ירושלים היתה לנידה

קוד: ביאור:איכה א8 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

איכה א8: "חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלַים, עַל כֵּן לְנִידָה הָיָתָה; כָּל מְכַבְּדֶיהָ הִזִּילוּהָ, כִּי רָאוּ עֶרְוָתָהּ; גַּם הִיא נֶאֶנְחָה, וַתָּשָׁב אָחוֹר"

ירושלים חטאה שוב ושוב, ועל-כן היתה לנידה - נחשבה טמאה בעיני ה' ובעיני הגויים;   כל האנשים שבעבר כיבדו אותה, עכשיו מזלזלים בה, כי ראו אותה מגלה את ערוותה בהפקרות;   גם היא נאנחה מכאב כנידה, ושבה לאחור מרוב בושה.

דקויות

הפסוק מתמקד בירידת המעמד של ירושלים, מעיר נכבדת לעיר בזויה ומושפלת.

חטא חטאה - לא כתוב איזה חטא בדיוק; החזרה על השורש חטא באה להדגשה ולחזרה - חטאה שוב ושוב (כמו בפסוק 2: "בכו תבכה" - בוכה שוב ושוב).

נידה - המילה מופיעה בכתיב זה רק כאן, ולפי הכתיב, היא מהשורש "נוד" שעניינו תנודה ונדידה, כמו בראשית ד12: " נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ" (רש"י), וכמו שחזה אחיה השילוני על מלכות ישראל בימי ירבעם בן נבט, מלכים א יד15: "וְהִכָּה ה' אֶת יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר יָנוּד הַקָּנֶה בַּמַּיִם, וְנָתַשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעַל הָאֲדָמָה הַטּוֹבָה הַזֹּאת אֲשֶׁר נָתַן לַאֲבוֹתֵיהֶם; וְזֵרָם מֵעֵבֶר לַנָּהָר, יַעַן אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת אֲשֵׁרֵיהֶם מַכְעִיסִים אֶת ה'" (פירוט).

אולם, צליל המילה דומה מאד למילה נִדָּה, המציינת טומאה וגילוי עריות,  ויקרא יח19: "וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ", ויקרא כ21: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֵשֶׁת אָחִיו - נִדָּה הִוא, עֶרְוַת אָחִיו גִּלָּה עֲרִירִים יִהְיוּ";   במדבר יט9: "וְהָיְתָה לַעֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁמֶרֶת לְמֵי נִדָּה, חַטָּאת הִוא";   יחזקאל ז19: "כַּסְפָּם בַּחוּצוֹת יַשְׁלִיכוּ, וּזְהָבָם לְנִדָּה יִהְיֶה";   יחזקאל ז20: "וּצְבִי עֶדְיוֹ לְגָאוֹן שָׂמָהוּ וְצַלְמֵי תוֹעֲבֹתָם שִׁקּוּצֵיהֶם עָשׂוּ בוֹ, עַל כֵּן נְתַתִּיו לָהֶם לְנִדָּה";   יחזקאל יח6: "וְאֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ לֹא טִמֵּא, וְאֶל אִשָּׁה נִדָּה לֹא יִקְרָב";   יחזקאל כב10: "עֶרְוַת אָב גִּלָּה בָךְ, טְמֵאַת הַנִּדָּה עִנּוּ בָךְ";   יחזקאל לו17: "כְּטֻמְאַת הַנִּדָּה הָיְתָה דַרְכָּם לְפָנָי";   זכריה יג1: "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה מָקוֹר נִפְתָּח לְבֵית דָּוִיד וּלְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלָים, לְחַטַּאת וּלְנִדָּה";   דברי הימים ב כט5: "וַיֹּאמֶר לָהֶם שְׁמָעוּנִי הַלְוִיִּם עַתָּה הִתְקַדְּשׁוּ וְקַדְּשׁוּ אֶת בֵּית ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם, וְהוֹצִיאוּ אֶת הַנִּדָּה מִן הַקֹּדֶשׁ";  עזרא ט11: "הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ נִדָּה הִיא, בְּנִדַּת עַמֵּי הָאֲרָצוֹת, בְּתוֹעֲבֹתֵיהֶם אֲשֶׁר מִלְאוּהָ מִפֶּה אֶל פֶּה בְּטֻמְאָתָם". וייתכן שזו המשמעות גם כאן: ירושלים חטאה, ולכן נחשבה בין הגויים כ"מדינה טמאה" (pariah state), מדינה שכולם מתעבים אותה. וכן, בגלל החטאים שחטאה, היא התרחקה מה' "כנידה שמתרחקת מבעלה"   (רמ"ד ואלי).  וזה מתאים להמשך הפסוק:

הקבלות

כנגד הבושה, נאמר ב יואל ב26: "וְהִלַּלְתֶּם אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר עָשָׂה עִמָּכֶם לְהַפְלִיא, וְלֹא יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם"; וכנגד הריחוק מה', נאמר בפסוק הבא, יואל ב27: "וִידַעְתֶּם כִּי בְקֶרֶב יִשְׂרָאֵל אָנִי, וַאֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם וְאֵין עוֹד; וְלֹא יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם" (ע"פ רמ"ד ואלי).

תגובות