קריאת התורה לפורים עם פירוש הברבאבאנל

קוד: קריאת התורה לפורים עם פירוש הברבאבאנל בתנ"ך

סוג: הפוך

מאת: גלעד ביר

אל: הפ ןוחתפ ("פתחון פה" - עלון ישיבת פתח-תקוה - מספר 98) פורים התשס"ג

תגובה ל: שמות יז שנכתבה ב14:35:52  27.02.2005


(שמות יז ח) ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים עד סוף הסדר. ויש לשאול בפסוקים האלו שאלות:

השאלה הא' למה עמלק נלחם ברפידים והרי ראוי היה שילחם בחרבות שכבר הומצאה החרב וא"כ למה נכנס עניין הרפידים:

השאלה הב' בדברי משה שאמר מחר אנוכי ניצב על ראש הגבעה ומטה האלוקים כי הנה ברור הדבר שיכול לעמוד על ראש הגבעה אך כיצד יכול לעמוד על מטה האלוקים והרי זה קטן מדי:

השאלה הג' באמרו ויעש יהושע כאשר אמר לו משה ואח"כ והיה כאשר ירים משה ידו כלומר ידו של יהושע. והנה אם רצה יהושע להרים ידו יכול לעשות זאת בעצמו ולמה נצטרך למשה שירים לו את היד:

השאלה הד' במה שכתב וידי משה כבדים ואח"כ ואהרן וחור תמכו בידיו והוא דבר מסובך ומיותר שהרי אם היה קשה למשה לתמוך ביהושע למה אהרן וחור תמכו בו בעודו תומך ביהושע והרי היה להם להחליפו ולתמוך ביהושע בעצמם:

השאלה הה' באמרו ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב והנה מיותר הדבר שאמור היה להלחם בעמלק אך למה הוא נלחם גם בעמו ומה בני ישראל עשו לו שרוצה לחלוש אותם לפי חרב:

והנני מפרש הפסוקים באופן שיותרו השאלות כולם:

ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים . ידוע הדבר שהרפיד הנו נשק קדום הדומה כמגל משונן עם קצה מחודד ומשקפת לראיית לילה. רוצה לאמר שהנה צורתו העגולה של הרפיד מסמלת את המשכיותו התמידית של עמלק כאמרו בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו והקב"ה מצילנו מידם וזה כעניין שבת. והותרה השאלה הא'.

ואומר חמישה פסוקים קודם וילן העם על משה כאמרו כל העם הלך ללון על משה מה שמעכו וגרם לו להתכווץ והנה נעשה קטנטן. כך שיכול לעמוד על ראש מטהו. מסתדר עם ההמשך ויצעק משה אל ה' . מתחזק הדבר גם מההמשך שכתוב ויאמר ה' אל משה כתוב זאת זכרון בספר ושים באזני יהושע ואיך משה יכול לכתוב ספר קטן כזה שיוכל להכנס לאזנו של יהושע והנני מתרץ שמתוך שהתכווץ לא התקשה לכתוב ספר קטנטן ולשימו באזני יהושע. מכאן גם שצריך לישב על אבן כדי להגיע ליהושע כי היה קטן מדי ולכן הושיבוהו על אבן גדולה וזה גם שכתב שמשה השתמש בשתי ידיו כדי להחזיק יד אחת של יהושע שהרי היה קטן וחלש. והותרה השאלה הב'.

אח"כ רוצה לאמר שכדי שישראל ינצחו יש להתאחד ולפעול יחד. החומר הצבא והוא יהושע והרוח היא משה ומתוך שמתאחדים מנצחים ישראל. וראה לאמר גם שיהושע רצה להוריד ידיו ומשה צריך היה למונעו מכך שיהושע ידע שכדי שינצחו קודם צריכים להיחלש שהרי מתוך החושך בא האור וצריך ירידה לצורך עליה. אהרון וחור מקדשים את החומר כשתופסים במשה לשמר האיזון בין חומר לרוח ורוצה לאמר שצריך היה כל כך להחזיק ידו של יהושע שהרי רצה להורידה ולחלוש את עמו ישראל לפי חרב ולכן אהרון חור ומשה הגם שמשה לא כל כך הוסיף שהרי היה קטן ולכן הוא נזקק לעזרתם החזיקו ביהושע שישאיר ידו למעלה וזהו מאמרו וגבר ישראל . והנה הותרו השאלות הג' הד' והה'.

מהוופל המצופה לישועות,

גלעד ביר.

תגובות