סיכום השיטה שהכל קרה לפי הסדר אבל לא רק בימי יהורם

מאת: אראל

אל:

נכתב ב: 12:06:01  09.04.2006, כתוספת/תגובה ל: סיכום

יש שתי בעיות בהנחה שהכל קרה בימי יהורם, מעבר לבעיות שציינת:
1. לא ברור מדוע קרו כל כך הרבה ניסים בזמן כל כך קצר, ואילו לאחר מכן - בתקופת בית יהוא - לא קרו כמעט שום ניסים?
2. לא ברור מדוע לא מצויין שם המלך, אלא רק "מלך ישראל"?
הצורה שבה כתובים הסיפורים רומזת לכך שאכן יש כאן קובץ של סיפורי אלישע, שקרו בתקופות שונות, ונאספו יחד כדי לרכז במקום אחד את כל "הנפלאות אשר עשה אלישע", בלי לייחס חשיבות למלך שהיה באותו זמן.

עדיין, נראה לי שהסדר של הסיפורים בתוך הקובץ אינו אקראי, והסיפורים בתוך הקובץ מסודרים בסדר כרונולוגי:
א. "האישה והשמן" קרה בימי יהורם כמו שכתבת.
ב. "אלישע והשונמית I" קרה בתחילת ימי יהוא כמו שכתבת.
ג. אחר-כך התחילו 7 שנות הרעב - זה היה בסוף ימי יהוא.
ד. "אלישע והאוכל" - קרה בתחילת הרעב, בסוף ימי יהוא.
ה. "צרעת נעמן" קרה קצת אחר-כך, עדיין בסוף ימי יהוא, כמו שכתבת.
ו. "‎אלישע והגרזן" קרה לאחר מכן, עדיין בימי הרעב, בסוף ימי יהוא.
ז. "אלישע מסנוור את ארם" - כנ"ל - בסוף ימי יהוא. לאחר הפרשה - "ולא יספו עוד גדודי ארם לבוא בארץ ישראל" - עד מות יהוא, ואז התחילה תקופה חדשה:
ח. "המצור על שומרון" - בתחילת ימי יהואחז, בנו של "המרצח" יהוא, כמו שכתבת; לאחר המצור הסתיים הרעב.
ט. האישה השונמית II" - לאחר הרעב, בימי יהואחז, כמו שכתבת. הסיפור הזה מתאים לסכם את כל קובץ "נפלאות אלישע".
י. "המלכת חזאל" - הסיפור הזה הוא כבר לא חלק מהקובץ "נפלאות אלישע", הוא למעשה ממשיך את סיפור עליית אליהו השמיימה וכניסתו של אלישע לתפקיד; לאחר שאלישע נעשה נביא במקום אליהו, הוא הלך להגשים את שתי המשימות שאליהו השאיר לו - למשוח את חזאל למלך על ארם, ואת יהוא למלך על ישראל.

לפי זה, כל הסיפורים בקובץ זה קרו לפי הסדר, בימי יהורם - יהוא - יהואחז. הקובץ נכתב ונערך בימי יהואחז, אולי ע"י אחד מסופרי המלך או ע"י גיחזי, שסיפר למלך "את כל הנפלאות אשר עשה אלישע". לכן לא מופיע בקובץ שום סיפור מימי יואש - הסיפורים מימי יואש מופיעים רק אחר-כך, בתיאור מלכותו של יואש.

תגובות