צומות במעגל השנה היהודי

קוד: צומות במעגל השנה היהודי בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: יהודי פשוט yossi_amiti @ walla.com

אל: יום עיון מחוז רשת, ח אב התשסו

[15:50:00] <יהודי פשוט> אני יותר אפתח דיון על מעגל השנה מבחינת צומות לבד תענית אסתר וצום גדליה
[15:50:28] <יהודי פשוט> יום כיפור- ועיניתם את נפשותיכם
[15:50:32] <יהודי פשוט> חמישה עינויים
[15:50:37] <יהודי פשוט> נכתב עליו שבת שבתון
[15:50:51] <יהודי פשוט> וחומרתו כחומרת תשעה באב אם לא יותר
[15:51:09] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> (יש עליו כרת!)[
[15:51:11] <יהודי פשוט> אז למה בכל זאת כשמדברים על הצומות מבדילים את יום הכיפורים משאר הצומות כולם
[15:51:31] <יהודי פשוט> למה רק על יום כיפור כתוב חוקת עולם?
[15:51:37] <יהודי פשוט> אביעד צודק
[15:51:51] <יהודי פשוט> נכתב על יום כיפור על הנפש אשר לא תתענה "ונכרתה הנפש ההיא"
[15:52:14] <יהודי פשוט> מישהו/י מתכוון לענות?
[15:52:46] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> בפשט, רק יום הכיפורים מוזכר במקרא..
[15:53:06] <יהודי פשוט> זה הבדל טכני
[15:53:23] <יהודי פשוט> כבר ברש"י על חטא המרגלים מוצאים אזכור לתשעה באב
[15:53:27] <יהודי פשוט> בכייה של חינם
[15:53:28] <יהודי פשוט> יותר מזה
[15:53:31] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> אמרתי לפי הפשט
[15:53:36] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> בלי מפרשים
[15:53:48] <יהודי פשוט> זה לא הבדל מהותי כל כך
[15:54:13] <אראל> תשעה באב זה צום זמני
[15:54:19] <אראל> הוא אמור להפוך ליום שמחה בעתיד...
[15:54:20] <יהודי פשוט> התחלה טובה
[15:55:29] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> יום כיפורים, הוא עדי'ין יום של שמחה-מקריבים קורבנות, נכנסים לקודה"ק..
[15:55:58] <יהודי פשוט> המשך מעולה
[15:56:03] <יהודי פשוט> אני מחפש השלמה
[15:56:23] <יהודי פשוט> הפיניש אומר את מהותו של יום הכיפורים
[15:56:32] <יהודי פשוט> יום הכיפורים כולו יום של כפרת עוונות
[15:56:55] <יהודי פשוט> יום שבו אפשר להתנקות מהחטאים
[15:56:58] <יהודי פשוט> לפתוח דף לבן
[15:57:03] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> לעומת זאת?
[15:57:07] <יהודי פשוט> זהו לא יום שמציין אירוע כלשהוא
[15:57:19] <אראל> קבלת הלוחות השניים
[15:57:21] <יהודי פשוט> מהותו רצויה לנו
[15:57:24] <אראל> אירוע משמח
[15:57:32] <יהודי פשוט> משמח זה לא מושג נכון
[15:57:37] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> אלא?
[15:57:48] <יהודי פשוט> גילו ברעדה
[15:57:52] <יהודי פשוט> משהו מעורב
[15:57:59] <יהודי פשוט> כי עדיין זה יום דין
[15:58:29] <יהודי פשוט> עתה לתשעה באב
[15:58:34] <יהודי פשוט> למה הוא השני בחומרתו?
[15:59:06] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> כנראה בגלל מה שקרה בו..
[15:59:12] <יהודי פשוט>??????
[15:59:29] <יהודי פשוט> חרבן בית שני
[15:59:32] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> וראשון
[15:59:34] <יהודי פשוט> חרבן בית ראשון
[15:59:35] <יהודי פשוט> מה עוד?
[15:59:45] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> חטא המרגלים
[15:59:57] <יהודי פשוט> מה כתוב שם ברש"י?
[16:00:09] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> שאותו ערב היה ערב תשעה באב
[16:00:14] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> *לילה
[16:01:05] <יהודי פשוט> לא רש"י אבל גם פרשן מוכר
[16:01:11] <יהודי פשוט> בכייה של חינם
[16:01:17] <יהודי פשוט> מישה ושמע על הביטוי?
