תכנן את מעשיך בחכמה, וה' ישמור עליך מכסילות

מאת: אראל

→ג 25— משלי ג 26 — ג 27←

משלי ג26 : "כִּי ה' יִהְיֶה בְכִסְלֶךָ, וְשָׁמַר רַגְלְךָ מִלָּכֶד."

מצודות

כי ה' יהיה בכסלך - במה שתבטח ותקוה אליו, והוא ישמור רגלך מן הלכידה.

סגולות

כי אם תפעל בחכמה כמיטב יכולתך, ה' יהיה אתך ויעזור לך גם בתחומים שבהם אתה כסיל (טיפש) ואינך יכול לתכנן,   וישמור עליך ממלכודות וצרות לא צפויות.


עצות

הפסוקים הקודמים (23-25) תיארו תוצאות טבעיות לחלוטין של שימוש בחכמה ותבונה - מי שמתכנן בחכמה, ניצל מהפתעות לא נעימות:

הוא יכול ללכת בדרכו בבטחה, בידיעה שלא ייתקל במכשולים ואבני נגף, שהרי הוא חשב מראש בחכמתו על כל הבעיות האפשריות;

הוא יכול לישון בשקט, שינה ערבה וללא פחד , שהרי הוא השתמש בתושיה כדי לתכנן היטב את מעשיו ולהימנע מאסונות (פירוט);

הוא אינו צריך לפחד מאסון פתאומי שיביאו עליו הרשעים, שהרי הוא חשב מראש על כל המזימות האפשריות שהרשעים עלולים לרקום נגדו.

אולם הפסוק האחרון בקטע - כי ה' יהיה בכסלך, ושמר רגלך מלכד - משנה כיוון לגמרי: מהעולם הטבעי אנחנו עוברים לעולם העל-טבעי, שבו ה' מגן על האדם גם ממלכודות שלא חשב עליהן כלל!

ייתכן שיש כאן רמז למשפט העממי "ה' עוזר למי שעוזר לעצמו": לאף אחד אין חכמה מושלמת, כל אחד עלול להיכשל; אולם, אם תכננת את מעשיך בחכמה, תבונה, דעת, תושיה ומזימה, אתה יכול להיות רגוע, שה' יגן עליך גם בכסלך = גם בנקודות שבהן אתה כסיל.

דקויות

כי ה' יהיה בכסלך -

1. כסלך מלשון כסילות, היפך חכמה - ה' יעזור לך בתחומים שבהם אתה כסיל;

2. "כסלך - עניין בטחון ותקוה, כמו (איוב ח): אשר יקוט כסלו, ובית עכביש מבטחו" (מצודות) - ה' ייתן לך בטחון ותקווה.

ורש"י הביא את שני הפירושים: "בכסלך - במבטחך. דבר אחר: בדברים שאתה כסיל בהן, כך מצאתי בירושלמי".

לעיון נוסף

המאמר המקורי - ג23

→ג 25— משלי ג 26 — ג 27←

תגובות