למואל מלך משא

קוד: ביאור:משלי לא1 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי לא1: "דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ"

אלה הם דברי למואל, שהיה מלך משא (שבט מבני ישמעאל), אשר אמו יסרה אותו (מתחה עליו ביקורת):

דקויות

רוב חכמי ישראל פירשו את הפרק על שלמה מלך ישראל, בכמה דרכים:

1. למואל הוא כינוי לשלמה: "הנה קרא שלמה עצמו למואל מלך, כדרך אמרו בתורה "והוא כהן לאל עליון", ר"ל, שהוא היה לאל מלך, כי ה' משחו" (רלב"ג, וכן מצודות, הגאון מווילנה, רמ"ד ואלי).

2. או: המילה למואל מתארת את הדברים שאמר שלמה המלך "למו הקב"ה, כלומר, בשביל שהעוה כנגד הקב"ה... דברים לשמו של הקב"ה, שאמר המלך" (רש"י).

משא = נאום רציני ו'כבד', דברי תוכחה;   אמו היא בת-שבע (אמו הישירה) או רות (אמו-זקנתו).   שלמה כיבד את אמו מאד ואף הציב לה כיסא ליד כיסא המלכות שלו, מלכים א ב19: "וַיָּשֶׂם כִּסֵּא לְאֵם הַמֶּלֶךְ, וַתֵּשֶׁב לִימִינוֹ".

הפרק מתחיל בנאום של אם המלך, המזהירה את בנה מפני נשים, משלי לא3: "אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ" (פירוט):

1. הנאום נאמר בתחילת ימי שלמה, באירוע המתואר בקצרה במלכים א פרק ג, ובהרחבה במדרש: "באותו הלילה שהשלים שלמה בית המקדש, נטל בת פרעה, והיתה צהלה ושמחה בבית המקדש, ועלתה צהלת בת פרעה מצהלת בית המקדש... באותה שעה עלתה מחשבה לפני הקב"ה להחריבה... כיצד עשתה בת פרעה? כמין פרוכת שטחה לו למעלה ממטתו, וקבעה בה כמין כוכבים ומזלות, כל זמן שהיה רוצה שלמה לעמוד - היה רואה את הכוכבים ואת המזלות, והיה ישן לו עד ארבע שעות, אמר רבי לוי: באותו היום נתקרב התמיד בארבע שעות... והיו ישראל עצבים, שהיה יום חנוכת בית המקדש, ולא היו יכולין לעשות מפני שהיה ישן שלמה, והיו מתיראים להקיצו מפני אימת המלכות, הלכו והודיעו לבת שבע אמו, והלכה היא והקיצתו והוכיחתו, הה"ד משא אשר יסרתו אמו" (רבי ישמעאל, מדרש משלי (בובר) לא א, וכן רש"י ו מצודות);

2. או שהנאום נאמר בסוף ימי שלמה, כדי להזהיר אותו מפני הפיתוי העיקרי שהכשיל אותו, מלכים א יא4: "וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה, נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים".

פירוט נוסף על התוכחה של אם שלמה נמצא ב מדרש תנחומא שמות, בבלי סנהדרין ע:.

אמנם, יש שפירשו שהפרק מתייחס לאדם בשם למואל, שהיה מלך של השבט הערבי משא (דעת מקרא); ראו "הקבלות".

הקבלות

משא היה אחד מצאצאיו של ישמעאל בן אברהם, בראשית כה14: "וּמִשְׁמָע וְדוּמָה וּמַשָּׂא".   אברהם שילח אותו, יחד עם שאר בני הפילגשים, אל ארץ קדם, היא חצי האי ערב שנמצא מדרום-מזרח לארץ ישראל, בראשית כה6: "וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת, וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם".

שלמה המלך למד חכמה מכל הכיוונים, ובפרט, מבני קדם, מלכים א ה10: "וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם...". אחד מאותם בני קדם היה, כנראה, אגור בן יקה המשאי, משלי ל1: "דִּבְרֵי אָגוּר בִּן יָקֶה הַמַּשָּׂא" (פירוט); שלמה למד ממנו רבות ושילב את דבריו בפרק ל בספר משלי.

מלכים רבים באו לבקר את שלמה, ביניהם המלכים מחצי האי ערב,  דברי הימים ב ט14: "לְבַד מֵאַנְשֵׁי הַתָּרִים וְהַסֹּחֲרִים מְבִיאִים וְכָל מַלְכֵי עֲרַב וּפַחוֹת הָאָרֶץ מְבִיאִים זָהָב וָכֶסֶף לִשְׁלֹמֹה". אחד ממלכים אלה היה למואל מלך משא. הוא סיפר לשלמה על דברי המוסר אשר יסרתו אמו, ושלמה החליט לשלב אותם בתחילת פרק לא בספר.

ראו: משלי שלמה ומשלי חכמים אחרים.

