כוכבים במענה ה' לאיוב

קוד: מענה ה' לאיוב - תיאור רקיע השמים בתנ"ך

סוג: לא גמור

מאת: אביתר כהן

אל: לא גמור

 פירוש מקורי על איוב פרקים לח' - מא': - תיאור צבא השמיים (קבוצות כוכבים) בספר איוב

 מענה ה' לאיוב מתחלק למעשה לארבע חלקים:
 א)
פרק ל"ח פסוקים א' - ז' תיאור הארץ (אדמה)
 ב)
פסוקים ח' - כד' תיאור הים (מים)
 ג)
פסוקים כה' - ל' תיאור השמים – עננים – גשם
 ד)
פסוקים לא' - והלאה תיאור רקיע השמים (כוכבים ומזלות)

 הרעיון הוא ש - " הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ " (תהלים יט' ב')

 יש לדעת שכל המפרשים והמתרגמים מסכימים שעש כסיל כימה וחדרי תימן הם קבוצות כוכבים ואני מרחיב את הרעיון

 לכן לדעתי בתיאור כוחו ועוצמתו של ה', מתוארים הארץ, כוכבי השמים וצבא המרום

 במדרש רבה על שיר השירים (א, חזית) על הפסוק "הביאני המלך חדריו" אומר ר' ברכיה:

"וכי מנין יבא אליהו בן ברכאל הבוזי ויגלה לישראל חדרי בהמות ולויתן

ומנין יבא יחזקאל (הבוזי!) ויגלה להם חדרי מרכבה" (= מעשה מרכבה = צבא השמים!!!)

 פרק לח

 הַתְקַשֵּׁר מַעֲדַנּוֹת כִּימָה אוֹ-מוֹשְׁכוֹת כְּסִיל תְּפַתֵּחַ:

 כימה = כוכבי הפליאדות (ליד מזל שור)

 כסיל = לפי רוב המפרשים קבוצת אוריון, לדעתי כסיל =  מחרשה קטנה  

 הֲתצִיא מַזָּרוֹת בְּעִתּוֹ וְעַיִשׁ עַל-בָּנֶיהָ תַנְחֵם: { +   פרק לז פסוק ט:  מִן-הַחֶדֶר תָּבוֹא סוּפָה וּמִמְּזָרִים קָרָה   }

 מזרות / מזרים = מחרשה (עגלה,דובה) גדולה

 קרה = כוכב אל קור במחרשה (עגלה / דובה) גדולה

 עיש = עית' - עיותה (סורית) = כוכבי ההיאדות (בראש מזל שור) {עית' - גשם, היאדות מסמלות גשם}

 מִי-שָׁת בַּטֻּחוֹת חָכְמָה אוֹ מִי-נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָה :

 טחות =אולי תחות (עוף ביצה - מגלן, איביס) אל החכמה המצרי (שליט מזל מאזניים)

 מעניין שמפרשים טחות = כליות, האיבר הזה נשלט ע"י מזל מאזניים! (לפי האסטרולוגיה)

 שכוי = תרנגולת (אולי קבוצת ברבור שנקראת בערבית תרנגולת)

 (או קבוצת "ארנבת" שבזודיאק המצרי וגם בבבל מצוירת בצורת תרנגול), (וכמו כן הפליאדות = תרנגולת)

 הֲתָצוּד לְלָבִיא טָרֶף וְחַיַּת כְּפִירִים תְּמַלֵּא :

 לביא= מזל אריה, טרף = כוכב אל טרף (למדה אריה), (כפיר= קבוצת אריה קטן?)  מִי יָכִין לָערֵב צֵידוֹ כִּי- יְלָדָיו אֶל-אֵל יְשַׁוֵּעוּ יִתְעוּ לִבְלִי-אכֶל :

 עורב = קבוצת עורב (או כוכב עורב (דלתה בתולה

  פרק לט

 הֲיָדַעְתָּ עֵת לֶדֶת יַעֲלֵי-סָלַע חלֵל אַיָּלוֹת תִּשְׁמר :

 יעלי סלע / איילות = מזל גדי (יעל = עז ערים)  מִי-שִׁלַּח פֶּרֶא חָפְשִׁי וּמסְרוֹת עָרוֹד מִי פִתֵּחַ :

