ישעיהו יח בימינו

קוד: ישעיהו יח בימינו בתנ"ך

סוג: תוכן_מפורט

מאת: זינדני יחזקאל

אל:

ישעיה י"ח

א. הוֹי אֶרֶץ, צִלְצַל כְּנָפָיִם אוי לעולם מארץ נוראה ותקיפה זאת, אשר מצוידת בנשק הצלצל, המשמש להרג לויתנים, ומסוגלת לשולחו למרחקים, כי בעל כנפיים הוא. ויש להבין: הכינוי לויתנים ניתן לארה"ב ולרוסיה, כפי שמוזכר בישעיה בפרק כ"ז, שבו יפקוד ה' באחרית הימים, את שני הלויתנים הגדולים שהם רוסיה וארה"ב, בחרבו הקשה והגדולה והחזקה, כך לשון הכתוב. ומהו אם כן בימינו הנשק החזק הגדול והקשה מכולם, אם לא הנשק הגרעיני. תחילה יהרוג את ארה"ב, שהיא התנין אשר בים, והכינוי צלצל ניתן אם כן לנשק הגרעיני המורכב בטיל, ומסוגל בכוח ההרס העצום שלו להרוג מעצמות גדולות. על דרך המשל, כמו שהוא הורג לויתנים, שהם הגדולים ביצורי תבל אֲשֶׁר מֵעֵבֶר, לְנַהֲרֵי כוּשׁ ומקום מושבה של ארץ זו, בצפון הרחוק מעבר לנהרות אירופה הגדולים, ולפי רש"י - נבואה זו נאמרה על אוכלוסי גוג ומגוג.

ב. הַשֹּׁלֵחַ בַּיָּם צִירִים אשר שלוחותיו פרוסות בימים ונראה שכוונת הכתוב למשהו חדש שלא היה בתקופתו של הנביא. והם הצוללות המצוידות בנשק גרעיני, והפרוסות בתוך כל ימי העולם וּבִכְלֵי גֹמֶא עַל פְּנֵי מַיִם אלה האניות הקלילות והמהירות השטות על פני המים. כמו שכלי שיט העשויים מגמא. שהוא עץ קל משקל, ולכן הם מהירים וקלילים על פני המים. והכתוב מצא לנכון להדגיש ולהבדיל בין הצירים שהם במים, ובין כלי גמא שהם על פני המים לְכוּ מַלְאָכִים קַלִּים לכו שליחי המהירים אל אומה זו והעירו אותה, כי שכר אני רוצה לתת לה אֶל גּוֹי מְמֻשָּׁךְ וּמוֹרָט המילה מְמֻשָּׁךְ מרמזת על משהו שנמתח ונפרס, ולכן מקבל גודל. ונראה לי שהכוונה היא לגודל הארץ. ומאחר ומדובר על רוסיה היושבת על הארץ הגדולה בעולם, מקבלת המילה הזאת משמעות הגיונית. דבר אחר: מְמֻשָּׁךְ – מצאצאי משך, שהוא אחד העמים המרכיבים את רוסיה, כמו שנאמר ביחזקאל לח-י. 'נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל' דבר אחר: מְמֻשָּׁךְ – שמשכוהו, סחבוהו, ופצעוהו. והמילה "מוֹרָט" הבאה לאחר מכן באה להשלים מצב זה. כך או כך אין ספק שהכוונה לרוסיה.
וּמוֹרָט – שנמרטו שערות ראשם מעבודה ומאמץ. ומהי אותה עבודה? במלחמת העולם השנייה, השתתפה רוסיה במאמץ המלחמתי למגר את גרמניה הנאצית, יחד עם בנות בריתה באותה עת – ארה"ב ובריטניה. והנביא יחזקאל בפרק כ"ט אומר על אותה עת 'בֶּן אָדָם, נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הֶעֱבִיד אֶת חֵילוֹ עֲבֹדָה גְדוֹלָה אֶל צֹר כָּל רֹאשׁ מֻקְרָח, וְכָל כָּתֵף מְרוּטָה; וְשָׂכָר לֹא הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ, מִצֹּר, עַל הָעֲבֹדָה, אֲשֶׁר עָבַד עָלֶיהָ'. נבוכדראצר שהוא נשיא רוסיה, לא קיבל לאחר המלחמה סיוע מארה"ב שהיא צור, כמו שקיבלו שאר מדינות אירופה ויפן, לאחר המאמץ המלחמתי שהשתתפו בה. לכן רוצה ה' לסגור חוב פתוח זה אֶל עַם נוֹרָא מִן הוּא וָהָלְאָה ועם זה מטיל את מוראו וחיתיתו ממקום מושבו על כל עמי תבל גּוֹי קַו קָו וּמְבוּסָה גוי חזק שאינו חוזר בו מהחלטותיו ותוכניותיו, ומביס את אויביו אֲשֶׁר בָּזְאוּ נְהָרִים אַרְצוֹ על דרך המשל, כינה עמים חזקים אחרים בשם נהרים. רוצה לאמר: שבעבר בזזו עמים חזקים את ארצו. ומאז בנה לעצמו עוצמה צבאית אדירה, על מנת למנוע מצב דומה בעתיד.