[16:01:28] <יהודי פשוט> מישהו שמע*
[16:01:38] <יהודי פשוט> תרצה, רצית לענות?
[16:01:58] <סקאד (תרצה)> זה היה אחי הקטן
[16:02:46] <יהודי פשוט> אותו הלילה
[16:02:53] <יהודי פשוט> המרגלים עשו פנים אל פנים
[16:03:01] <יהודי פשוט> ארץ אוכל יושביה
[16:03:04] <יהודי פשוט> אוכלת*
[16:03:09] <יהודי פשוט> העמלקי יושב בהר
[16:03:15] <יהודי פשוט> וכו'
[16:03:21] <יהודי פשוט> תוצאתם הייתה מושלמת
[16:03:24] <יהודי פשוט> כל העם בכה
[16:03:30] <יהודי פשוט> אמר הקב"ה
[16:03:35] <יהודי פשוט> אותה בכייה לדורות
[16:03:38] <יהודי פשוט> תהיה
[16:03:45] <יהודי פשוט> בכיה שהייתה לחינם...
[16:03:56] <יהודי פשוט> כך ט' באב הפך בהגדרה ליום של פורענות
[16:04:08] <יהודי פשוט> מתי נתקן בפועל?
[16:04:14] <אראל> נתקן?
[16:04:18] <אראל> אולי בט"ו באב?
[16:04:27] <יהודי פשוט> לא מלשון תיקון
[16:04:31] <יהודי פשוט> אלא מלשון תקנה
[16:04:36] <אראל> אה
[16:04:44] <אראל> אחרי חורבן בית ראשון
[16:04:50] <יהודי פשוט> ממילא
[16:04:57] <יהודי פשוט> אחרי בית שני ששוב התקנה חזרה
[16:05:06] דבוֹרָה עזב/ה
[16:05:09] <יהודי פשוט> ראו החכמים שלתקנה הזו יש כבר "קביעות"
[16:05:21] נעמה הצטרף/ה
[16:05:35] <יהודי פשוט> ממילא החמירו בצום הזה יותר משאר צומות על חרבן הבית
[16:05:40] <יהודי פשוט> למשל
[16:05:53] <יהודי פשוט> מי יודע מה הדין לגבי מינקות ויולדות?
[16:06:03] <יהודי פשוט> יש הבדל מהותי בין תשעה באב לבין י' בטבת
[16:06:10] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> אני חושב שחי'יבות
[16:06:15] <יהודי פשוט> יש הבדל גם בין ט' באב לי"ז בתמוז
[16:06:23] <נעמה> מה, אם הן יכולות לצום או לא?
[16:06:27] <סקאד (תרצה)> בי' בטבת הן לא חיבות לצום
[16:06:35] <יהודי פשוט> אם הם חייבות
[16:06:39] <יהודי פשוט> לא פשוט
[16:06:46] <יהודי פשוט> אם הן חולות פטורות
[16:06:54] <יהודי פשוט> ולאו דווקא הגדרה של מצטער לפי ההלכה
[16:07:04] <יהודי פשוט> אלא לענ"ד לומר שאפי' מיחוש רציני
[16:07:11] <אראל> נראה לי שיש עוד הבדל
[16:07:11] נעמה עזב/ה
[16:07:20] <יהודי פשוט> אבל יש חילוקים בין עדות אשכנז לעדות מזרח
[16:07:35] נעמה הצטרף/ה
[16:07:44] <יהודי פשוט> וגם צריך לראות שוב בפניני הלכה...
[16:07:48] <יהודי פשוט> נחזור לשיעור
[16:08:12] <יהודי פשוט> מה התאריך ט' בתמוז אומר לכם?
[16:08:33] <אראל> י"ז בתמוז של הקראים...
[16:08:38] <אראל> יום בקיעת החומות בבית המקדש הראשון
[16:08:50] <יהודי פשוט> משפט שני נכון
[16:08:57] <יהודי פשוט> לראשון פשוט לא אתייחס
[16:09:26] <אראל> אתה לא חייב
[16:09:37] <יהודי פשוט> אם כך למה תקנו י"ז בתמוז
ומזה מה ההבדל בינו לבין תשעה באב
לגבי ההקלות שבו?
