העולמים אשר היו לפנינו

קוד: ביאור:קהלת א10 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

קהלת טוען, שאין כל חדש תחת השמש, וגם אם נראה לנו שמשהו חדש - הוא בעצם ישן:

קהלת א10: "יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר 'רְאֵה זֶה, חָדָשׁ הוּא!';   - כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ"

1. בלשון המקרא, עולם הוא זמן ארוך מאד, שתחילתו וסופו נעלמים מאיתנו. קהלת טוען, שאם מישהו אומר "ראה את הדבר הזה, הוא חדש!", הוא בטח טועה, כי רוב הסיכויים שכבר היה דבר כזה לפני הרבה זמן, בזמן שתחילתו נעלם מאיתנו. הרי הזיכרון שלנו מוגבל, אנחנו לא מסוגלים לזכור מה היה לפני הרבה שנים, כמו שגם הדורות הבאים לא יזכרו אותנו:

קהלת א11: "אֵין זִכְרוֹן לָרִאשֹׁנִים, וְגַם לָאַחֲרֹנִים שֶׁיִּהְיוּ לֹא יִהְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן עִם שֶׁיִּהְיוּ לָאַחֲרֹנָה"

ניקח לדוגמה את אמצעי התחבורה המודרניים. לפי כמה ממדרשי חז"ל, אנשי דור המבול נהנו מטכנולוגיה מאד מתוחכמת, היו להם כלים שאפשרו להם להגיע מסוף העולם ועד סופו בזמן קצר. לפי זה, אמצעי התחבורה שלנו אינם חדשים, הם כבר היו בדור המבול, רק שהתרבות שלהם נמחתה במבול ולא נשאר ממנה זכר.

אמנם, בימינו הארכיאולוגיה מאפשרת לנו לקבל מידע מעניין על העבר, גם על תרבויות שנחרבו, ולכן זה לא לגמרי מדוייק לומר "אין זכרון לראשונים".

2. בלשון התלמוד ובלשון ימינו, עולם הוא גם התבל, היקום. לפי זה, הפסוק מדבר לא על זמנים קדומים, אלא על עולמות שלמים שנבראו ונחרבו לפני העולם שלנו, ולא נשאר להם כל זכר.

פירוש דומה נמצא במדרש על קהלת ג11: "אֶת הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְעִתּוֹ גַּם אֶת הָעֹלָם נָתַן בְּלִבָּם מִבְּלִי אֲשֶׁר לֹא יִמְצָא הָאָדָם אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף" (פירוט): "מכאן, שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו" (רבי אבהו, קהלת רבה ג יא; פירוש למדרש מישיבת מעלות).

אולם, עדיין לא ברור לי מה המשמעות המעשית של הפסוק - מה זה משנה שהיו הרבה עולמות לפני העולם שלנו? הרי הם כבר נחרבו ולא נשאר מהם זכר. אם כך, מה אכפת לנו שהם היו קיימים? ומה אכפת לנו שהיו בהם דברים שנמצאים גם בעולם שלנו?

מקורות ופירושים נוספים

"יש דבר בא לידך תחת השמש שיאמר לך האומר עליו 'ראה זה דבר חדש הוא', ואינו חדש, שכבר היה בעולמים שעברו לפנינו, אלא שאין זכרון לראשונים, לכך דומה להיות חדש, וגם לאחרונים שיהיו לאחרינו לא יהיה להם זכרון בדורות שיהיו לאחרונה להם. ומדרש אגדה דורשו כנגד אבוד זכר עמלק וסופו של זכר אדום למחות שנאמר (עובדיה א) ולא יהיה שריד לבית עשו" (רש"י)

חז"ל פירשו את הפסוק גם על חידושי תורה: "ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר לפני רבו, כלן נאמרו למשה בסיני, שנאמר "יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא" חבירו משיב עליו "כבר היה לעולמים"" (ויקרא רבה כב א).

גם = מהשני והלאה.

אחרון אבל לא סופי.

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

תגובות