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • ילקוט שמעוני: דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו - אמר רבי יוחנן משום רשב"י: מלמד שכפתו אמו על העמוד, אמרה ליה: מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי. מה ברי - הכל יודעים שאביך ירא שמים הוא,  ... (cache)
  • משלי פרק ל"א: פסוק א' – " דברי למואל מלך, משא אשר יסרתו אמו." דברי למואל מלך (=דברים אל הא-ל [=אל הקב"ה] שאמר המלך שלמה), (והתוכן של הדברים האלה הוא) משא אשר יסרתו אמו (=דברי  ... (cache)
  • אבן עזרא: [לא, א] דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו - בתחלת הספר הודיע כי יסרו אביו על החכמה וספר כאן שיסרתו אמו בת שבע אחר מות אביו, ללמדו חכמה להתרחק מן הנשים ומן היין, כי הם  ... (cache)
  • משלי – ויקיפדיה: "דברי למואל מלך משא" (פרק לא). הוא כולל שני משלים ארוכים על מלכים, יין, ונשים. בספר שולטת צורת "התקבולת הנרדפת", אך הצורך להציג את הטוב מול הרע הביא למשלים רבים בעלי   ... (cache)
  • אל למלכים שתו יין: משלי לא 1: דברי למואל מלך; משא אשר יסרתו אמו. משלי לג 4: אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין; ולרוזנים או (קרי: אי) שכר. (cache); דף קשר 1061 -: (2) "אל למלכים למואל אל  ... (cache)
  • למואל, למואל.: לכאורה שמו של מלך חכם מבני הקדם' שיוחסו לו משלי חכמה: דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו וכוי (משי לא'א. (אבל פירוש זה של המלה כשם עצם פרטי אינו מקוים מן התר גומים   ... (cache)
  • למואל מלך: שם נוסף: למואל. משלי לא 1: דברי למואל מלך; משא אשר יסרתו אמו. משלי לג 4: אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין; ולרוזנים או (קרי: אי) שכר. קבוצת-אב: צאצאים של נח - חכמים בספר   ... (cache)
  • האדם בצלם: לתפישת האדם במקרא – שיעור 12: היה צריך להיות "דברי המלך למואל", או " דברי למואל, מלך משא ". (משא הוא שם של אחד השבטים הערביים לפי המקרא – מצאצאי ישמעאל). פתגם זה בא לומר מה מלך צריך לעשות ולא   ... (cache)
  • הערב, המועיל ומה שבניהם, עיון במזמור לא´ שבספר משלי.: (א) דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ: (ב) מַה בְּרִי וּמַה בַּר בִּטְנִי וּמֶה בַּר נְדָרָי: (ג) אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ וּדְרָכֶיךָ לַמְחוֹת מְלָכִין:. (cache)
  • אסופות החכמה: יצירת האוספים וסידורם בספר משלי: האוסף השישי יש לו כותרת "דברי אגור בן יקה המשא" (ל' 1) כיוון שבל"א 1 באים " דברי למואל מלך משא ", נראה שגם כאן "המשא" מורה על השתייכות לאומית, ויש להשלים "המשאי". (cache)
  • בת שבע: דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו, אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי, מלמד שכפתאו אמו על העמוד ואמרה לו מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי, מה ברי הכל יודעים שאביך ירא  ... (cache)
  • ספר משלי – חב"דפדיה: 17 מאי 2011 ... משלים ארוכים יחסית על טבע העולם וטבע האדם. הקובץ השישי, שכותרתו " דברי למואל מלך משא ", הוא פרק לא, והוא כולל שני משלים ארוכים על מלכים, יין, ונשים. (cache)
  • שלמה: דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו. מה ברי ומה בר בטני, ומה בר נדרי. אל תתן לנשים חילך ודרכיך למחות מלכין. אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין ולרוזנים אין שכר. פן ישתה וישכח  ... (cache)
  • שמאל דוחה וימין מקרבת: יתרה מזו מצאנו במסכת סנהדרין (ע:): "דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו, אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מלמד שכפאתו אמו על העמוד". ופירש רש"י: "שכפאתו על העמוד  ... (cache)
  • דף קשר 1035 - בן סורר ומורה / יוני וייץ: "' דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו' - אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מלמד שכפאתו אמו על העמוד ואמרה לו:...'אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין' - אל למלכים אמרה לו:  ... (cache)
  • מדרש תנחומא - שמות: ... ראובן שמעון השון כולן הכתוב ליעקב הוי ואוהבו שחרו מוסר, כיוצא בו ואוהבו שחרו מוסר זו בת שבע הצדקת שיסרה את שלמה בנה דכתיב (משלי לא) דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו  ... (cache)