[16:09:55] <אראל> י"ז בתמוז זה בבית שני
[16:10:03] <אראל> לא רצו שיהיה חודש שלם של אבל
[16:10:05] <אראל> מספיק 3 שבועות
[16:10:12] <אראל> אז בחרו את התאריך המאוחר יותר
[16:10:14] <יהודי פשוט> לא
[16:10:18] <יהודי פשוט> התחלת מעולה
[16:10:24] <יהודי פשוט> סיימת לא טוב
[16:10:27] <יהודי פשוט> נסה שוב
[16:10:37] <יהודי פשוט> מה ההבדל בין שני הגלויות?
[16:10:43] <יהודי פשוט> בין רמת החרבן
[16:10:44] <אראל> השניה יותר ארוכה?
[16:10:48] <יהודי פשוט> לא
[16:11:00] <יהודי פשוט> אביעד?
[16:11:03] <יהודי פשוט> אילת?
[16:11:10] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> ההבדל הוא במקדש עצמו, בראשון הי'יתה שכינה,בשני לא..
[16:11:21] <יהודי פשוט> אדרבא
[16:11:27] <יהודי פשוט> אז שהייתה נשארת תקנה של ט'
[16:11:32] <יהודי פשוט> חרבן לראשון וזכר לשני
[16:12:10] <אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה"> אז חוזרים לטענה של אראלשלא עושים חודש אבלות, כי זה לא שירושלים מתה(חודש כמו של אבל)
[16:12:19] <יהודי פשוט> אלא אם כן
[16:12:23] <יהודי פשוט> יש שתובה אחרת
[16:12:26] <יהודי פשוט> תשובה*
[16:12:31] נעמה עזב/ה
[16:12:40] <יהודי פשוט> מהההבדל בין שתי המועדים?
[16:12:50] <יהודי פשוט> חכמים ראו את זה כך:
[16:12:57] <יהודי פשוט> חרבן בית שני הרבה יותר חמור
[16:13:00] <יהודי פשוט> למה?
[16:14:30] <אראל> שאלה קשה
[16:15:32] <סקאד (תרצה)> בי"ז בתמוז ירושלים הבקעה פעם שניה
[16:15:37] <יהודי פשוט> sssssssssttttttttttttttttttttttooooooooooooooopppppppp
כמה זמן אתם נותנים לשיעור הזה?
[16:16:17] <יהודי פשוט> מישהו מתכוון לענות?

[16:16:29] יהודי פשוט requests your attention!

[16:16:56] <יהודי פשוט> בינתיים עד שתתעוררו תחשבו על זה: האם יושביםם יהודים בין בית ראשו ןלשני בארץ ישראל?
[16:17:14] <יהודי פשוט> יושבים יהודים בארץ ישראל בגלות הראשונה?*
[16:17:24] <סקאד (תרצה)> כן ואחרי חורבן בית שני לא
[16:17:57] <יהודי פשוט> כאן נעוצה סיבה אחת לגודל החרבן השני מהראשון
[16:18:04] דבוֹרָה הצטרף/ה
[16:18:06] <יהודי פשוט> נטישה גמורה של הארץ
[16:18:07] <יהודי פשוט> גלות גמורה
[16:18:22] <יהודי פשוט> עדיין לא עניתתם כמה זמן יש לשיעור....
[16:18:46] ליאורה-"מזמור לדוד ה' -רועי- לא אחסר" הצטרף/ה
[16:18:48] <יהודי פשוט> מישהו/י שם לב שהשתמשתי במושג מועד?
[16:19:09] <יהודי פשוט> מועד לא מזכיר לכם חג?
[16:19:13] ליאורה-"מזמור לדוד ה' -רועי- לא אחסר" עזב/ה

[16:19:45] יהודי פשוט requests your attention!

[16:20:00] <יהודי פשוט> אפשר מכם תשובה?
[16:20:09] <סקאד (תרצה)> מזכיר
[16:20:16] <אראל> איזה מועד?[
[16:20:18] <אראל> מי אמר מועד?
[16:20:38] <יהודי פשוט> פתחו איכה
[16:20:59] <יהודי פשוט> ואני אמרתי מועד
[16:21:08] <אראל> שאלת כמה *זמן* נשאר לשיעור
[16:21:16] <יהודי פשוט> אכן
[16:21:20] <יהודי פשוט> יש לך תשובה?
