פרשת כי תצא - מלחמה באויבים וביצר הרע

קוד: פרשת כי תצא - מלחמה באויבים וביצר הרע בתנ"ך

סוג: משל

מאת: אהובה קליין

אל: Ahuvak @ bezeqint.net

פרשת: כי תצא / מאת אהובה קליין.

הפרשה פותחת במילים: "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו". מתעוררות כאן כמה שאלות:

התשובה לשאלה א]: רש"י אומר שמדובר כאן במלחמת רשות, הראיה לכך מתגלה בסוף הפסוק שנאמר: "ושבית שביו". מכאן שזוהי מלחמה שאפשר לקחת בשבי אויבים. לעומת זאת מלחמת מצווה – כדוגמת מלחמת יהושע שמטרתה הייתה לכבוש את ארץ ישראל, עליה נאמר: "לא תחיה כל נשמה," - כלומר אין לוקחים אויבים בשבי.

התשובה לשאלה: ב] מדוע כתוב בלשון יחיד: "כי תצא למלחמה"- ידוע לנו כי על מנת לנצח במלחמה - עלינו לצאת מאוחדים כנגד האויב, כאיש אחד בלב אחד, לכן נוקט כאן הכתוב בלשון יחיד.

שנית: יש לבטוח בה' ולהתפלל אליו. כך עשה משה במלחמה נגד עמלק, כאשר התפלל והרים את ידיו, עם ישראל נצח את האויב.
גם דוד בטח בה' לפני שניגש להילחם בגוליית ואמר לו: "אתה בא בחרב ובחנית ובכידון ואנוכי בא אליך בשם ה'" [שמואל א', י"ז]

התשובה לשאלה ג] מדוע כתוב: "על אויבך". ולא נגד אויבך? – על כך, יש פירוש האומר שמדובר במלחמת האדם- נגד יצרו הרע, אז ה' ייתן לו בידיו את יצרו הרע כמו שכתוב: "ונתנו ה' אלוקיך בידך".

כאשר ישנם שני גורמים: דין ורחמים יחד. כאשר שילוב זה קיים אצל האדם במלחמתו נגד יצר הרע-מובטח לו לאדם - שינצח את היצר.

כאשר האדם מעל אויבו במלוא השליטה, האדם גם יודע שהקב"ה עוזר בכך, כמו דוד המלך שאמר: [ תהילים] "ה' צורי המלמד ידי לקרב אצבעותיי למלחמה".

אדם שחס ושלום נכנע ליצרו – הוא יהיה עצוב ומודאג כל היום. אדם חייב לדעת כי הוא בא לעולם להילחם – להיות מעל יצרו, המלחמה היא מטרת בואו לעולם, הניסיונות, עולם הכאבים, עולם העבודה והעמל.

לקראת ראש השנה רצוי שאדם יאסוף את כל המצוות והמעשים הטובים שעשה במשך השנה - על מנת שישמשו לו מליצי יושר כנגד המקטרגים.

רצוי שאדם יצא מהשנה החולפת נקי, ויבוא לקראת השנה החדשה בשמחה, כמו שכתוב: "כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון". [ישעיהו נ"ה, י"ב].

פרשת כי תצא – היא הפרשה המכילה הכי הרבה מצוות= ע"ד= 74- סה"כ מצוות, הדבר מרמז לנו כי בחודש אלול עלינו לשוב- עד ה' אלוקינו.

תגובות