תגובה על: כי העשק יהולל חכם - כמה פירושים

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 15:55:02  23.10.2006, כתוספת/תגובה ל: כי העשק יהולל חכם - כמה פירושים

דברי קהלת הם "מעשה רוקם" ורק כאשר "רואים" שלמותה של "רקמה" אפשר להבין קטע זה או אחר של כלל "מעשה רוקם"...

כדי להבין את ההקשר בקטע "כִּי הָעֹשֶׁק יְהוֹלֶל חָכָם" כדאי קודם כל להעמיק בדעתו של קהלת (ד') על "הָעֲשֻׁקִים"...

"וְשַׁבְתִּי אֲנִי"
"וָאֶרְאֶה אֶת-כָּל-הָעֲשֻׁקִים"
"אֲשֶׁר נַעֲשִׂים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ"

"וְהִנֵּה דִּמְעַת הָעֲשֻׁקִים"
"וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם"
"וּמִיַּד עֹשְׁקֵיהֶם כֹּחַ"
"וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם"

"וְשַׁבֵּחַ אֲנִי אֶת-הַמֵּתִים"
"שֶׁכְּבָר מֵתוּ"
"מִן-הַחַיִּים"
"אֲשֶׁר הֵמָּה חַיִּים עֲדֶנָה"

"וְטוֹב מִשְּׁנֵיהֶם"
"אֵת אֲשֶׁר-עֲדֶן לֹא הָיָה"
"אֲשֶׁר לֹא-רָאָה אֶת-הַמַּעֲשֶׂה הָרָע"
"אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ"

"וְרָאִיתִי אֲנִי"
"אֶת-כָּל-עָמָל"
"וְאֵת כָּל-כִּשְׁרוֹן הַמַּעֲשֶׂה"
"כִּי הִיא קִנְאַת-אִישׁ מֵרֵעֵהוּ"
"גַּם-זֶה הֶבֶל"
"וּרְעוּת רוּחַ"...

כלומר, גם החכם אין באפשרותו להמנע מעושק - ואם הוא עושק הוא מסתכן להקלע למצב של חוסר יציבות - כמו זו שהולל שתוי לוקה בה...

"שונא מתנות יחיה" מסביר את עניין "וִיאַבֵּד אֶת-לֵב, מַתָּנָה"...
"הַמַּתָּנָה" משחדת את מוחו של האדם - ובוודאי "מַתָּנוֹת"...



תגובות