פלטי בן ליש - תגובה ב

קוד: פלטי בן ליש - תגובה ב בתנ"ך

סוג: מניעים2

מאת: ספי פיקסלר

אל: כפית ה'תשס"ב כסלו

תגובה ל: פלטי בן ליש שנכתבה ב22:01:12  11.11.2004


בכפית אלול (לפני שלושה גליונות) הביאה צחור נקודה למחשבה. תגובתי נכתבת על-פי סנהדרין יט: ופרוש המלבי"ם לספר שמואל.

השאלות:
א.איך שאול יכול להתנות על הבטחתו לתת את בתו לאשה למכה גלית מבחינה משפטית?
ב.איך דוד יכול לחזור ולחיות עם מיכל? הרי אסור לאשה מגורשת לחזור לאישה הראשון לאחר שהתחתנה עם אדם אחר!

הקדמות:
א. קידושי אשה נעשים באמצעות חפץ ששוויו מינימום פרוטה או כסף בסך פרוטה לכל הפחות.
ב. אין מקדשין במלוה - אדם אינו יכול לקדש אשה על-ידי חוב שאינו גבוי כיון שהכסף אינו קיים בעת הקידושין ולכן אינו שווה פרוטה. (ראה הקדמה א)
ג. דברים כ"ד: התורה אוסרת על אשה לחזור לבעלה הראשון "אחרי אשר הֻטַּמָּאָה" (פס' ד'), כלומר אחרי חיי אישות עם בעלה השני.
ד. שאול אכול מקנאה ומפחד מדוד שמאיים על מלכותו "ויחר לשאול מאוד... ויהי שאול עוין את דוד (שמואל א' י"ח/ח'-ט') ולכן רוצה להפטר ממנו, אך בהתחלה מעדיף שלא לעשות זאת בעצמו, אלא על-ידי גורמים אחרים "ותהי בו יד פלשתים" (י"ח/י"ז), ולכן כנראה שאין בדעתו לממש את הבטחתו לנתינת בתו להורג גלית, -דוד.
ה. דוד ענו מאוד. הוא ראה את עצמו כאיש פשוט, ולכן מרגיש שלהתחתן במלך זהו כבוד גדול עבורו, שאינו מגיע לו. (י"ח/י"ח, כ"ג ו-כ"ד/י"ד)

ננתח את המקרה בתור מהלך הדרגתי:
- שאול מבטיח את בתו (מרב, כבת הבכירה) ועושר גדול למכה גלית וחופש מעול המלכות למשפחתו. (י"ז/כ"ה)
- דוד מכה את גלית וזוכה בנוסף לדברים האמורים לעיל לאהדת העם. (י"ח/ו'-ז')
- שאול רואה בעין רעה את האהדה של העם לדוד וחושש שדוד הוא המלך הבא. (ראה הקדמה ד) (י"ח/ח') משלב זה הוא מנסה שלא לממש את הבטחתו לדוד.
- שאול דוחה את דוד בתואנה שהקידושין מבוססים על העושר הגדול ששאול חייב לדוד בתור מלוה והרי אין מקדשין במלוה. (ראה הקדמה ב)
- בו בזמן מרב מתחתנת עם עדריאל המחולתי בדעת אביה או שלא בדעת אביה (י"ח/י"ט), וכך שאול יוצא נקי מההבטחה לדוד: א. הוא, מצִדו, נתן לדוד את בתו, אך הקידושין לא התבצעו כראוי. ב. דוד ויתר על העושר הגדול בתור קידושין למרב ולכן שאול כבר לא חייב לו כלום. (בנוסף לכך- ביתו של דוד לא הפך חופשי מעול המלכות - הרי דוד היה צריך לברוח ולהחביא את הוריו אצל מלך עמון.)
- שאול מגלה שמיכל אוהבת את דוד, וכיון שזהו כבוד גדול עבור דוד להתחתן איתה (ראה הקדמה ה), דוד יעשה כל מה ששאול יבקש כדי לבצע את החתונה, ושאול מחליט לנצל את זה כדי להפטר מדוד.
- שאול מבקש מדוד שיביא מאה ערלות פלשתים - בשביל דוד: כדי לקדש בהם את מיכל במקום בכסף. בשביל שאול: כדי שדוד יהרג במשימה על-ידי פלשתים. (י"ח/י"ז, כ"א, כ"ה) (קושי: דוד ניצח במלחמה, הוא גיבור גדול ושר צבא (י"ח/ה'), אז למה שאול חשב שיהרג על-ידי מאה פלשתים, ועוד בעזרת אנשיו!? -תרוץ: זו איננה עת מלחמה, בה לא באים בטענות לשר הצבא היריב על הרג חיילים כיון שזהו טבעה של מלחמה. במקרה זה דוד נשלח להרוג חפים מפשע, ועוד בדרך בזיון, ולכן הפלשתים עשויים לרצות לנקום בו ולהרוג אותו.)
- לדאבון ליבו של שאול דוד מצליח במשימה ומביא - לא מאה, אלא מאתיים ערלות פלשתים, (י"ח/כ"ז) כך ששאול צריך לתת את מיכל לדוד.
- שאול שוב דוחה את הקידושין בתואנה שלערלות הפלשתים אין שימוש ולכן הן אינן שוות פרוטה והקידושין אינם חלים. (ראה הקדמה א)
- לעומתו, דוד טוען שלערלות יש שימוש כי אפשר להאכיל בהן כלבים וחתולים ולכן הקידושין כן חלים.
- לשאול צץ רעיון חדש כיצד להפטר מדוד: הוא ייתן למיכל לחיות עם דוד למרות שהקידושין אינם חלים (לטענתו) וכך דוד יחיה איתה בעברה ויענש בידי שמיים. (מוסר השכל: ראה מה כוחה של שנאה - אב מקריב את בתו כדי להפטר מאויבו.) מאחר שלדעתו הקידושין אינם חלים אין שום בעיה לתת את מיכל לפלטי בן-ליש לאחר שדוד בורח.
- פלטי בן-ליש לא חי חיי אישות עם מיכל (על-פי סנהדרין יט: - "וילך איתה אישה... עד בחורים" (שמואל ב' ג'/ט"ז) מלמד שהיו שניהם כבחורים שלא טעמו טעם ביאה) ולכו אין בעיה שמיכל תחזור לחיות עם דוד. (ראה הקדמה ג)

לסיכום:
א. שאול אינו מתנה על הבטחתו אלא נחלץ ממנה על-ידי מציאת פגם בקידושין.
(דוד נישא למיכל בלי כל קשר להכאתו את גלית.) דוד יכול לחזור ולחיות עם מיכל כיון שהיא לא נטמאה,- לא חיתה חיי אישות עם פלטי בן-ליש.

תגובות