שתי דרכי-לימוד, מסקנה אחת

קוד: שתי דרכי לימוד, מסקנה אחת בתנ"ך

סוג: הבדלים1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

אחת ממיומנויות ההוראה החשובות היא השימוש באמצעי המחשה. אך כשרוצים ללמד נושא חשוב, אין להסתפק באמצעי המחשה אחד - צריך להשתמש לפחות בשני אמצעי המחשה שונים - אחד חיובי ואחד שלילי. כך ניתן ללמוד משני קטעים דומים בספר משלי:

משלי ו 6-11

"לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל,    רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם.

אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין     שֹׁטֵר וּמֹשֵׁל.

תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ,    אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ.

עַד מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב,    מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ?!

מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת,    מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב -

וּבָא כִמְהַלֵּךְ רֵאשֶׁךָ,    וּמַחְסֹרְךָ כְּאִישׁ מָגֵן."

משלי כד 30-34:

"עַל שְׂדֵה אִישׁ עָצֵל עָבַרְתִּי,    וְעַל כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב.

וְהִנֵּה, עָלָה כֻלּוֹ קִמְּשֹׂנִים, כָּסּוּ פָנָיו חֲרֻלִּים, וְגֶדֶר אֲבָנָיו נֶהֱרָסָה.

וָאֶחֱזֶה אָנֹכִי, אָשִׁית לִבִּי;    רָאִיתִי, לָקַחְתִּי מוּסָר.

מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת, מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב.

וּבָא מִתְהַלֵּךְ רֵישֶׁךָ,    וּמַחְסֹרֶיךָ כְּאִישׁ מָגֵן."

שני הקטעים מגיעים לאותה מסקנה בדיוק - שינה ועצלנות עלולות להביא עוני ומחסור (השורות המודגשות בקו), אולם הם מגיעים אליה בשתי דרכים שונות:

הקטע הראשון מגיע למסקנה זו בדרך חיובית - דרך החכמה ( = הלימוד מאחרים): "ראה דרכיה וחכם". כשרואים מה הנמלה עושה כדי שיהיה לה אוכל - לומדים מה צריך לעשות, כדי שלא לסבול ממחסור.

הקטע השני מגיע למסקנה זו בדרך שלילית - דרך המוסר ( = לימוד מטעויות ומצרות): "ראיתי לקחתי מוסר". כשרואים מה קורה לאדם שאינו עובד - לומדים מה לא צריך לעשות, כדי להינצל ממחסור.

כך יש לעשות בכל פעם שרוצים ללמד נושא חשוב - להכין שני אמצעי המחשה: אחד חיובי שמסביר מה לעשות, ואחד שלילי שמסביר מה לא לעשות.

מקורות ופירושים נוספים

המושגים חכמה ומוסר נזכרים יחד כבר בתחילת הספר, והמפרשים הסבירו את ההבדלים ביניהם בדרכים שונות. ראו למשל בפסוקים:
  • משלי א2: "לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר, לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה" (פירוט).
  • משלי א7: "יִרְאַת ה' רֵאשִׁית דָּעַת, חָכְמָה וּמוּסָר אֱוִילִים בָּזוּ" - האוילים (= השטחיים) מבזים את שני סוגי הלימוד מאחרים - גם לימוד חיובי וגם לימוד שלילי; הם חושבים שהדעה הראשונה שעולה בדעתם היא הנכונה (פירוט). 
  • משלי טו33: "יִרְאַת ה', מוּסַר,חָכְמָה; וְלִפְנֵי כָבוֹד - עֲנָוָה"  - תהליך הלימוד כולל יראה מה', שגורמת לאדם לקבל ביקורת ולהסיר מעליו מידות רעות, ואחר-כך ללמוד חכמה ולהוסיף לעצמו מידות טובות (פירוט).
פסוקים נוספים:
  • משלי ח33: "שִׁמְעוּ מוּסָר וַחֲכָמוּ וְאַל תִּפְרָעוּ"
  • משלי יג1: "בֵּן חָכָם מוּסַר אָב, וְלֵץ לֹא שָׁמַע גְּעָרָה" (פירוט)
  • משלי יט20: "שְׁמַע עֵצָה וְקַבֵּל מוּסָר, לְמַעַן תֶּחְכַּם בְּאַחֲרִיתֶךָ"
  • משלי כג23: "אֱמֶת קְנֵה וְאַל תִּמְכֹּר, חָכְמָה וּמוּסָר וּבִינָה"
פירושים נוספים על שני הקטעים:

תגובות