בשנת שבע לארתחשסתא

קוד: ביאור:עזרא ז7 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

באיזו שנה עלה עזרא הסופר לארץ ישראל?

עזרא ז7: "וַיַּעֲלוּ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְהַמְשֹׁרְרִים וְהַשֹּׁעֲרִים וְהַנְּתִינִים אֶל יְרוּשָׁלִָם בִּשְׁנַת שֶׁבַע לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא הַמֶּלֶךְ"

עזרא ז8: "וַיָּבֹא יְרוּשָׁלִָם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי הִיא שְׁנַת הַשְּׁבִיעִית לַמֶּלֶךְ"

מיהו ארתחשסתא?

1. ע"פ חז"ל, "ארתחשסתא" הוא שם כללי למלך פרסי, כמו ש"פרעה" הוא שם כללי למלך מצרי, וארתחשסתא זה הוא אותו דריוש שבזמנו נבנה בית המקדש (בשנת 2-6 למלכותו): "בשנת שבע - היא שנה אחר תשלום הבית; לארתחשסתא - הוא דריוש" (רש"י),  "דכתיב (עזרא ו טו) וְשֵׁיצִיא בַּיְתָה דְנָה עַד יוֹם תְּלָתָה לִירַח אֲדָר דִּי הִיא שְׁנַת שֵׁת לְמַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ מַלְכָּא, ותניא: 'באותו זמן לשנה הבאה עלה עזרא מבבל וגלותו עמו...  תנא: הוא כורש הוא דריוש הוא ארתחשסתא: 'כורש' - שמלך כשר היה; 'ארתחשסתא' - על שם מלכותו; ומה שמו? דריוש שמו. " ( בבלי ראש השנה ג:   ערכין יג א).   

2. אולם פירוש זה קשה, שהרי ארתחשסתא נזכר יחד עם מלכים אחרים של פרס,  עזרא ו14: "וְשָׂבֵי יְהוּדָיֵא בָּנַיִן וּמַצְלְחִין בִּנְבוּאַת חַגַּי נביאה[נְבִיָּא] וּזְכַרְיָה בַּר עִדּוֹא וּבְנוֹ וְשַׁכְלִלוּ מִן טַעַם אֱלָהּ יִשְׂרָאֵל וּמִטְּעֵם כּוֹרֶשׁ וְדָרְיָוֶשׁ וְאַרְתַּחְשַׁשְׂתְּא מֶלֶךְ פָּרָס". מסתבר יותר שארתחשסתא הוא שמו הפרטי של אחד ממלכי פרס.

באיזו שנה בדיוק?

1. ע"פ הפשט, עזרא עלה בשנה השביעית למלכות ארתחשסתא - 13 שנה לפני נחמיה,  נחמיה א1: "דִּבְרֵי נְחֶמְיָה בֶּן חֲכַלְיָה וַיְהִי בְחֹדֶשׁ כסלו[כִּסְלֵיו] שְׁנַת עֶשְׂרִים וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה";

2. הארכיאולוג אולברייט טען, שיש להגיה ולהוסיף מילה - במקום "seventh year", צריך להיות "thirty seventh year", כלומר שנת 37.

3. פרופ' אהרן דמסקי טען, ש"שנת שבע" ו"השנה השביעית" הם כינויים לשנת השמיטה - עזרא עלה לארץ ישראל בשנת שמיטה כלשהי, שהייתה בימי ארתחשסתא. עזרא כתב את כל התאריכים לפי הלוח העברי, כמו בפסוק 8 "החודש החמישי"; אולם נחמיה כתב את כל התאריכים לפי הלוח הפרסי, לדוגמה "חודש כסלו". לכן, גם השנים בספר עזרא מסתמכות על הלוח העברי.
  • אולם, לפי זה, הפסוק אינו מלמד אותנו באיזו שנה בדיוק עלה עזרא - הרי היו הרבה שנות שמיטה בימי ארתשחסתא. 
  • ועוד: ע"פ חז"ל, עזרא הוא שקידש את ארץ ישראל בימי בית שני (לאחר שהקדושה הראשונה בטלה), והתחיל את מניין השמיטות, ולפי זה, שנת עלייתו של עזרא היא בהכרח השנה הראשונה לשמיטה, ולא שנת שמיטה! (אולי הכוונה, שעזרא חישב את שנת עלייתו שתהיה שנת-שמיטה ע"פ המניין של בית ראשון, על-מנת שיוכל להתחיל את מניין השמיטות בשנה הבאה, כך שהמניין החדש יתאים למניין הקודם)

4. אולם, אין צורך בכל ההשערות הללו, שכן התיארוך של הארכיאולוגים מסתמך בעצמו על השערות לא מבוססות. לדוגמה, ייתכן שהשמות הנזכרים שם הם שמות של אנשים אחרים, הנכדים של אותם אנשים שנזכרו בספר עזרא, ונקראו על-שמם, וכד'.

ע"פ פשוטו של מקרא, עזרא עלה לפני נחמיה - לכן גם סיפורו של עזרא קודם לזה של נחמיה; עזרא בשנת 7 ונחמיה בשנת 20.