[16:21:28] <אראל> לא
[16:21:31] <אראל> תשאל את האחראית
[16:22:01] <אראל> מצדי - אתה יכול להמשיך עד שייבנה המקדש
[16:22:07] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:22:11] <יהודי פשוט> השאלה מה אחרים אורמים
[16:22:14] <יהודי פשוט> אומרים*
[16:22:42] <יהודי פשוט> טו סִלָּה כָל-אַבִּירַי אֲדֹנָי בְּקִרְבִּי, קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי; גַּת דָּרַךְ אֲדֹנָי, לִבְתוּלַת בַּת-יְהוּדָה.
[16:22:45] <יהודי פשוט> איכה א
[16:23:33] <יהודי פשוט> לא נראה מוזר?
[16:23:41] <אראל> מועד זה פשוט זמן מיועד
[16:23:41] <יהודי פשוט> ממתי מועד משמש לציון חרבן?
[16:24:00] <אראל> או שהכוונה שעבור הגויים זה היה חג
[16:24:15] <יהודי פשוט> לא
[16:24:25] <יהודי פשוט> בלשון המצויה מועד זה חג
[16:25:08] <יהודי פשוט> אז למה כאן החרבן מצויין כמועד?
[16:26:20] <יהודי פשוט> טוב
[16:26:28] <יהודי פשוט> שמעתם על נפילה לצורך עלייה?
[16:26:44] <יהודי פשוט> מה פשר המושג במנותק מהשיעור כרגע
[16:27:35] <אראל> איפה הוא כתוב בכלל?
[16:27:45] <אראל> אני שמעתי אותו בפעם הראשונה בהקשר של החסידותצ
[16:27:47] <אראל> *חסידות
[16:27:52] <יהודי פשוט> אמת
[16:27:59] <אראל> הבעל שם טוב אמר שהצדיק צריך לרדת אל האנשים הפשוטים כדי להעלות אותם
[16:28:04] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:28:10] <יהודי פשוט> אז זה לא ההקשר הראשון
[16:28:17] <יהודי פשוט> ההקשר הוא אחר
[16:28:39] <יהודי פשוט> נכון שלפי החסידות הצדיק צריך לרדת לעם הפשוט כדי לקשר אותם
[16:28:46] <יהודי פשוט> אבל תחשבו בהקשר אישי יותר
[16:28:48] <יהודי פשוט> פרטי
[16:29:28] <יהודי פשוט> רבי נחמן מברסלב אם אני לא טועה
[16:29:38] <יהודי פשוט> נפילותיו של אדם
[16:29:41] <יהודי פשוט> מתוכן
[16:29:48] <יהודי פשוט> הוא עולה למדרגות יותר גבוהות
[16:29:57] <יהודי פשוט> הבנייה הרוחנית מהותה בנפילות ועליות
[16:30:11] <יהודי פשוט> מעצם הקונפליקט שבין עולם גגשמי לנשמה
[16:30:15] <אראל> דרך אגב, גם בכושר גופני זה כך
[16:30:28] <אראל> שמעתי פעם הרצאה על חדר כושר
[16:30:46] <אראל> הסבירו לנו שכשאדם מתעמל בחדר כושר, הוא הורס לעצמו את השרירים, ואז הם נבנים מחדש חזקים יותר
[16:31:09] <יהודי פשוט> אראל- אתה חשב שהבנת את הנמשל?
[16:31:12] <יהודי פשוט> חושב*
[16:31:34] <אראל> אז גם כשבית המקדש נהרס, זה כדי שהוא ייבנה מחדש בצורה חזקה ויציבה יותר
[16:31:55] <יהודי פשוט> ממ..
[16:32:00] <יהודי פשוט> לצורך הנק' שלך אראל
[16:32:18] <יהודי פשוט> למה בית המקדש הראשון הוחרב- בגלל שלשת העברות
העולם לא היה מוכן

[16:32:42] <יהודי פשוט> למה בית המקדש השני הוחרב- כי מן השמיים לא ירדה שכינה
<ולפי מה שמצויין שנאת חינם>
[16:33:02] <יהודי פשוט> מה ההבדל לבית המקדש השלישי
[16:33:09] <יהודי פשוט> שכשהוא יגיע הוא יהיה משולב
[16:33:12] <יהודי פשוט> באש
[16:33:20] <יהודי פשוט> אך גם בהשתדלות מצידנו
[16:33:34] <יהודי פשוט> שכינה מלמעלה ומוכנות מלמטה
[16:33:35] <אראל> אז יהיו בו גם שלוש העבירות וגם שנאת חינם?...
