בניקוד נכון: "עֵלִי בֶן-אֲחִטוּב" מעולם לא היה כהן גדול

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 11:05:17  21.02.2007, כתוספת/תגובה ל: הודעה חשובה על: בני צדוק - רק הם ישרתו במקדש השלישי

דווקא על הלוי (מר משה דין) "הפוקד והמצווה" - עליו לתקן את השגגה שבדא מליבו כי היא...היא שמתעה את בני-ישראל...

כותב הלוי (משה דין):
(ציטוט) עלי הכהן מבית איתמר בן-אהרן היה כהן גדול בראשית ימי שמואל הנביא בעודו נער
וכי כתוב כך:
וְצָדוֹק מִן בְּנֵי אֶלְעָזָר בן-אהרן
וַאֲחִימֶלֶךְ מִן בְּנֵי אִיתָמָר בן-אהרן
צדוק בן-אחיטוב מבית אלעזר בן-אהרן כהן גדול היה בימי אחימלך בן אביתר בן אחימלך מכהני נב (סוף ציטוט)

לעומת זאת מתועד:
"וַיִּמָּלֵט בֵּן-אֶחָד"
"לַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן-אֲחִטוּב"
"וּשְׁמוֹ אֶבְיָתָר"
"וַיִּבְרַח אַחֲרֵי דָוִד"...
(שמואל א' כב' 20)

כלומר, הלוי (מר משה דין) לא נזהר בציטוטיו...
א) כי...אֲחִימֶלֶךְ הוא אבא של אֶבְיָתָר...
ב) כי..."עֵלִי הַכֹּהֵן" מעולם לא היה כהן גדול...

בתיעוד שושלת הכהנים הגדולים...שמו של עֵלִי אינו כלול ברשימה המתועדת...

כלומר, הלוי (מר משה דין) אינו מכבד את התוכן המתועד בתנ"ך כי בדא מליבו שם של "כהן גדול"..."עֵלִי" שלא היה אלא "כהן" בלבד:

"בְּנֵי לֵוִי"
גֵּרְשׁוֹן קְהָת וּמְרָרִי"
"וּבְנֵי קְהָת--עַמְרָם יִצְהָר וְחֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל"
"וּבְנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וּמִרְיָם"
"וּבְנֵי אַהֲרֹן--נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר"
"אֶלְעָזָר הוֹלִיד אֶת-פִּינְחָס"
"פִּינְחָס הֹלִיד אֶת-אֲבִישׁוּעַ"
"וַאֲבִישׁוּעַ הוֹלִיד אֶת-בֻּקִּי"
"וּבֻקִּי הוֹלִיד אֶת-עֻזִּי"
"וְעֻזִּי הוֹלִיד אֶת-זְרַחְיָה"
"וּזְרַחְיָה הוֹלִיד אֶת-מְרָיוֹת"
"מְרָיוֹת הוֹלִיד אֶת-אֲמַרְיָה"
"וַאֲמַרְיָה הוֹלִיד אֶת-אֲחִיטוּב"
"וַאֲחִיטוּב הוֹלִיד אֶת-צָדוֹק"
"וְצָדוֹק הוֹלִיד אֶת-אֲחִימָעַץ"
"וַאֲחִימַעַץ הוֹלִיד אֶת-עֲזַרְיָה"
"וַעֲזַרְיָה הוֹלִיד אֶת-יוֹחָנָן"
"וְיוֹחָנָן הוֹלִיד אֶת-עֲזַרְיָה הוּא אֲשֶׁר כִּהֵן בַּבַּיִת אֲשֶׁר-בָּנָה שְׁלֹמֹה בִּירוּשָׁלִָם"
"וַיּוֹלֶד עֲזַרְיָה אֶת-אֲמַרְיָה"
"וַאֲמַרְיָה הוֹלִיד אֶת-אֲחִיטוּב"
"וַאֲחִיטוּב הוֹלִיד אֶת-צָדוֹק"
"וְצָדוֹק הוֹלִיד אֶת-שַׁלּוּם"
"וְשַׁלּוּם הוֹלִיד אֶת-חִלְקִיָּה"
"וְחִלְקִיָּה הוֹלִיד אֶת-עֲזַרְיָה"
"וַעֲזַרְיָה הוֹלִיד אֶת-שְׂרָיָה"
"וּשְׂרָיָה הוֹלִיד אֶת-יְהוֹצָדָק"
"וִיהוֹצָדָק הָלַךְ--בְּהַגְלוֹת יְהוָה אֶת-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם בְּיַד נְבֻכַדְנֶאצַּר"...
(דבה"י א' ה' 41-27)

ואמנם יש תיעוד (בסדר הזמנים בימי שאול) הקובע את שמות צאצאי זרע "בֵּית עֵלִי" בשושלת "זֶרַע-אֲחִטוּב" (שמואל א' יד' 3):

1. "אֲחִיָּה אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס"...

