"מַתָּן בַּסֵּתֶר" הוא המשל...והנמשל הוא "שֹׁחַד בַּחֵק"...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 09:30:47  24.03.2007, כתוספת/תגובה ל: איך לכפר על שוחד

פסולה האפשרות כי באמצעות "מַתָּן בַּסֵּתֶר" יכפר שופט המתחרט על חטאו כי לקח שוחד...ויזכה בכפרה...
גם אם פסק דינו לא גרם נזק לאף אחד מבעלי הדין...

הלא וודאי שופט...ככל האדם מְצֻוֶּה לנהוג כמנהג האלהים...

והלא בזאת גדולת האלהים:

"כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם--הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים"
"הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא"
"אֲשֶׁר לֹא-יִשָּׂא פָנִים"
"וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד"...
(דברים י' 17)

להלן מצוות השופט:

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים"
"תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ"
"וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק"
"לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט"
"לֹא תַכִּיר פָּנִים"

"וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד"
"כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים"
"וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם"
"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף"
"לְמַעַן תִּחְיֶה"
"וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ"...
(דברים טז' 18-20)

כלומר...שופט "לֹא יִקַּח שֹׁחַד"...
לפי-כך, אם שופט לקח שוחד...הוא כבר לקח...הוא כבר חטא...אין לו כפרה...כי "צדק" לא רדף...
ובמדידת אבחון הדקויות...אין לו כפרה...כי שופט יכול גם לקחת שוחד מיני...ולא רק שוחד ממון...

מובן כי מעצם הניסיון לשחד את האלהים..."יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה"...
ואכן, על זאת...לא..."יָשׁוּב יְהוָה מֵחֲרוֹן אַפּוֹ"...(דברים יג' 18)
על-אף שהוא האלהים..."אֵל רַחוּם וְחַנּוּן--אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת"...(שמות לד' 6)
ואמנם "אָף"...יש גם לאלהים להריח בו ריח ניחוח ו/או לבעור בו...
אולם "אַפַּיִם"...גם "פָּנִים" הם...ורק שם הסליחה...כי "לֹא-יִשָּׂא פָנִים"...

אם-כן, "מַתָּן בַּסֵּתֶר" הוא המשל...והנמשל הוא "שֹׁחַד בַּחֵק"...
וללא ספק ברור כי "מַתָּן בַּסֵּתֶר" כמוהו כנתינת שוחד לאלהים...ועל כך אין כפרה...

מכאן, "מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה-אָף"...גורס כי "מתן בסתר" יכפה את זעם אלהים על הנותן בסתר...
כאשר "וְשֹׁחַד בַּחֵק חֵמָה עַזָּה"...גורס כי "שוחד בחיק" יעלה את חמת אלהים עד "חמה עזה" על המוציא מן החיק (בסתר) את השוחד לאלהים...

לסיכום:
בזאת נבחנת "תבונת האדם"...
האם מסוגל הוא "לשוב עד אלהים"...ולזהות את "גוג"...בהתגשמות נבואות "מוצא פי-יהוה"...
או שמא האדם..."הולך לאחור" הוא (ולא רק כחוזר בתשובה)...

כי אין לאפשר לשופט שכבר לקח וחטא...להחזיר שוחד ולכפר על חטאו בדרך של "מתן בסתר"...



תגובות