[16:33:43] <יהודי פשוט> אתה ציני נכון?
[16:33:48] <אראל> נכון
[16:33:58] <יהודי פשוט> מוכנות זאת אומרת זיכוך העולם
[16:34:18] <יהודי פשוט> דבר שהיה כמעט למציאות בבית שני
[16:34:26] <יהודי פשוט> אך בסופו של דבר נפל
[16:34:43] <יהודי פשוט> עקב שנאת חינם....
[16:34:59] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:35:01] <יהודי פשוט> נחזור לנק'
[16:35:15] <יהודי פשוט> המשל הוא בנייה והחרבה בבנייה רוחנית של אישיות
[16:35:26] <יהודי פשוט> הנמשל הוא שיום החרבן מסוגל ליום של חג
[16:35:33] <יהודי פשוט> שני צדדים למטבע
[16:35:51] <יהודי פשוט> דווקא ט' באב מוכן יותר משאר מועדים לבניית בית המקדש השלישי
[16:35:59] <יהודי פשוט> מישהו מוכן עתה לקשר בין המשל לנמשל?
[16:39:32] <אראל> לא הבנתי את הקשר בין המשל לנשמל
[16:39:48] <אראל> אבל ברור שכדי לבנות משהו חדש, צריך קודם להרוס את הקודם, לא?
[16:40:03] <אראל> גם במלאכות שבת, יש מלאכת "בונה" ו"סותר על-מנת לבנות", "כותב" ו"מוחק על-מנת לכתוב", וכו'...
[16:40:12] <אראל> הרס זה התחלה של בניה
[16:40:23] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:40:32] <יהודי פשוט> אומרים שמתוך ההריסות עלתה רוחו של משיח
[16:40:35] <יהודי פשוט> מדרש
[16:40:44] <יהודי פשוט> מה המסר שיוצא מהמדרש?
[16:41:04] <יהודי פשוט> ממש כמו עוף חול
[16:41:11] <יהודי פשוט> הוא נשרף כל 1000 שנה
[16:41:17] <יהודי פשוט> ונולד מחדש
[16:41:32] <יהודי פשוט> עם ישראל חווה חרבנות גזירות ורדיפות
[16:41:40] <יהודי פשוט> אך הוא עדיין ניתב
[16:41:41] <יהודי פשוט> ניצב*
[16:41:58] <יהודי פשוט> חלק גדול ממנו בארץ אבות
[16:42:04] <יהודי פשוט> והגאולה קריבה
[16:42:13] <יהודי פשוט> מתוך החרבות הכל נבנה
[16:42:21] <יהודי פשוט> מתוך האש והדם וההרס
[16:42:28] <יהודי פשוט> עם נצח אנו
[16:42:56] <יהודי פשוט> אבל יש עו דפרדוקס של יחס למועד מסוים
[16:43:02] <יהודי פשוט> שבת חזון
[16:43:08] <יהודי פשוט> מה אתם יודעים עליה?
[16:43:16] <יהודי פשוט> עוד פרדוקס*
[16:43:55] <יהודי פשוט> מונולוג זה דבר חביב
דיאלוג עוד יותר
[16:44:06] <אראל> שאלה כללית מדי...
[16:44:12] <אראל> מה זאת אומרת "מה אתם יודעים עליה"?
[16:44:20] <יהודי פשוט> מה האווירה שמייחסים אליה?
[16:44:30] <יהודי פשוט> הטעמים של ההפטרה
[16:44:55] <אראל> אז מה השאלה?
[16:45:11] <יהודי פשוט> מה האווירה של שבת חזון ביחס לשאר שבתות השנה?
[16:46:48] <אראל> הכנה לתשעה באב?
[16:46:54] <אראל> מרגישים את החורבן מתקרב
[16:47:02] <אראל> אבל מה הפרדוקס?
