|
|
לא תתגודדו והבחירות
|
|
ורציתי לשאול, לכאורה כל מערכת הבחירות והמפלגות יש בה עבירה על "לא תתגודדו", שהרי יש כמה מפלגות בכל יישוב, וגם אחרי שהציבור מצביע ובוחר, המפלגות עדיין ממשיכות לפעול ולנסות לשכנע את הציבור לעבור לצד שלהן, כך שאין שום הכרעה והמחלוקת נמשכת ללא הגבלה, ולכאורה זה ממש "אגודות אגודות".
אפשר למצוא היתר פורמלי, שלא מדובר כאן במחלוקת על דברי תורה אלא על הנהגת המדינה, אך יש להשיב:
א. הבחירות בהחלט קשורות גם לענייני תורה והלכה, ויש רבנים רבים שפוסקים שיש מצוה להצביע למפלגה זו או אחרת.
ב. גם אם מדובר בהנהגת המדינה בלבד, מה הסברה להוציא עניין זה מהמצוה "לא תתגודדו"? והרי דברים קל וחומר - אם מחלוקת שהיא לשם שמיים, ולצורך בירור רצון ה', יש להכריע בה ואסור להחזיק בה לאחר שנתקבלה הכרעה - קל וחומר מחלוקת שהיא על ענייני חול!
אם כך, מה ההיתר לקיומן של מפלגות שונות?
|
התשובה:
|
|
מובן שכפי שרמזת אין חפיפה מציאותית והלכתית בין קיומן של מפלגות לאיסור לא תתגודדו שהוא נוגע בראופן ישיר לקיומם של אסכולות הלכתיות ברות תחרות בתחום התורני [אם יש מקום לבחון זאת הרי זה בתחום מחלקות בתוך עולם התורה...].
הדרך הרב מפלגתית נתפסת היום כדרך הפחות גרועה בדרך השלטון במדיני. ולכן אף שאין בפעולה זו הפרת תורה [כאמור לעיל] זוהי עת לעשות לה' ולהשתתף בסידור עניני החברה שלנו בדרך הטובה ביורת האפשרית. וכבר העירו פרשנים [כמו העמק דבר - לנצי"ב - בפרשת המלך] שהתורה אינה כופה על הצבור אתשיטת המשטר והדבר צריך להיות נתון להחלטת הצבור כמו בחירת בן/בת זוג.
שנזכה לשלום בית אמיתי
עמית קולא
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
לא תתגודדו והבחירות
|
|
|
|
|
|
|
|
|