תגובה ל: הביטוי "על פני המים"

מאת: אריאל

אל: האתר

קוד: 2108

נשלח על-ידי אריאל (212.179.137.211) ב09:24:52  26.06.2003, בתגובה ל: הביטוי שנשלח על-ידי בלא גמור בכלל:


העתקתי כאן חלק ממאמר שכתבתי בנושא, שהתייחס לפסוקי התורה:

השאיפה ללכת על פני המים.
מבוא:
הביטוי "על פני המים מופיע 3 פעמים בתורה: בסיפור הבריאה (בראשית א,ב), במבול (בראשית ז,יח) ובחטא העגל (שמות לב,כ); ופעם נוספת בכתובים (קהלת יא,א).

הקדמה:
ראשית נסכם 'ההליכה על פני המים' זהו ביטוי לריק כללי, נקודה אשר היא כשלעצמה זהו ביטוי לחוסר משמעות בהתגלמותו.
אולם נקודה זו של בראשית, נע כמסלול הבריאה בכוון החיובי 'מעלה מעלה'. כלומר זו נקודת הזינוק להתפתחות חיובית, אמנם העיקר אינו בהשתתפות בתחרות, והגעה לנקודת הזינוק לא מעלה ולא מורידה. אולם רק המגיע לנקודת הזינוק מסוגל לנצח, לכן תמיד בנקודת חולשה יש לשאוף להגיע "לגובה פני המים" ומשם מתוך אותה הִטָהַרוּת-פנימית ניתן רק להתרומם.

א. "המים" כחומר היולי.
ראוי לשים לב לנקודה המוזנחת משום מה. "המים" בתהליך הבריאה הם ההקבלה ל"תהו ובהו"; כלומר המים בבריאה מסמלים את החומר ההיולי (עיין רמב"ן שם).
כלומר "המים" הם צורה חסרת כיוון ומטרה, כאשר לה כשלעצמה אין משמעות (השם "רואה" כי טוב, רק לאחר בריאת האור, ולא ביצירת התהו ובהו).

ב. "המים" ההשמדה והתקומה.
אולם בהמשך בסיפור התיבה, המים משמשים כחומר מוגדר (אשר שימש להטבעת האנושות). אולם נראה שהביטוי "על פני המים" בא כהקבלה לבריאת העולם, לשם הנגדה שחורבן העולם והקמתו בידי נח, יש בו כמן חידוש לתהליך הבריאה (ידוע שישנה מחלוקת האם לספור את שנת המבול לספירת שנות היצירה, השיטה המקובלת היום -ה' תשס"ג- אינה כוללת את שנת המבול לזמן היצירה. ואכמ"ל).

ג. "המים" ההזדככות ושאיפת ההתקדמות.
בהמשך בחטא העגל הביטוי "על פני המים" מתקרב הרבה יותר לפשטו הלשוני. אך ההתבטאות המעשית של "הביטוי" (-על פני המים), מחדד שהמים מסמלים את הרצון להטהר מחטא העגל, ולצאת לדרך חדשה. המים מסמלים הזדככות והטהרות ממצב מסיום, והגעה לנקודת ההתחלה -חומר היולי-, 'נקודת הפלסטלינה', שלב שהכל מתחיל מהתחלה, וממנו אפשר להתחיל ליצור הצלחה והתקדמות.

ד. "המים" סדר הביטויים כנקודת הקבלה.
אולם כאן לדעתי נמצא עוד יסוד גדול: הביטוי "על פני המים" הגיע כל פעם מתוך תהליך של חורבן מוחלט (תהו ובהו, השמדת היקום, חטא העגל).
אמנם יש כאן בחינה של 'סדר יורד'. אולם לתורה היה חשוב להדגיש שכל פעם התרחש תהליך של חורבן -או של חוסר כל, חומר היולי- (כאשר כל פעם היתה גם תקומה). מה גם שאותו סדר יורד מתבטא בכך שבאחרונה התקיים "עבירות שבן אדם למקום", לאחר המבול ששם התקיימו "עבירות שבין אדם לחבירו".

[תוספת:
ע"פ הגדרתנו שהביטוי "על פני המים" מסמל את 'נקודת הפלסטלינה' -הנקודה הראשונית, הבראשיתית- ; ניתן ליחס לאמירת שלמה בקהלת כמה מובנים, והמשכיל יבין]


תגובות