נשא את ראש- = ספר את-, ייחס חשיבות ל-

קוד: נשא ראש= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

הפועל נשא את ראש- משמעותו המילולית היא "הרים את ראש-" (ראו נשא = הרים). הביטוי מופיע בתנ"ך בשתי משמעויות עיקריות:

1. סָפַר, מָנָה בני אדם או בעלי חיים:

ייתכן שהמקור למשמעות זו היא, שכאשר סופרים אנשים או בהמות, יש להרים את ראשו של כל פרט בעת שסופרים אותו, כדי להבדיל בינו לבין האחרים. גם כשקוראים בשמותיהם של אנשים על-מנת לספור אותם, כל מי שקוראים בשמו מרים את ראשו.

2. כיבד, נתן מעמד גבוה לאחרים או לעצמו:

גם בימינו יש קשר בין המשמעויות - כשרוצים להגיד שמישהו חולק כבוד למישהו אחר, אומרים שהוא "סופר" אותו.

ביטוי דומה: נשא את פני-.

פסוקים שבהם הביטוי מתפרש במשמעותו המוחשית

  • בראשית מ19: "בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ וְתָלָה אוֹתְךָ עַל עֵץ וְאָכַל הָעוֹף אֶת בְּשָׂרְךָ מֵעָלֶיךָ" = פרעה ירים את ראשך ממש, כלומר יהרוג אותך.
  • דברי הימים א י9: "וַיַּפְשִׁיטֻהוּ וַיִּשְׂאוּ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת כֵּלָיו וַיְשַׁלְּחוּ בְאֶרֶץ פְלִשְׁתִּים סָבִיב לְבַשֵּׂר אֶת עֲצַבֵּיהֶם וְאֶת הָעָם"
  • זכריה ב4: "וָאֹמַר מָה אֵלֶּה בָאִים לַעֲשׂוֹת וַיֹּאמֶר לֵאמֹר אֵלֶּה הַקְּרָנוֹת אֲשֶׁר זֵרוּ אֶת יְהוּדָה כְּפִי אִישׁ לֹא נָשָׂא רֹאשׁוֹ וַיָּבֹאוּ אֵלֶּה לְהַחֲרִיד אֹתָם לְיַדּוֹת אֶת קַרְנוֹת הַגּוֹיִם הַנֹּשְׂאִים קֶרֶן אֶל אֶרֶץ יְהוּדָה לְזָרוֹתָהּ" = כמו פיו של איש שתוקע בקרן בכל הכוח, בלי להרים את ראשו (פירוט).
  • תהלים כד7: "שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד... שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם ושְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם ויבא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד" = העולים לרגל קוראים לשערי הר הבית להרים את ראשם, כלומר להתרומם ולהיפתח (ייתכן שהשערים היו נפתחים כלפי מעלה).

תגובות