היפיים והתנכיים - הרעיה בשיר השירים

קוד: היפיים והתנכיים - הרעיה בשיר השירים בתנ"ך

סוג: פרטים2

מאת: עידית

אל: כפית ה'תשס"ב חשון

תגובה ל: דוד1 שנכתבה ב14:52:19  10.11.2004


הרעיה בשיר השירים:

הרעיה היא הדמות המושלמת בין הנשים, המקבילה לדמותו המושלמת של הדוד בין הגברים. כפי שראינו מקודם, דמות הדוד היא משל לקב"ה ולכן אי-אפשר לתארה במציאות לא מושלמת. במגילה מופיעים לנו תיאורים רבים על הרעיה. החל מתיאור פשוט המציין אותה כ: "...היפה בנשים..." וכלה בתיאורים שבחלקם מקבילים לתיאורי האהבה שבהם מכתירה הרעיה את דודה: "הנך יפה רעייתי הנך יפה עינייך יונים מבעד לצמתך שערך כעדר העזים שגלשו מהר גלעד שינייך כעדר הקצובות שעלו מן הרחצה... כחוט השני שפתותייך ומדברך נאווה כפלח הרימון רקתך מבעד לצמתך כמגדל דוד צווארך בנוי לתלפיות..." את התיאורים הללו חותם הדוד בסיכום: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך".
כל המגילה זרועה בתיאורי יופייה של הרעיה, דמותה הפיזית, עיניה, קולה, שערה, שפתיה, צווארה ועוד... כל התיאורים מראים לנו יופי מושלם, שאין למצוא כדמותו בעולמנו. אמנם אם אנו יוצאים מנקודת מבטו של הדוד האוהב את הרעיה, אפשר להבין איך קיים יופי כזה. ממש כשם שהרעיה תיארה את הדוד מתוך אהבה, כך גם הדוד מתאר את הרעיה כיופי המושלם כי כך היא בעיניו באמת.
אם כן, גם "בת-זוגו" של הקב"ה חייבת להיות בת-זוג מושלמת ואידיאלית, אחרת אין היא מתאימה להיות לו בת-זוג. הרעיה מושלמת מהבחינה החיצונית כי גם הווייתה מושלמת. מציאותה היא מציאות אלוקית ולכן אין באפשרותה להצטייר כפחות מכליל השלמות.
אנשים יקרים. היום - אמנם קצת באיחור בגלל בעיות טכניות - כותבת אני לכם מילות פרידה. אתם מצטיירים בעיניי כדמות הדוד, כדמות הרעיה, אוהבת אני אתכם אהבה אמיתית ויקרים אתם לי כאוצר מרגליות ואבני-חן.
היפים והתנ"כיים, לפני כשנה וחצי זה נשמע כמו אפיזודה חולפת. מי היה מאמין שתעבור לה כך תקופה וכמעט בכל כפית יהיה מקום קטן ששמור רק להם.
לא נגמרו האנשים היפים בתנ"ך. ממש לא. למעשה ליופי הנשי יש אמירה מאד חזקה. מה נעשה?! קצת התבגרנו (מסתבר שזה קורה בסוף לכולם…), והמשך פרקי היופי מוטל על הכף - אם ימשיכו להגיע אם לאו. הכל תלוי בשנה הבאה.
ראינו חוט המקשר בין ענייני היופי השונים, חוט של חסד. ישנו יופי חיצוני אמיתי, אך אין זה שם המשחק. כל משמעות היופי בתנ"ך, כך לפי עניות דעתי, היא משמעות סמלית האומרת לנו: "פרח וגדל!!! פרח וגדל!!!" פקח עינייך לראות כי עניין היופי החיצוני לא עיקר אלא טפל ואילו עניין היופי הפנימי הוא הוא המשבח והולך ומושך חוטי יופי על בעליו. כל אדם יפה הוא, אם בוחר הוא להיות כזה. הכל תלוי באדם.
בין הרעיה לדוד זכינו לראות התממשות לעניין הסלקטיביות של היופי. בעיני זוג יונים זה, האדם העומד מולם הינו התגלמות היופי במלוא מובן המילה והתגשמות האלוקיות על-פני האדמה.
מתוך הכרתם של הדוד והרעיה בפנימיותם פנימה, ודווקא מתוך אותה ידיעה שאין זה משנה כלל וכלל אם יפה הוא האדם מבחינה חיצונית, אם לאו, דווקא מתוך כל זה הם זוכים לראות את יופיים ויפי זוהרם במלוא הדרת ההוד והענווה. הידיעה באה מתוך ידיעת העולם הפנימי, מתוך התגלמותו על החוץ והארתו ומשיחתו בעולם הפנימי.
חייבת אני לציין, כי גיליתי בנח"ת, בכל שנותיי הרבות בארגון, הרבה מאד - ויותר מכפי המתואר - פנים יפות ומאירות. מאירות לזולת ודואגות ועוזרות לכל אשר דורש וגם ללא דרישה. קיבלתי מהארגון הרבה מאד אהבת האדם, למידת היופי האנושי וכמובן גם הרבה מאד תנ"ך. למדתי וקיבלתי מנח"ת כל-כך הרבה והרבה, בזכותו אני היום מי שאני.
רציתי כל-כך להודות לכל האנשים שסבבו אותי כל השנים. אני מוקירה את כולכם, את הבוגרים והגדולים, אשר שמם כבר לא נודע, את החבר'ה החדשים, שקצת הצלחתי להכיר וגיליתי עולם ומלואו, את האנשים שהיו יחד איתי לאורך כל השנים ועכשיו, יחד איתי, ייעלמו לאט-לאט מהנוף, וכן גם אנחנו - שמנו עוד מעט לא יודע.
אז סה"כ רציתי להגיד: תודה רבה מקרב לב, על כל תקופה, זמן ושהות שהיו לי אתכם.
תודה על הכל, חזקו ואמצו!!! תמיד אני כאן, בפינתי הקטנה, לכל דבר שצריך או מתבקש.

תגובות