2. "פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי"...

3. "עֵלִי בֶן-אֲחִטוּב"...

תיעוד הפסוק צ"ל:
"וַאֲחִיָּה אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי בֶן-אֲחִטוּב כֹּהֵן יְהוָה בְּשִׁלוֹ--נֹשֵׂא אֵפוֹד":
(שמואל א' יד' 3)

כנראה מעתיק שיבש את הפסוק במהופך:
"וַאֲחִיָּה בֶן-אֲחִטוּב אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי כֹּהֵן יְהוָה בְּשִׁלוֹ--נֹשֵׂא אֵפוֹד":
(שמואל א' יד' 3)

בתיעוד ההפוך גם הניקוד חסר הדגש אינו מתאים..."וַאֲחִיָּה בֶן-אֲחִטוּב"...ומוכיח כי יש שגגה...
כאשר הניקוד הנכון חסר דגש "עֵלִי בֶן-אֲחִטוּב"...מוכיח כי חובה לתקן את השגגה...

באותו עניין - אירוע הטבח שביצע "דּוֹאֵג הָאֲדֹמִי בְּצַו שָׁאוּל" מתעד את "אֶבְיָתָר" אשר נמלט בשעת הוצאה להורג של "85 כֹּהֲנִים"..."בְּעִיר-הַכֹּהֲנִים--אֲשֶׁר בְּנֹב"...
(שמואל א' כב' 18)
"וַיִּמָּלֵט בֵּן-אֶחָד לַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן-אֲחִטוּב וּשְׁמוֹ אֶבְיָתָר וַיִּבְרַח אַחֲרֵי דָוִד"...
(שמואל א' כב' 20)

מהתיעוד מתקבל, כי "אֶבְיָתָר" הוּא "בֶּן-אֲחִימֶלֶךְ"...
כאשר "אֲחִימֶלֶךְ" הוּא (שמואל א' כב' 20) "בֶּן-אֲחִטוּב"...
ולכן הוּא "אֲחִימֶלֶךְ אֲחִי עֵלִי" וְהֵם "בָּנִים הֵם"..."לְאֵם אַחַת"...

והלא "אֶבְיָתָר" נכדו מאשתו הראשונה של "אֲחִטוּב" הכהן הגדול, היה המועמד הטבעי לרשת את הכהונה הגדולה....
אולם גורלו נחרץ בנבואת "שְׁמוּאֵל" (שמואל א' ג' 12-13)...


בשנת -1021 לפנה"ס בשנה 40 לדוד המלך:
"אֶבְיָתָר" רצה להיות כהן גדול ולעקוף את תכתיב נבואת שמואל על בית עלי...
לכן, הצטרף אל "יוֹאָב בֶּן-צְרֻיָה" להמליך את "אֲדֹנִיָּה בֶן-חַגִּית"...
אולם "דָּוִד" בעזרת "נָתָן הַנָּבִיא וּבְנָיָהוּ בֶן-יְהוֹיָדָע" המליך את "שְׁלֹמֹה" (מלכים א' א' 39)...

"הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֲחִטוּב"..."קְהָתִי" [מאריך ימים] היה....
אז, ביום מותו...כנראה בגיל 180 שָׁנָה...כדי לקיים את נבואת "שְׁמוּאֵל" (שמואל א' ג' 12-13)...
העביר "שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ" את ירושת הכהונה הגדולה "מִבֵּית עֵלִי" – "לְבֵית צָדוֹק"...
"לְמַלֵּא אֶת-דְּבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עַל-בֵּית עֵלִי בְּשִׁלֹה":
(מלכים א' ב' 27)

"שְׁלֹמֹה" שזכר את נאמנותו של "אֶבְיָתָר" "לְדָוִד אָבִיו" רק גרש את "אֶבְיָתָר" מירושלים "לְעֲנָתֹת" עיר הכוהנים...
ומאז, שמורה הכהונה הגדולה "בְּשֻׁשֶּׁלֶת בְּנֵי צָדוֹק"...

ובזאת מתקיים "לָנֶצַח" דבר הנבואה "עַל-בֵּית עֵלִי בְּשִׁלֹה": (מלכים א' ב' 27)...

יואיל נא הלוי (מר משה דין) להודות כי נמצאת שוב שגגה בידיעותיו...ועל כן הן מפוקפקות...
החל מנהר פרת...ועד "עֵלִי הַכֹּהֵן"...



תגובות