[16:47:26] <יהודי פשוט> שבת של אבל
[16:47:28] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:47:40] <יהודי פשוט> החסידות רואה את השבת כדבר אחר לחלוטין
[16:47:44] <יהודי פשוט> הפוך בהגדרה
[16:47:51] <יהודי פשוט> לבד שבת שובה ושבת הגדול
[16:48:02] <יהודי פשוט> זוהי השבת הכי עצמתית ואפשר להשיג בה הרבה
[16:48:13] <יהודי פשוט> ודווקא בה מצווה להוסיף שמחה עד כמה שאפשר
[16:48:23] <סקאד (תרצה)> כמו שהיה שנה שברה
[16:48:41] <יהודי פשוט> תרצה- לא הבנתי עכשיו את ההקשר
[16:49:31] <סקאד (תרצה)> שנה שעברה שבת חזון היתה שבת מאד עצמתית בגוש
[16:49:36] <יהודי פשוט> אוקיי
[16:49:40] <יהודי פשוט> עכשיו יותר מובן
[16:49:57] <יהודי פשוט> לפי החסידות שבת אסורה באבלות ציבורית
[16:50:04] <יהודי פשוט> ולכן למרות הסמיכות לט' באב
[16:50:08] <יהודי פשוט> אסור להתאבל
[16:50:10] <יהודי פשוט> ואדרבא
[16:50:13] <יהודי פשוט> צריך לשמוח
[16:50:18] <יהודי פשוט> לנצל את השבת עד הסוף
[16:50:40] <יהודי פשוט> לעומת מנהג עדות אשכנז
[16:50:54] <יהודי פשוט> לקרוא את רוב חזון ישעיה בטעמי איכה
[16:50:56] <יהודי פשוט> עוד משהו
[16:51:08] <יהודי פשוט> קראנו באיכה שנה שעברה
[16:51:19] <יהודי פשוט> "כל רודפיה השיגוה בין המצרים"
[16:51:58] <יהודי פשוט> רדפיה*
[16:52:03] <יהודי פשוט> מה הפשט של הפסוק?
[16:52:23] <אראל> שתפסו אותה במקום צר, שאי אפשר להתחמק
[16:52:34] <אראל> זה משל לכך שאין לאן לברוח מהצרות
[16:52:51] <אראל> אתה בורח לצפון - יורים עליך קטיושות; בורח לדרום - יורים עליך קסאמים; בורח למרכז - יש פיגועים...
[16:52:56] <יהודי פשוט> תיארוך
[16:53:01] <אראל> כמובן הצרות שלנו הרבה יותר קטנות, ברוך ה'
[16:53:02] <יהודי פשוט> לא מהות
[16:53:02] <אראל> זו רק דוגמה
[16:53:09] <יהודי פשוט> תיארוך
[16:53:11] <אראל> שאלת מה הפשט
[16:53:14] <יהודי פשוט> ימי בין המצרים
[16:53:18] <אראל> הדרש הוא שזה ימי בין המצרים
[16:53:23] <יהודי פשוט> מי"ז בתמוז לט' באב
[16:53:26] <אראל> אבל הימים נקראים כך על-שם הפסוק, לא להיפך
[16:53:34] נעמה הצטרף/ה
[16:53:42] <יהודי פשוט> אמת
[16:53:43] <יהודי פשוט> צדקת ממני
[16:53:48] <יהודי פשוט> חזרתי בי
[16:53:58] <יהודי פשוט> אם כך
[16:54:08] <יהודי פשוט> אלו ימים שעדיף שלא לעשות מו"מ עם גוי
[16:54:17] <יהודי פשוט> לעשות טיולים מסוכנים
[16:54:21] <יהודי פשוט> וכו'....
[16:54:40] <יהודי פשוט> החסידות דרשה כך:
[16:54:57] <יהודי פשוט> כל רודפי-ה השיגו[י-]ה בין המצרים
[16:55:08] <יהודי פשוט> או יותר בולט
[16:55:20] <יהודי פשוט> "כל רודפי[י]ה.."
[16:55:37] <יהודי פשוט> מה עתה פירוש הפסוק?
[16:56:02] <אראל> לא הבנתי
[16:56:09] <אראל> אין סיכוי שאני אצליח לעלות על מדרש חסידי בעצמי...
[16:56:34] <סקאד (תרצה)> כל רודפי ה'?
[16:56:40] <סקאד (תרצה)> אויבי עמ"י?