  • אפריל | 2011 | המחסן של גדעון עפרת | עמוד 2: 29 אפריל 2011 ... ומכאן גם חשיבות סיומו של "משלי" עם דבר המלך: "דברי למואל מלך משא …" (ל"א, 1). אך, לא פחות מכן, דבר "משלי" הוא דְבַר האב. לאורך הספר, מרבה האב לפנות  ... (cache)
  • משלי - ללא ניקוד: {א} דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו: {ב} מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי: {ג} אל תתן לנשים חילך ודרכיך למחות מלכין: {ד} אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין ולרוזנים או שכר: {ה}   ... (cache)
  • המונח 'כתר תורה' בספרות חז"ל ומשמעותו החברתית (על מאבקם של חז"ל...: 'דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו' (משלי לא, א)... מלמד שכפאתו אמו על העמוד ('להלקותו ', רש"י)75 ואמרה לו. מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי. מה ברי – הכל יודעים שאביך ירא  ... (cache)
  • שיר השירים (חלק ג'): פסוקי שלמה בשיר השירים: - פרשת השבוע: 5 אוגוסט 2010 ...דִּבְרֵי, לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא, אֲשֶׁר-יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ. ב מַה-בְּרִי, וּמַה-בַּר- בִּטְנִי; וּמֶה, בַּר-נְדָרָי. ג אַל-תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ; וּדְרָכֶיךָ,  ...
  • קהלת. שלמה המלך: לא,א דברי, למואל מלך-- משא, אשר-יסרתו אמו. לא,ב מה-ברי, ומה-בר-בטני; ומה, בר-נדרי. לא,ג אל-תתן לנשים חילך; ודרכיך, למחות מלכין. לא,ד אל למלכים, למואל--אל למלכים שתו-יין;  ... (cache)
  • הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | ר' חיים קנייבסקי על חינוך ילדים-מחריד!!: "ושם: דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אימו מה ברי ומה בר בטני, ואמרו בגמרא: מלמד שכפאתו אימו לשלמה המלך על העמוד"- - ספנק!! ספנק!! ספנק!! ספנק!! ספנק!! ספנק!! ספנק!! ספנק! (cache)
  • סתרי אותיות: ת"ח כד ברא לא עביד רעותא דאבוי על אימיה רמיא לאלקאה ליה ולדברא ליה בארח מישר הה"ד [ משלי לא א] דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו. מאי אמו ודאי בת שבע אם שלמה ולא אבוי  ... (cache)
  • HTML: (ה) דברי למואל מלך משא וגו'. והחלוקה הראשונה מזכרת פרשיות הרבה בענין מעלת החכמה, לזרז בהשתדלות ידיעתה ולהרחיק מן התאוות הגופניות, והנסתר בה קרוב לנגלה מאד. (cache)
  • more "דברי למואל מלך משא ":
  • בן חכם ישמח אב, ובן כסיל תוגת אמו: לפי חכמי המדרש, היא אף הוכיחה אותו על כך, משלי לא1-3: "דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ... אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ, וּדְרָכֶיךָ לַמְחוֹת מְלָכִין  ... (cache)
  • מדרש תנחומא: כיוצא בו ואוהבו שחרו מוסר, זו בת שבע הצדקת, שייסרה את שלמה בנה, דכתיב: (משלי לא) דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו. אמר רבי יוסי בר חנניה: מהו משא אשר יסרתו אמו? מלמד  ... (cache)
  • כפיה: דבר למואל מלך משא אשר יסרתו אמו, אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מלמד שכפאתו אמו על העמוד... (שם ע ב). אמר דוד לפני הקב"ה גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי הוה  ... (cache)
  • הורד: "משא אשר יסרתו אמו ". איך אמא נכנסת פה עכשיו לתמונה. מה היא אומרת לו אמו? אנחנו מכירים את אמו, היא בת-שבע. מה אמו אומרת לו? "מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי", זה פסוק   ... (cache)
  • יחסי אבות ובנים בספר משלי: נגד שתיית היין יוצאת גם האם "במשלי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו" (משלי לא) – זהו קטע נפרד שאם המלך (מלך משא) או לפי הפירוש המסורתי למו אל – שלמה, מבקשת להדריך את  ... (cache)
  • שבועות ל''ח: משבעינן בשם המיוחד או בכינוי: עיקר התוכן של לא תשא את שם ה' הוא בשבועה כמו שבתרגומים, אבל מילולית תשא היינו אמירה, כעין וישא משלו ויאמר (במדבר כ"ג), משא בבל (ישעיהו י"ג), משא אשר יסרתו אמו (משלי   ... (cache)
  • התפלגות הממלכה בישראל ושורשיה: ... הלכו והודיעו לבת שבע אמו והלכה היא והקיצתו והוכיחתו הה"ד (משלי ל"א א') משא אשר יסרתו אמו, א"ר יוחנן מלמד שכפפתו אמו על העמוד ואמרה לו מה ברי הכל יודעין שאביך ירא שמים  ... (cache)
  • more "משא אשר יסרתו אמו ":

תגובות