 פרא / ערוד = קבוצת פראסוס?, פרא הוא חמור הבר,

 קבוצת פראסוס מיוצגת בזודיאק המצרי על ידי סת (שטן) בעל ראש חמור בר – פרא

 הֲיאבֶה רֵים עָבְדֶךָ אִם-יָלִין עַל-אֲבוּסֶךָ: הֲתִקְשָׁר-רֵים בְּתֶלֶם עֲבתוֹ אִם-יְשַדֵּד עֲמָקִים אַחֲרֶיךָ

 הֲתִבְטַח-בּוֹ כִּי-רַב כּחוֹ וְתַעֲזב אֵלָיו יְגִיעֶךָ: הֲתַאֲמִין בּוֹ כִּי- (יָשִׁוב) [יָשִׁיב] זַרְעֶךָ וְגָרְנְךָ יֶאֱסף:

 רים = ראם, קבוצת נוהג השור, ישדד = יחרוש, בבבלית "נוהג השור" = שודו (שודד, חורש) באכדית נירו (ניר / חריש)

 כְּנַף-רְנָנִים נֶעֱלָסָה אִם-אֶבְרָה חֲסִידָה וְנצָה כִּי-תַעֲזב לָאָרֶץ בֵּצֶיהָ וְעַל-עָפָר תְּחַמֵּם:

 וַתִּשְׁכַּח כִּי-רֶגֶל תְּזוּרֶהָ וְחַיַּת הַשָּׂדֶה תְּדוּשֶׁהָ: הִקְשִׁיחַ בָּנֶיהָ לְּלא-לָהּ לְרִיק יְגִיעָהּ בְּלִי-פָחַד:

 כִּי-הִשָּׁהּ אֱלוֹהַּ חָכְמָה וְלא-חָלַק לָהּ בַּבִּינָה: כָּעֵת בַּמָּרוֹם תַּמְרִיא תִּשְחַק לַסּוּס וּלְרכְבוֹ:

 כנף רננים = קבוצת יען היום חלק מקבוצת נשר (הכוכבים למדה ולוטה בקבוצת נשר AL THALI-MAIN )

 כמו כן המעון ה - 20 מ - 28 מעונות הלבנה (ליד מזל קשת) נקרא נעים = יען בעברית

 (היען מופיע מעל מזל קשת בזודיאק המצרי)

 הסבר חשוב: לפי כל המפרשים כנף רננים היא יען, נשאלת השאלה כיצד נאמר "כעת במרום תמריא" הרי יען לא יכולה לעוף!

 כמו כן מה פירוש "תשחק לסוס ורוכבו"? אבל אם מבינים שמדובר בקבוצה בשמיים, זה מסביר גם את "כעת במרום תמריא" 

 וגם את "תשחק לסוס ורוכבו" (=מזל קשת) שכן היא נמצאת בדיוק מעל מזל קשת בשמיים

  סוס ורוכבו = מזל קשת

  הֲתִתֵּן לַסּוּס גְּבוּרָה הֲתַלְבִּישׁ צַוָּארוֹ רַעְמָה: הֲתַרְעִישֶׁנּוּ כָּאַרְבֶּה הוֹד נַחְרוֹ אֵימָה:

 יַחְפְּרוּ בָעֵמֶק וְיָשִישׁ בְּכחַ יֵצֵא לִקְרַאת-נָשֶׁק: יִשְחַק לְפַחַד וְלא יֵחָת וְלא יָשׁוּב מִפְּנֵי-חָרֶב:

 עָלָיו תִּרְנֶה אַשְׁפָּה לַהַב חֲנִית וְכִידוֹן: בְּרַעַשׁ וְרגֶז יְגַמֶּא-אָרֶץ וְלא-יַאֲמִין כִּי-קוֹל שׁוֹפָר:

  בְּדֵי שׁפָר יאמַר הֶאָח וּמֵרָחוֹק יָרִיחַ מִלְחָמָה רַעַם שָרִים וּתְרוּעָה : = המשך תיאור מזל קשת

  הֲמִבִּינָתְךָ יַאֲבֶר-נֵץ יִפְרשׁ (כְּנָפָו) [כְּנָפָיו] לְתֵימָן :

  נץ = בז = האל המצרי חור בדמות בז / נץ 

 אִם-עַל-פִּיךָ יַגְבִּיהַּ נָשֶׁר וְכִי יָרִים קִנּוֹ: סֶלַע יִשְׁכּן וְיִתְלנָן עַל-שֶׁן-סֶלַע וּמְצוּדָה:

  מִשָּׁם חָפַר אכֶל לְמֵרָחוֹק עֵינָיו יַבִּיטוּ: וְאֶפְרחָו (וְאֶפְרחָיו) יְעַלְעוּ-דָם וּבַאֲשֶׁר חֲלָלִים שָׁם הוּא :

