מאת: אהובה קליין
פרשת וָאֵרָא - כיצד נוכל להחיש את הגאולה?
מאת: אהובה קליין.
https://ahuvaklein.blogspot.com/
בפרשה זו אנחנו לומדים להכיר את משפחתם של משה ואהרון.
כפי שהתורה מתארת: "וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד דֹּדָתוֹ, לוֹ לְאִשָּׁה, וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה; וּשְׁנֵי חַיֵּי עַמְרָם, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה". [שמות פרק ו', כ']
בהמשך נאמר:
"וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן--לוֹ לְאִשָּׁה; וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא, אֶת-אֶלְעָזָר, וְאֶת-אִיתָמָר".[להלן: ו', כ"ג]
כמו כן, אנחנו נחשפים לשליחות המשמעותית של משה ואהרון בהנהגת עם ישראל- למען הוצאת העם מעבדות לחירות כשיגיע הרגע המתוכנן על פי ה' כדברי הכתוב:
"הוּא אַהֲרֹן, וּמֹשֶׁה--אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה, לָהֶם, הוֹצִיאוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַל-צִבְאֹתָם. הֵם, הַמְדַבְּרִים אֶל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, לְהוֹצִיא אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם; הוּא מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן". [להלן: ו', כ"ו- כ"ח]
השאלות הן:
א] מי היה אהרון - ומה הייתה שליחותו לעם ישראל ?
ב] כיצד משה ואהרון תפקדו יחדיו כאחים?
תשובות.
מוצאו של אהרון ושליחותו החשובה:
רש"י מסביר :אשתו של עמרם הייתה יוכבד בת לוי - אחות של קהת. על פי הכתוב: יוכבד הייתה אמם של אהרון , משה ומרים.
על נישואי אהרון נאמר:"וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן--לוֹ לְאִשָּׁה; וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא, אֶת-אֶלְעָזָר, וְאֶת-אִיתָמָר"- סה"כ- ארבעה בנים.
על פי הגמרא: "אמר רבי אליעזר: לעולם ידבק אדם בטובים - שהרי משה שנשא את בת יתרו - יצא ממנו יהונתן (בן בנו של משה), אהרון שנשא את בת עמינדב יצא ממנו פנחס (בן בנו של אהרון) [מסכת בבא בתרא ק"ט, ב'] ואמר רבא: הנושא אישה צריך שיבדוק באחיה, שנאמר: "וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן" ממשמע שנאמר "בת עמינדב" איני יודע שאחות נחשון היא? מה תלמוד לומר: "אחות נחשון"? מכאן שהנושא אישה-צריך שיבדוק באחיה ותנא: רוב הבנים דומים לאחי האם" [מסכת בבא בתרא]
במילים אחרות: הנושא אישה יבדוק מי הוא אחיה - לפי שרוב הבנים דומים לאחי האם.
רבינו בחיי מסביר את הפסוק: "וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן— הכתוב בא להודיע לנו: כי התערבה משפחת הכהונה עם משפחת המלוכה - היא אלישבע - אחות נחשון - הנשיא הגדול שבישראל והזכיר אמו של פנחס שהוא גם כן כהן שזכה בכוחות עצמו וכך נוהגים במלכי הארץ שמזכירים את שמות אימם כפי שנאמר:
"וּבִשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט, מָלַךְ אֲבִיָּם, עַל-יְהוּדָה. שָׁלֹשׁ שָׁנִים, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ, מַעֲכָה בַּת- אֲבִישָׁלוֹם" [מלכים- א', ט"ו, א']
בפרשה: שישה נביאים שהם משבט לוי והם :אהרון, משה, פינחס שהוא גם אליהו הנביא ושלושת בני קורח: אסיר, אלקנה ואביאסף אותם ספרו רז"ל בתוך קבוצה של מ"ח נביאים.
ששת הנביאים היו בדור אחד - בני קורח עליהם נאמר: "וּבְנֵי-קֹרַח, לֹא-מֵתו"ּ.[ במדבר כ"ו, י"א]
שליחותו של אהרון הייתה: לבוא עם משה אל העם ולבשר להם על הגאולה , אחר כך היה נכנס עם משה אל ארמונו של פרעה, לתרגם את – דברי משה אל פרעה- כפי שכתוב:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. אַתָּה תְדַבֵּר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל-פַּרְעֹה, וְשִׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ". [להלן פרק ז', א'- ב']
ידוע כי אהרון היה איש שלום: "הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן: אוֹהֵב שָׁלוֹם, ְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה"[מסכת אבות א', י"ב]
הרמב"ם מבאר:
כשהיה מרגיש אהרון באדם שתוכו רע, או שהיו מספרים לו על כך שבידו עבירה, היה פונה אליו ומקרב אותו אליו . היה האיש ההוא מתבייש במעשיו ואומר "אוי לי אילו היה יודע אהרן מה צפון בליבי מה חטאתי ודאי שלא היה מסתכל עלי , ובוודאי אף אינו מדבר אלי, אמנם אני אצלו בחזקת אדם כשר, לכן אני אאמת את דבריו ומחשבתו וכך היה האיש חוזר למוטב , שב ונעשה מתלמידיו הלומדים ממנו. ואמר השם יתברך כשתארו בזאת המידה הנכבדת "בשלום ובמישור הלך אתי" - וכך השפיע אהרון על רבים לטובה."(מלאכי ב, ו).