מקורות ופירושים נוספים

מדוע עלה עזרא רק בשנה השביעית לארתחשסתא, ולא קודם, יחד עם זרובבל? "אמר רב, ואיתימא רב שמואל בר מרתא: גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש, שכל זמן שברוך בן נריה קיים - לא הניחו עזרא ועלה (שהיה לומד תורה מפי ברוך בן נריה בבבל)" (בבלי מגילה טז).

"והשוערים - שומרי השערים. והנתינים - הגבעונים" (מצודות).

 "בחדש החמישי - הוא חדש אב כי באחד לחודש ניסן אותו היום היתה תחלת עלייתם מבבל ובאחד לחדש אב באו לירושלים " (רש"י) 

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • עליית עזרא מגיעה לירושלים: ויעלו מבני ישראל ומן הכוהנים והלוויים והמשוררים והשוערים והנתינים אל ירושלים בשנת שבע לארתחשסתא המלך. ויבוא ירושלים בחודש החמישי [חודש אב] היא שנת השביעית למלך. (cache)
  • התכנסויות אל ירושלים: [גם בעזרא ז 7 כתוב " ויעלו מבני ישראל ומן הכוהנים והלויים והמשוררים והשוערים והנתינים אל ירושלים..." וגם בנחמיה י 29 נזכרים " ושאר העם הכוהנים הלויים השוערים המשוררים הנתינים ... (cache)
  • פורים - לחלוק כבוד לארץ ישראל - הרב יהודה זולדן: אמנם חלק מהכהנים והלויים עלה עם זרובבל (עזרא ב סא-ע) וחלק אחר מהם, עולים עם עזרא אחר כך: "ויעלו מבני ישראל ומן הכהנים והלויים והמשוררים והשוערים" (עזרא ז ז), וגם זאת, לאחר ... (cache)
  • בס"ד, כ' באדר ב' התשס"ג: "ויעלו מבני ישראל ומן הכהנים והלוים והמשררים והשערים והנתינים אל ירושלם בשנת שבע לארתחשסתא המלך: ויבא ירושלם", מתי הגיעו לירושלים עזרא עם כל העולים? מתי הגיעו הגל ... (cache)
  • קטיף.נט:: ערים מוקפות חומה- כבוד וזכרון לארץ ישראל: אמנם חלק מהכהנים והלווים עלה עם זרובבל, (עזרא ב, סא- ע), וחלק אחר עולה אחר כך: 'ויעלו מבני ישראל ומן הכהנים הלווים והמשוררים והשוערים' (עזרא ז, ז) וגם זאת לאחר מאמצים מצד ... (cache)
  • street: אלוהיו עליו כל בקשתו, ויעלו מבני ישראל ומן הכוהנים והלווים והמשוררים והשוערים והנתינים אל ירושלים בשנת שבע לארתחשסתא המלך". (עזרא, ז' 7 -6). עין - דור (עין דאר) עיר מתקופת ... (cache)
  • עזרא: ז ויעלו מבני-ישראל ומן -הכוהנים והלויים והמשוררים והשוערים, והנתינים--אל-ירושלים: בשנת- שבע, לארתחשסתא המלך. ח ויבוא ירושלים, בחודש החמישי: היא שנת השביעית, למלך. (cache)
  • more "ויעלו מבני ישראל ומן ":
  • more "הכהנים והלוים והמשררים והשערים ":
  • more "והנתינים אל ירושלם בשנת ":
  • ילקוט שמעוני - עזרא: ... לשנה הבאה עלה עזרא מבבל וגלותו עלו עמו, שכן הוא אומר ויעלו בני ישראל מן הכהנים ומן הלוים והמשוררים והשוערים והנתינים אל ירושלים בשנת שבע לארתחשסתא המלך ויבא ירושלים: ... (cache)
  • more "בשנת שבע לארתחשסתא המלך ":
  • מגילה טז ב ג€“ ויקיטקסט: 25 ספטמבר 2008 ... השביעית לדריוש האחרון לאחר שנבנה הבית כמו שכתוב בעזרא ויבא ירושלם בחדש החמישי היא שנת השביעית למלך וגו' (עזרא ז) ובמדרש שהיה לומד תורה מפי ברוך ... (cache)
  • more "ויבא ירושלם בחדש החמישי ":
  • ילקוט שמעוני - נחמיה: ... ותניא באותו הזמן לשנה הבאה עלה עזרא מבבל וגלותו עמו שנאמר שם ויבא ירושלים בחדש החמישי היא שנת השביעית למלך, ועוד מי דמי התם דריוש הכא כורש, תנא הוא כורש הוא דריוש ... (cache)
  • ע"ב: ויבא ירושל' בחדש החמישי היא שנת השביעית למלך ואם איתא בחדש החמישי שנת השמינית למלך מבעי ליה ועוד מי דמי התם כורש הכא דריוש תנא הוא כורש הוא דריוש הוא ארתחשסתא ... (cache)
  • סדר עולם רבא פרק כט ג€“ ויקיטקסט: 10 אפריל 2011 ... אחרת עמו שנא' (שם י') הוא עזרא עלה מבבל וגומר ויעלו מבני ישראל אל ירושלים בשנת ז' לארתחשסתא המלך. ויבא ירושלים בחדש החמישי היא שנת השביעית למלך. (cache)
  • more "היא שנת השביעית למלך ":

תגובות