 נשר = קבוצת נשר

  פרק מ

הִנֵּה-נָא בְהֵמוֹת אֲשֶׁר-עָשִיתִי עִמָּךְ חָצִיר כַּבָּקָר יאכֵל: הִנֵּה-נָא כחוֹ בְמָתְנָיו וְאוֹנוֹ בִּשְׁרִירֵי בִטְנוֹ:

יַחְפּץ זְנָבוֹ כְמוֹ-אָרֶז גִּידֵי (פַחֲדָו) [פַחֲדָיו] יְשׁרָגוּ: עֲצָמָיו אֲפִיקֵי נְחוּשָׁה גְּרָמָיו כִּמְטִיל בַּרְזֶל:

הוּא רֵאשִׁית דַּרְכֵי-אֵל הָעשׁוֹ יַגֵּשׁ חַרְבּוֹ: כִּי-בוּל הָרִים יִשְאוּ-לוֹ וְכָל-חַיַּת הַשָּׂדֶה יְשַחֲקוּ-שָׁם:

תַּחַת-צֶאֱלִים יִשְׁכָּב בְּסֵתֶר קָנֶה וּבִצָּה: יְסֻכֻּהוּ צֶאֱלִים צִלְלוֹ יְסֻבּוּהוּ עַרְבֵי-נָחַל:

בהמות = קבוצת דרקון (נחש בריח / עקלתון, תנין)

הפירוש הרגיל לבהמות הוא סוס יאור (היפופוטם) ואמנם מופיע סוס יאור בקבוצת דרקון בזודיאק המצרי הקדמון,

{בספר דברים לב' כד' כתוב "מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בְּהֵמת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זחֲלֵי עָפָר :{בהמת = דרקון }

הֵן יַעֲשׁק נָהָר וְלא יַחְפּוֹז יִבְטַח כִּי-יָגִיחַ יַרְדֵּן אֶל-פִּיהוּ: בְּעֵינָיו יִקָּחֶנּוּ בְּמוֹקְשִׁים יִנְקָב-אָף:

תִּמְשׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשׁוֹנוֹ: הֲתָשִים אַגְמן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּב לֶחֱיוֹ:

הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים אִם-יְדַבֵּר אֵלֶיךָ רַכּוֹת: הֲיִכְרת בְּרִית עִמָּךְ תִּקָּחֶנּוּ לְעֶבֶד עוֹלָם:

הַתְשַחֶק-בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ: יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים:

הַתְמַלֵּא בְשֻכּוֹת עוֹרוֹ וּבְצִלְצַל דָּגִים ראשׁוֹ: שִים-עָלָיו כַּפֶּךָ זְכר מִלְחָמָה אַל-תּוֹסַף:

ירדן = קבוצת ארידנוס (נהר) נקראת על שם הירדן!!! (לפי חז"ל מתגלגל הירדן ויורד לים הגדול ומשם לפיו של לויתן!)

לויתן = קבוצת לויתן, בחוח תיקוב לחיו = כוכב מנקב (אלפא לויתן)

ואולי לויתן נחש בריח / עקלתון, חלק מקבוצת דרקון

אחרית דבר: כל הרעיון הזה לא מושלם או גמור, ויש להמשיך לפתח אותו

-- -- --
דבר מעניין נוסף:
באיוב פרק כו פסוק ז: נאמר נוטה צפון על תהו (.. תלה ארץ על בלימה)

לדעתי הפירוש הוא: היום הצפון נטוי על כוכב פולריס (אלפא עגלה קטנה)

בתקופת איוב (לפני 3000 שנה בערך) הצפון היה נטוי על כוכב תהו – בן (אלפא דרקון)

כמו כן לדעתי איוב הוא יובב בן זרח מבצרה המלך השני של אדום (כך גם לפי תרגום השבעים)

---

הסבר על: "כנף רננים נעלסה, אם אברה חסידה ונוצה"

------------- כנף (=אברה) רננים (= יען) נעלסה (= נפתחה) {נפרשה לפי ראב"ע}

אם (=גם) אברה (=כנף)   חסידה (= יען)   ונוצה    (= נפתחה) ("הפרחה הגפן הנצו הרימונים..")

רננים מלשון רינה כמו שמה השני של היען - נעמה (נעימה, מנגינה) לפי כמה תרגומים חסידה = יען, וכן "..וחסידיה רנן ירננו" (תהלים קלב' טז')


תגובות