נבחר שם... לא מטרחה מכוונת...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 21:12:08  07.06.2008, כתוספת/תגובה ל: נבחר שם מעושר רב, מכסף ומזהב חן טוב

להלן 5 משלים (משלי כב' 1 - 5) ברצף, ועניינם אחד - "שֵׁם טוֹב":

1. נִבְחָר שֵׁם מֵעֹשֶׁר רָב מִכֶּסֶף וּמִזָּהָב חֵן טוֹב - במשל זה (1) מודגש כי "נִבְחָר" גם הוא מקורו "עוֹשֵׂה כֻלָּם יְהוָה", כי אלהים ראה.

2. עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עֹשֵׂה כֻלָּם יְהוָה

3. עָרוּם רָאָה רָעָה ויסתר (וְנִסְתָּר) וּפְתָיִים עָבְרוּ וְנֶעֱנָשׁוּ - במשל זה (3) מודגש כי אם פתי "בחר" לעבור בדרך רעה, הוא יבוא על עונשו, כי גם אלהים ראה.

4. עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת יְהוָה עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים - במשל זה (4) מודגש (גם נסיונו האישי של המלך שלמה) כי כדי לזכות "בְּעוֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים", התנאי ההכרחי המחייב הוא "עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת יְהוָה", כלומר, גם כאן "נִבְחָר" הוא המקור לזכייה, כי גם כאן אלהים ראה.

5. צִנִּים פַּחִים בְּדֶרֶךְ עִקֵּשׁ שׁוֹמֵר נַפְשׁוֹ יִרְחַק מֵהֶם - במשל זה (5) מודגש שכרו של "עִקֵּשׁ", והוא עונשו לזכות "בְּצִנִּים פַּחִים", כי גם כאן אלהים ראה.

אפשר לסכם, כי "נִבְחָר", זו בחירת האלהים, והיא תנאי "אמת" הכרחי לזכייה בְּשֵׁם טוֹב, כי אלהים רואה הכל לאורך כל הדרך (ההיסטוריה).


תגובות