ג. כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל, וְשֹׁכְנֵי אָרֶץ אתם, כל תושבי העולם כִּנְשֹׂא נֵס הָרִים תִּרְאוּ תראו את אשר אני עושה, כמו שרואים דגל על הר וְכִתְקֹעַ שׁוֹפָר תִּשְׁמָעוּ וכמו ששומעים היטב, את קול השופר.

ד. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֵלַי כן יהיה, כי כך אמר ה' אלי אֶשְׁקֳטָה וְאַבִּיטָה בִמְכוֹנִי אחריש ואתבונן ממקומי, במעשה ה' אשר יעשה לגוים. כמו שאמר משה לישראל על ים סוף: 'יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן' כְּחֹם צַח עֲלֵי אוֹר בהפתעה גמורה יהיה הדבר. דומה הדבר לחום הצהרים, שיופיע לפתע בעלות השחר כְּעָב טַל בְּחֹם קָצִיר וכמו שיהיה זה הפתעה גדולה, אם ירד טל באמצע יום קיץ.

ה. כִּי לִפְנֵי קָצִיר כְּתָם פֶּרַח עוד לפני הקציר והבציר, כשיסתיים שלב הפריחה בפרי וּבֹסֶר גֹּמֵל יִהְיֶה נִצָּה והניצנים, שהם השלב הבא לאחר נשירת הפרח, יבשילו למצב פרי. אבל עדיין יהיו בוסר וְכָרַת הַזַּלְזַלִּים בַּמַּזְמֵרוֹת יכרות ה' את הענפים עם הפירות במזמרות. על דרך המשל, רוצה לאמר: שה' לא יתן לתוכניות המדיניות של ארה"ב ואירופה על חלוקת ארץ ישראל להבשיל ולשאת פירות. כי לפני שזה יהיה קבוע וסופי, יכרות ה' את המזלזלים בהבטחתו, על ירושת הארץ לעמו וְאֶת הַנְּטִישׁוֹת הֵסִיר הֵתַז ואת השלוחות של ארה"ב שהם מדינות אירופה, יסלק ויכרית ה' מדרכה של ישראל. וכל זה יעשה על ידי רוסיה, שהיא תשמש ככלי בידו, להכרית ולהשמיד עמים רבים.

ו. יֵעָזְבוּ יַחְדָּו לְעֵיט הָרִים, וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ וניבלתם, תישאר על פני האדמה למאכל, לעוף השמים ולבהמת הארץ וְקָץ עָלָיו הָעַיִט, וְכָל בֶּהֱמַת הָאָרֶץ עָלָיו תֶּחֱרָף כמו שהבהרתי בפרק כ"ט ביחזקאל, פסוק זה הוא בנין אב, שממנו לומדים, שעוף השמים קשור לקיץ, ובהמת וחית הארץ קשורה לחורף. ומכיוון שהזכיר את העיט ראשון, לומדים, שפורענות זו תתחיל בקיץ.

ז. בָּעֵת הַהִיא בזמן ההוא – באחרית הימים. לאחר שיכה ה' את כל העמים על ידי רוסיה יוּבַל שַׁי לַיהוָה צְבָאוֹת כמו בהמה המובלת בחבל לשחיטה, אחר המושך אותה עַם מְמֻשָּׁךְ וּמוֹרָט רוסיה, בראש עמים רבים, תובל על ידי ה' אל ארץ ישראל למלחמה. כמו שנאמר ביחזקאל ל"ח 'וְנָתַתִּי חַחִים בִּלְחָיֶיךָ; וְהוֹצֵאתִי אוֹתְךָ וְאֶת כָּל חֵילֶךָ'. ומהו השי? יש להבין, שעל ידי השמדת רוסיה, וכל העמים שיבואו איתה למלחמה נגד עמו ישראל, יתקדש שמו של הקב"ה בעולם, והכרת האומות בבורא, מתנה גדולה היא לעולם כולו וּמֵעַם נוֹרָא, מִן הוּא וָהָלְאָה שהטילו מוראם וחתיתם ממקום מושבם, על כל העולם גּוֹי קַו קָו וּמְבוּסָה שהביסו בנחישות, עמים רבים אֲשֶׁר בָּזְאוּ נְהָרִים אַרְצוֹ וזאת, לאחר שעמים אחרים בזזו את ארצם אֶל מְקוֹם שֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת, הַר צִיּוֹן אל המקום, שבו יתקדש שמו של ה' צבאות בהר ציון, שהוא כינוי לארץ ישראל.



תגובות