוט הנוהג בדרך של רשעים, אך המצב היום לצערנו הוא הפוך, ולטעון על כל האומה הישראלית כי היא רשעה זהו דבר שלא ניתן לעשות.
קרא שוב את דברי הרמב"ם ותראה שהוא רואה אותם כרשעים בשל העובדה שהם פורשים מדרכי ציבור. האם ניתן לדבר היום על כל הציבור כפורש מדרכי ציבור ?
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
אמירת ימ''ש על יהודי רשע
|
|
|
|
|
|
|
|
|