[16:56:43] <יהודי פשוט> לא
[16:56:45] <יהודי פשוט> בדיוק ההפך
[16:56:51] <יהודי פשוט> כל רודפי ה'
[16:56:54] <יהודי פשוט> עם ישראל
[16:57:26] <יהודי פשוט> אלו הימים שבהם ה' קרוב אלינו מכל השנה לבד ימי אלול
[16:57:40] <יהודי פשוט> מה ההגיון מאחורי אמירה כזו?
[16:57:56] <נעמה> אז רודפי ה' זה במובן חיובי?
[16:58:00] <יהודי פשוט> אכן
[16:58:40] <יהודי פשוט> בימים שמציינים למלך את ימי חרבן ביתו שוב מסתובב הוא בארץ
[16:58:50] <יהודי פשוט> עד לשיא באלול שבו הוא ממש קרוב אלינו
[16:58:56] <יהודי פשוט> על כך בנו עוד נדבך
[16:59:07] <יהודי פשוט> תמוז= ימי תשובה משמשים ובאים
אב- אלול בא
[16:59:31] <יהודי פשוט> תהליך מסויים מתרחש מי"ז בתמוז לא' אלול וממנו לר"ה וימים נוראים
[16:59:38] <אראל> התכוונת "זמן תשובה ממשמש ובא"
[17:00:01] <יהודי פשוט> זמני תשובה*
[17:00:06] <יהודי פשוט> טעיתי
[17:00:10] <יהודי פשוט> תודה אראל
[17:00:26] <יהודי פשוט> מימים שבהם אנו מציינים את החרבן
[17:00:40] <יהודי פשוט> שם בעצם אומרי ם דורשי רשומות
[17:00:46] <יהודי פשוט> ראוי להתחיל להתכונן לאלול
[17:01:02] <יהודי פשוט> וכשנגיע לאלול נוכל להתחיל לעבוד על עצמינו
[17:01:07] <יהודי פשוט> לקראת ימים נוראים
[17:01:17] <יהודי פשוט> מה מטרת צום?
[17:01:29] <יהודי פשוט> מישהו זוכר איך הסתיים השיעור הקודם?
[17:01:30] סקאד (תרצה) עזב/ה
[17:01:55] <יהודי פשוט> או שמא היה זה שיעורו של אראל
[17:02:23] <יהודי פשוט> אראל- העברת על חטא דויד ובת שבע, נכון?
[17:02:35] <יהודי פשוט> אמרת ממש בסוף את המסקנה
[17:02:43] <יהודי פשוט> אתה מוכן לחזור על זה?
[17:04:55] סקאד (תרצה) הצטרף/ה
[17:05:04] אילת עזב/ה
[17:05:30] <אראל> המסקנה שלי היתה שאדם שחטא צריך, בין השאר, להתפלל לגאולת עם ישראל, כי רק כשייבנה המקדש הוא יוכל לכפר ממש על חטאיו
[17:05:36] <אראל> אבל המסקנה שלך היתה שאין משמעות לצום בלי כוונה
[17:05:54] <אראל> מטרת הצום היא שהאדם ישבור ויכניע את עצמו כדי שיחזור בתשובה
[17:06:09] <יהודי פשוט> יהי רצון שלמרות כל מה שנראה
[17:06:12] <אראל> ימי האבל הנוכחיים הם לשם תשובה על חטאי הכלל
[17:06:13] <יהודי פשוט> שהערב ניפגש בבית המקדש
[17:06:22] <אראל> ימי אלול ותשרי הם לשם תשובה על חטאי הפרט
[17:06:25] <יהודי פשוט> ואם לא השנה אז בקרוב ממש
[17:06:41] <יהודי פשוט> אם לא השנה- בתשעה באב הזה-
[17:06:48] <יהודי פשוט> תודה רבה לכם
[17:06:52] <סקאד (תרצה)> מה הפסדתי???
[17:06:59] <יהודי פשוט> מקווה שהשיעור שלי מצא חן בעיניכם
[17:07:06] אילת הצטרף/ה
[17:07:06] <אראל> תודה רבה
[17:07:20] <סקאד (תרצה)> תודה רבה
[17:07:42] <אראל> אכן שיעור מעורר תקוה
[17:07:47] <אראל> לבניין מתוך החורבן
[17:07:56] <יהודי פשוט> בעז"ה אמן



תגובות