כאשר חשש משה לגשת לבצע את שליחותו במצרים, אמר לו ה':
"....הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי--יָדַעְתִּי, כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא; וְגַם הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ, וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ"[שמות ד, י"ד]
משה ואהרון יחדיו - בשליחותם:
רש"ר [ הרב שמשון רפאל הירש] מבאר: אהרון היה משמש כנביא למשה - המשמעות היא: כי נביא משמש כ"מעיין" אשר באמצעותו ה' מגלה את דבריו. הנביא אינו מחבר את דבריו - אלא רק בתפקיד למסור ולהעביר את הדברים הלאה.
לפי התפיסה היהודית :אין האנשים החלשים ולא השוטים ולא אלה הסמוכים לשולחן אחרים נבחרים לשאת את רוח ה' ,יתירה מכך ,עוד בטרם יבחרו להיות שליח ה' - עליהם להיות בעלי נתונים חשובים והם: חכם. גיבור, ועשיר. כן חייב להיות בקו הבריאות- הן מבחינה גופנית והן מבחינה שכלית - גם במעמדו החברתי. זאת כדי למנוע: מתחזים מוליכי שולל - אשר בריאותם הלקויה עשויה להשפיע על השקפתם השכלית ולא יפיצו כל מיני הזיות חולניות - העשויות להטעות את הציבור- שיחשבו שמדובר במראות אלוקים. נבחר ה' חייב להיות בריא בשכלו !
הוא חייב להבין את דברי ה' – כדי למסור הלאה, ולא פחות מכך חשוב שיהיה בעל מעמד חברתי - משום שרק אדם עצמאי שאינו מבקש דברים עבור עצמו. מסוגל להעריך את מעמדם של אנשים בדרגות שונות ולהבחין את רצונם.
מעניין להתבונן בלאה – הָאֵם החשובה שנשאה בקרבה את שבטי יעקב ,דווקא כשילדה את לוי הגיעה לאושר ולשמחה - המאפיינים חיי נישואין יהודיים -כפי שנאמר: "וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי" [בראשית כ"ט, ל"ב- ל"ה] כמה מדהים לגלות את רגשותיה הפנימיות לגבי לוי שהיה ראוי להיבחר.
גם יוכבד אמו של משה - נהגה במסירות נפש ודאגה להצלת משה לאורך כל הדרך - כך נוכל להעריך את רגשות האם כמה משפיעות אפילו טרום הלידה על בן - המיועד לנבחר ה' . התוצאות מורגשות היטב במידותיו של משה - הצניעות והענווה שהתאפיין בה.
כדברי הכתוב:
"וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל פָּנִים"
ה"כלי יקר" בוחן את משה ואהרון - מה מידת האחריות של כל אחד מהם?
למעשה בעיקר השליחות - נראה כי משה העיקר - שהרי לבד אליו נראה ה' בסנה, ואפשר שאהרון לעומתו טפל אליו?
תלמוד לומר: הוא אהרון ומשה אשר אמר ה' להם: הוציאו את בני ישראל ממצרים.
מסקנה: יש חלק לאהרון בהוצאת בני ישראל ממצרים כמו למשה, על כן הכתוב הקדים את אהרון, אבל בעניין הדיבור אל פרעה - נראה כי אהרון הוא העיקר ואילו משה טפל לו - כי משה היה כבד פה ולשון לכן הקדים הכתוב את אהרון למשה ,משום כך נאמר:, "הם המדברים אל פרעה מלך מצרים- הוא משה ואהרון- כאן הקדים את משה – לומר לך אפילו בעניין הדיבור אל פרעה אינו טפל לאהרון - אלא: שקולים הם - בכל דבר!
לסיכום לאור האמור לעיל, המסקנה היא: כאשר ההנהגה מאוחדת- אז טובים השניים מן האחד - וכשם שהיה בזמן גאולת מצרים –משה ואהרון היו מאוחדים - עם ישראל יזכה במהרה להתאחד- הן בהנהגה והן בחברה. וכך בע"ה - תתגשם הנבואה:
"כִּימֵ֥י צֵאתְךָ֖ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אַרְאֶ֖נּוּ נִפְלָאֽוֹת" [ מיכה ז' ,ט"ו]