יצא חוצץ

קוד: ביאור:משלי ל27 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ל27: "מֶלֶךְ אֵין לָאַרְבֶּה, וַיֵּצֵא חֹצֵץ כֻּלּוֹ"

לארבה אין מלך, ולמרות זאת הם חכמים מספיק כדי להתארגן ולצאת כולם חוצץ, מסודרים ומאורגנים;

/ לארבה אין מלך שיילחם את מלחמותיהם, וכדי להתמודד עם חולשה זו הם שומרים על אחדות ותיאום ויוצאים כולם חוצץ, כגוף אחד.

דקויות

פסוק זה הוא המקור לביטוי יצא חוצץ. מה משמעות הביטוי בפסוק?

1. חֹצֵץ כמו חָצָץ, אבנים קטנות, משלי כ17: "עָרֵב לָאִישׁ לֶחֶם שָׁקֶר, וְאַחַר יִמָּלֵא פִיהוּ חָצָץ" (פירוט), איכה ג16: "וַיַּגְרֵס בֶּחָצָץ שִׁנָּי, הִכְפִּישַׁנִי בָּאֵפֶר" (מצודות). לאבן-חצץ קטנה אין כל כוח, אבל אוסף של הרבה אבני-חצץ יכול בקלות לשמש לבניית חומה, או להבדיל להרוג. כך גם הארבה: כל אחד בנפרד הוא קטן חלש, אבל כולם יחד יוצרים כמעט כוח בלתי-מנוצח.

2. חֹצֵץ כמו מְחַצֵּץ, שפירושו גדוד-צבא, שופטים ה11: "מִקּוֹל מְחַצְצִים בֵּין מַשְׁאַבִּים" (רש"י שם), "ויצא חוצץ כולו - שהולכים שורות שורות כחיל" (הגאון מווילנה כאן).

3. חֹצֵץ כמו מְחִצָּה, "הארבה יוצא כולו מעורב ודבוק כל כך, עד שחוצץ בפני השמש ותחשך הארץ" (רמ"ד ואלי); איחוד של הרבה יצורים קטנים יוצר מחיצה כל-כך חזקה, עד שאפילו אור השמש לא יכול לעבור דרכו, שמות י15: "וַיְכַס אֶת עֵין כָּל הָאָרֶץ, וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ".

4. חֹצֵץ = סופר, כמו איוב כא21: "וּמִסְפַּר חֳדָשָׁיו חֻצָּצוּ"; כמו חיילים הנספרים לפני היציאה לקרב (ע"פ דעת מקרא).

5. ולי נראה פירושה של רות אלמגור רמון, הכולל את כל הפירושים הקודמים "חוצץ – מסודר, ומאורגן, משורש המילים ' לחצוץ ', 'מחיצה ', שהרי המון המחולק על ידי מחיצות הוא המון מסודר ומאורגן.   יצא חוצץ, אפוא, על פי מסורת התרגום והפירוש: יצא מאורגן, ערוך גדודים גדודים.   ומכאן התפתחה היום המשמעות: יצא כאיש אחד נגד אדם, גוף או רעיון.   ומי שאומר היום 'העובדים יצאו חוצץ נגד ההנהלה' מתכוון לומר: 'תקפו את ההנהלה בדברים, אמרו נגדה דברים חריפים, והוא איננו רואה את התמונה המקורית של הביטוי: יצאו מאורגנים וערוכים. ומי שאומר 'השר יצא חוצץ נגד סגנו' בוודאי איננו מתכוון למשמעות המקורית, שהרי תמונת השורות הערוכות איננה מתאימה לאדם אחד. לפיכך, מי שמבקש להשתמש בביטוי כמקורו יאמר 'יצא חוצץ' כשמדובר בציבור גדול, שאפשר לומר עליו שיצא ערוך ומאורגן, כארבה המתואר בספר משלי" (רות אלמגור רמון, "רגע של עברית", רשת ב ה'תש"ע).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • חכמת הממשל במשל חכמה / יהודה אליצור: "ארבעה הם קטני ארץ, והמה חכמים מחכמים. הנמלים עם לא עז, ויכינו בקיץ לחמם. שפנים עם לא עצום, וישימו בסלע ביתם. מלך אין לארבה, ויצא חצץ כלו. שממית בידים תתפש, והיא בהיכלי  ... (cache)
  • מה אפשר ללמוד מבעלי החיים: (כ"ז) מלך אין לארבה ויצא חוצץ כולו: לארבה אין מלך ואין מנהיג שייתן לו הדרכה לפעול בצורה כלשהי, אבל יש להם בינה להבין שכאשר הם יוצאים ביחד אז הם יכולים לכלות שדות שלמות  ... (cache)
  • ארבה: כמראה סוסים מראהו וכפרשים כן ירוצון. כקול מרכבות על ראשי ההרים ירקדון כקול להב אש אכלה קש, כעם עצום ערוך מלחמה... (שם ב ב, וראה שם עוד). מלך אין לארבה ויצא חצץ כלו. (cache)
  • אקטורין: על אלימות וחירות - יעקב בלידשטיין - 30 מס' גיליון: כענין שנאמר: “ מלך אין לארבה ויצא חוצץ כולו“.)משלי ל, כו(. האקטורין אצו–רצו לפרעה לא רק כדי לומר לו שהעם בורח. ואינו חושב לחזור, אלא גם כדי לגלות לו כי עם זה עוד לא. השתחרר  ... (cache)
  • שירת הבריאה פרק שירה: מלך, אין לארבה, ויצא חוצץ כולו. שממית, בידים תתפש, והיא בהיכלי מלך. (משלי). פרק ראשון. שמים אומרים - השמים מספרים כבוד אל, ומעשה ידיו מגיד הרקיע: ארץ אומרת - ליי הארץ  ... (cache)
  • איך לראות ולשמוע עפ``י הסוד: שלמה המלך, החכם מכל אדם, אחד האנשים שידע לחשוף את סודות הבריאה, כתב עליו '' מלך אין לארבה, ויצא חוצץ כולו'' (משלי ל, כז). כאשר ההרבה (ארבה מלשון הרבה, ריבוי) – ה''אלה'',  ... (cache)
  • גוף האדם כמנוע | תחבורה וחברה: מלך אין לארבה, ויצא חצץ כולו. שממית בידים תתפש, והיא בהיכלי מלך." כוחה ומהירותה של מכונית רב משל אצן, אך רגלי אדם מעניקות לו אפשרויות רבות כמו קיפוץ, דילוג, הליכה על חולות   ... (cache)
  • more "מלך אין לארבה ויצא ":
  • more "לארבה ויצא חצץ כלו ":

תגובות