מגילת אסתר מול סיפור יוסף

קוד: מגילת אסתר מול סיפור יוסף בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

אחד משיעורי התנ"ך הטובים ביותר שהייתי בהם השווה בין מגילת אסתר לסיפור יוסף.

לימים, גיליתי שגם המדרש מתייחס לזה:

אסתר רבה ז ז:

ז  וַיְהִי כְּאָמְרָם אֵלָיו יוֹם וָיוֹם  (אסתר ג, ד), רַבִּי יוֹחָנָן בְּשֵׁם רַבִּי בִּנְיָמִין בַּר רַבִּי לֵוִי, בָּנֶיהָ שֶׁל רָחֵל נִסָּן שָׁוֶה וּגְדֻלָּתָן שָׁוָה. נִסָּן שָׁוֶה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב  (בראשית לט, י): וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם, וְכָאן כְּתִיב: וַיְהִי כְּאָמְרָם אֵלָיו יוֹם וָיוֹם וְלֹא שָׁמַע אֲלֵיהֶם, וּלְהַלָּן כְּתִיב  (בראשית לט, י): וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ. וּגְדֻלָּתָן שָׁוָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב  (בראשית מא, מב): וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל יַד יוֹסֵף וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ בִּגְדֵי שֵׁשׁ, וְכָאן כְּתִיב: וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת טַבַּעְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְּנָהּ לְמָרְדֳּכָי. לְהַלָּן כְּתִיב  (בראשית מא, מב): וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו אַבְרֵךְ, וְכָאן כְּתִיב: וְנָתוֹן הַלְּבוּשׁ וְהַסּוּס וְקָרְאוּ לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. 

וראה כאן:

http://www.daat.ac.il/daat/toshba/ester/7-2.htm

 

הנה חלק מההקבלה כפי שמצאתי ברשת (אני רואה חשיבות בדברים ועל כן אני מביאם אף שאינם שלי), (אם הקו המדגיש לא יוצא בדף זה ראו את הקישור למטה):

אסתר

בראשית

"ויהי... בשנת שלוש למלכו עשה משתה לכלשריו ועבדיו..." (א', א-ג).

"ויהי ביום השלישי... ויעש משתה לכל עבדיו..."(מ', כ).

"ויפקד המלך פקידים בכל מדינות מלכותו ויקבצו את כל נערה בתולה טובת מראה... אל יד הגא סריס המלך שֹמר הנשים... וייטב הדבר בעיני המלך..." (ב', ג-ד).

"... יעשה פרעה ויפקד פקִדים על הארץ...ויקבצו את כל אֹכל השנים הטֹבות... ויצברו בר תחת יד פרעה... ושמרו... וייטב הדבר בעיני פרעה..." (מ"א, לד-לז).

"... כי כן ימלאו ימי מרוקיהן..." (ב', יב).

"... כי כן ימלאו ימי החנֻטים..." (נ', ג).

"והנערה

 

 יפת תאר וטובת מראה..." (ב', ז).

"... ותהי אסתר נֹשאת חן בעיני כל רֹאיה" (ב', טו).

"והוא נער את בני בלהה..." (ל"ז, ב; ורש"י: "מעשה נערוּת").

"... ויהי יוסף יפה תאר ויפה מראה" (ל"ט, ו).

"וימצא יוסף חן בעיניו..." (ל"ט, ד).

"... קצף בגתן ותרש שני סריסי המלך..." (ב', כא).

"ויקצֹף פרעה על שני סריסיו..." (מ', ב).

"ויהי כאמרם אליו יום יום ולא שמע אליהם..." (ג', ד).

"ויהי כדברה אל יוסף יום יום ולא שמע אליה..."(ל"ט, י).

"ויסר המלך את טבעתו מעל ידו ויתנה להמן..."(ג', י);

ונהפוך הוא: "ויסר המלך את טבעתו אשר העביר מהמן ויתנה למרדכי..." (ח', ב).

"ויסר פרעה את טבעתו מעל ידו ויתן אֹתה על יד יוסף..." (מ"א, מב).

"... ויקרע מרדכי את בגדיו וילבש שק ואפר..."(ד', א).

"ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו..." (ל"ז, לד).

"... וכאשר אבדתי אבדתי" (ד', טז).

"... ואני כאשר שכֹלתי שכָלתי" (מ"ג, יד).

"... וילבש את מרדכי ('לבוש מלכות', [ו', ח])וירכיבהו ברחוב העיר ('וסוס אשר רכב עליו המלך' [ו', ח]) ויקרא לפניו ככה יעשה לאיש..."(ו', יא); "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות..." (ח', טו).

"וילבש אֹתו בגדי שש וישם רבִד הזהב על צוארו.וירכב אֹתו במרכבת המשנה אשר לו ויקראו לפניו אברך... ויצא יוסף על ארץ מצרים" (מ"א, מב-מה).

"כי איככה אוכל וראיתי ברעה אשר ימצא את עמי..." (ח', ו).

"כי איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי פן אראה ברע אשר ימצא את אבי" (מ"ד, לד).

http://www.etzion.org.il/dk/1to899/850mamar.htm

במאמר שבקישור מנסים לקשר בין המקורות, אך עדיין הדבר נתון לפרשנות מה הקשר בין אסתר ליוסף. שאלה פתוחה. (בשיעור נוסף נמצאה הקבלה אף לשאול).


תגובות