מטרת המשפט...להצדיק...ולהרשיע

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 06:49:00  25.04.2007, כתוספת/תגובה ל: הגדרה: משפט = א. חוק בין אדם לחברו; ב. תהליך שמטרתו לברר מי צודק; ג. מנהג קבוע

לעניין א':

..."כי יהיה ריב בין אנשים"
..."ונגשו אל המשפט ושפטום"
..."והצדיקו את הצדיק והרשיעו את הרשע"...
...(דברים כה' 1)


ברור כי בעת משפט..."הצדיק"...הוא זה אשר "חף מכל פשע"...

ברור כי בעת משפט..."הרשע"...הוא זה אשר "ביצע את הפשע"...

***

השופט...צריך להיות "צדיק"...באמת..."ללא משוא פנים"...לפני המשפט...בזמן המשפט...ואחרי המשפט...

כלומר...השופט צריך להיות "איש צדק"...שיכול לשמוע עדים ולבצע את "חקר האמת"...

כלומר...השופט צריך להגיע ליכולת להוכיח ולנמק את "האמת האחת"...

אז השופט...ב"צדק"..."יצדיק את הצדיק וירשיע את הרשע"...

***

***

לעניין ב':

..."וְעֵלִי הַכֹּהֵן יֹשֵׁב עַל-הַכִּסֵּא עַל-מְזוּזַת הֵיכַל יְהוָה"...(שמואל א' א' 9)

..."וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה"...(שמואל א' ד' 18)

כלומר..."עֵלִי" היה גם "כֹּהֵן" וגם "שׁוֹפֵט"...במשך 40 שנה...

***

התיעוד מוכיח כי..."וּפְלִשְׁתִּים לָקְחוּ אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים"...(שמואל א' ה' 1)

לפי-כך, התיעוד מוכיח כי..."עֵלִי"...לא היה "שופט צדק"...אלא "גנגסטר"...

***

ברור מעצם תיעודו של העונש הנבואי:

"בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶל-עֵלִי"
"אֵת כָּל-אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-בֵּיתוֹ--הָחֵל וְכַלֵּה"
"וְהִגַּדְתִּי לוֹ כִּי-שֹׁפֵט אֲנִי אֶת-בֵּיתוֹ עַד-עוֹלָם"
"בַּעֲו‍ֹן אֲשֶׁר-יָדַע כִּי-מְקַלְלִים לָהֶם בָּנָיו וְלֹא כִהָה בָּם"

"וְלָכֵן נִשְׁבַּעְתִּי לְבֵית עֵלִי"
"אִם-יִתְכַּפֵּר עֲו‍ֹן בֵּית-עֵלִי"
"בְּזֶבַח וּבְמִנְחָה--עַד-עוֹלָם"...
(שמואל א' ג' 14-12)

כלומר, ברור כי הוטל עונש נבואי על "עֵלִי"..."הגנגסטר"...

***

וברור מחוסר התיעוד על אביו של "עֵלִי"..."אחיטוב" הכהן הגדול...
כי "עֵלִי"...התעמר באביו...והדיח אותו כדי להיות הכהן בפועל...
כדי לתת לבניו..."חָפְנִי וּפִינְחָס"...אפשרות להיות...בְּנֵי בְלִיָּעַל לֹא יָדְעוּ אֶת-יְהוָה"...(שמואל א' ב' 12)

ואכן מתועד - כדלקמן:

"וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת-פְּנֵי יְהוָה"
"כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת יְהוָה"...
(שמואל א' ב' 17)

"לָכֵן נְאֻם-יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל"
"אָמוֹר אָמַרְתִּי בֵּיתְךָ וּבֵית אָבִיךָ יִתְהַלְּכוּ לְפָנַי עַד-עוֹלָם"
"וְעַתָּה נְאֻם-יְהוָה"
"חָלִילָה לִּי כִּי-מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלּוּ"...
(שמואל א' ב' 30)



תגובות