משמעותו של..."פתאום"...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 22:03:52  03.07.2007, כתוספת/תגובה ל: הולך אחריה פתאום

"וּפִתְאוֹם יָבוֹא"...מוכיח הנביא מלאכי - כדלקמן:

"הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה-דֶרֶךְ לְפָנָי"
"וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל-הֵיכָלוֹ"
"הָאָדוֹן אֲשֶׁר-אַתֶּם מְבַקְשִׁים"
"וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר-אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה-בָא"
"אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת"...
(מלאכי ג' 1)

כלומר..."וּפִתְאוֹם"...הוא הרגע בו מתבררת האמת...


***

גם שלמה המלך מייחס את עוצמת..."וּפִתְאוֹם"...אל אותו רגע בו מתבררת האמת...

ובהקדמה לדברי חכמתו...מפני ההפסד של אותו רגע בו מתבררת האמת...

מפני האיחור המוביל אל אותו רגע..."וּפִתְאוֹם"...בו "יחליק" הפתי אל "פתח" מלכודת המוות...

חושף שלמה המלך את מקור האסון...

"לִשְׁמָרְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה"
"מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה"...
(משלי ז' 5)

כלומר...היעד של חכמת שלמה המלך...לממש את רגע האמת במועדו...להציל חיים...

"כִּי-רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה"
"וַעֲצֻמִים כָּל-הֲרֻגֶיהָ"
"דַּרְכֵי שְׁאוֹל בֵּיתָהּ"
"יֹרְדוֹת אֶל-חַדְרֵי-מָוֶת"...
(משלי ז' 27-26)


***

מכאן ברור כי יש לאבחן את ההבדלים בין אותה "זוֹנָה"...ובין אותה..."הַקְּדֵשָׁה" - כדלקמן:

"וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה"
"כִּי כִסְּתָה פָּנֶיהָ"
"וַיֵּט אֵלֶיהָ אֶל-הַדֶּרֶךְ"
"וַיֹּאמֶר הָבָה-נָּא אָבוֹא אֵלַיִךְ"
"כִּי לֹא יָדַע כִּי כַלָּתוֹ הִוא"...
(בראשית לח' 16-15)

כלומר..."הַקְּדֵשָׁה"...לא מהווה סכנת חיים...

כי..."הַקְּדֵשָׁה"...אין לה בית משלה...היא סתם זונת רחוב...

גברים הולכים אל..."הַקְּדֵשָׁה"...כמו יהודה...לפרק עומס הורמונלי...


***


לעומת זאת...

סכנת "וּפִתְאוֹם" מיוחסת אל אותה "הַזּוֹנָה"...אשר יש לה בית...והיא מדיחה את הפתי לשכוח את חוקי החיים...

זאת סכנה האורבת לחברה כולה...

ואמנם מתועד:

"כִּי-רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה"
"וַעֲצֻמִים כָּל-הֲרֻגֶיהָ"...

***

כך...אותה סכנת "וּפִתְאוֹם" מיוחסת אל..."הַמְּכַשֵּׁפָה"...

"כִּי-רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה"
"וַעֲצֻמִים כָּל-הֲרֻגֶיהָ"...

ואכן..."הַמְּכַשֵּׁפָה"...מהווה סכנה לחברה כולה...

לכן מתועד..."מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה"...(שמות כב' 17)



תגובות