יהושע ה - תמליל שיעורשת

קוד: יהושע ה - תמליל שיעורשת בתנ"ך

סוג: מבנה1

מאת: נריה קליין

אל: שיעורשת מוצ"ש פרשת כי-תשא התשס"ו

[21:32:16] <אסתי ונריה> אנחנו ביהושע פרק ה',
[21:32:22] <אסתי ונריה> והשיעור יעסוק במילת יהושע.
[21:32:28] <אסתי ונריה> זה בפסוקים ב-ט.
[21:32:49] <אסתי ונריה> העלנו כמה שאלות על הפסוקים, ועכשיו אנחנו עברנו על פסוקים ד'-ז',
[21:33:00] <אסתי ונריה> שאמורים להסביר לנו למה ואת מי יהושע מל.
[21:33:06] <אסתי ונריה> אלחנן?
[21:33:06] <אלחנן> התכוונתי שמתעלמים מפסוק ה'...
[21:33:13] <אסתי ונריה> למה?
[21:33:16] <אלחנן> ואז יוצא משהו קצת הגיוני
[21:33:27] <אלחנן> ואז אפשר להבין שאולי פסוק ה' זה רק הערה
[21:33:40] <אסתי ונריה> אז אני רוצה לשאול אותך -
[21:34:04] <אסתי ונריה> אם תתעלמו מפסוקים ה'-ו', שניהם,
[21:34:10] <אלחנן> כָּל-הָעָם הַיֹּצֵא מִמִּצְרַיִם הַזְּכָרִים כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה, מֵתוּ בַמִּדְבָּר בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתָם, מִמִּצְרָיִם. כִּי אַרְבָּעִים שָׁנָה, הָלְכוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, עַד-תֹּם כָּל-הַגּוֹי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים מִמִּצְרַיִם, אֲשֶׁר לֹא-שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהוָה...  וְאֶת-בְּנֵיהֶם הֵקִים תַּחְתָּם, אֹתָם מָל יְהוֹשֻׁעַ,  כִּי-עֲרֵלִים הָיוּ, כִּי לֹא-מָלוּ אוֹתָם בַּדָּרֶךְ.
[21:34:17] <לא נשכח לא נסלח> פשוט תיקחו טיפקס
[21:34:19] <אסתי ונריה> ותקרא רק את ד וז -
[21:34:38] <אסתי ונריה> תצא לך תשובה ברורה לכותרת - "וזה הדבר אשר מל יהושע?
[21:34:55] <אלחנן> נכון
[21:34:59] <אסתי ונריה> יופי.
[21:35:08] <Erel Segal> גם אם תמחק את פסוק ד ייצא הגיוני
[21:35:10] <אסתי ונריה> כולם לנסות ולראות אם הם מסכימים...:)
[21:35:19] <אסתי ונריה> למה, אראל?
[21:35:24] <Erel Segal> "וימל את בני ישראל אל גבעת הערלות, כי מולים היו כל העם...
[21:35:31] נעמה leaves conversation
[21:35:31] <אסתי ונריה> אז פסוק ז ממשיך כאילו משום מקום!
[21:35:41] <אסתי ונריה> אהה...
[21:35:48] <אסתי ונריה> חשבתי בנוסף ושאר המחיקות.
[21:35:49] <Erel Segal> "...ואת בניהם הקים תחתם..."
[21:35:52] <אסתי ונריה> *לשאר
[21:35:55] <אלחנן> לכן אני חושב שפסוקים ה', ו', הם הערה שמוסיפה המון למי שלא קרא את ספר במדבר
[21:36:14] <אסתי ונריה> למה?
[21:36:26] <אסתי ונריה> לא למה זה תורם?
[21:36:31] <אסתי ונריה> מהתחלה -
[21:36:40] <אסתי ונריה> למה זה חשוב לנו עכשיו לסכם את ספר במדבר?
[21:36:57] הדס joins conversation
[21:37:04] <אלחנן> אני חושב שאם באמת הולכים בדרך שלי, אראל צודק, פסוק ד' נראה מיותר.
[21:37:06] <אסתי ונריה> אם נתעלם מפסוקים אלו, יש לנו סיפור מסודר ואין בו צורך בכך!
[21:37:16] <אסתי ונריה> יפה.
[21:37:18] <אלחנן> אבל מה עם מי שלא קרא את ספר במדבר?
[21:37:27] <אסתי ונריה> אם כן, בכל דרך שלא מסתכלים על זה -
[21:37:33] <אסתי ונריה> דברים פה מיותרים.
[21:37:52] <אלחנן> לא מיותרים, אלא אנחנו עוד לא יודעים מה מטרת הפסוקים...
[21:37:58] ©דניאל-danielle joins conversation
[21:38:03] <אסתי ונריה> ולאלחנן - מי שלא קרא את במדבר שילך לקוא אותו. אין בספר יהושע מטרה לסכם לנו דברים לא קשורים.
[21:38:16] adi joins conversation
[21:38:22] <אסתי ונריה> מכאן למסקנה המתבקשת -
[21:38:32] <אסתי ונריה> הפסוקים אכן קשורים, אבל אנחנו לא יודעים למה.
[21:39:21] דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים. leaves conversation
[21:39:27] <אסתי ונריה> טוב - רק לתשומת לבכם - לא שזה משנה עכשיו, אבל חשוב לשים לב -
[21:40:06] <אסתי ונריה> בפסוק ז' מסבירים לנו שאת מי שיהושע מל לא מלו בדרך, והגיוני לומר - בגללה.
[21:40:26] <אסתי ונריה> ויש שם כפילות מסוימת - "כי ערלים היו ----- כי לא מלו אותם".
[21:40:36] <אסתי ונריה> אמרנו את זה, אז נמשיך.
[21:40:41] <אסתי ונריה> פסוק ט' -
[21:41:12] <אסתי ונריה> למה ה' מגדיר את מה שקרה: "היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם"?
[21:41:22] <אסתי ונריה> לתגובתכם -
[21:41:28] <Erel Segal> זה זיכרון ממצרים
[21:41:42] <אסתי ונריה> דווקא במצרים הם היו נימולים.
[21:41:54] <Erel Segal> הם נימולו ברגע האחרון לפני יציאת מצרים
[21:42:01] <Erel Segal> לפי חז"ל
[21:42:03] <אסתי ונריה> מי אמר?
[21:42:05] <אסתי ונריה> אהה.
[21:42:10] <Erel Segal> "בדמייך חיי" - דם מילה ודם פסח
[21:42:22] <אסתי ונריה> סתם כך, גם בחז"ל חלוקים על זאת.
[21:42:28] <אסתי ונריה> אבל לא עכשיו.
[21:42:52] <אסתי ונריה> אבל למה זה קרוי דווקא ע"ש מצרים?
[21:42:53] <Erel Segal> יש גם מדרש שאומר ש"חרפת מצרים" = שהיו המצרים מחרפים אותם שדמם יישפך
[21:42:59] <אסתי ונריה> נכון.
[21:43:03] <אסתי ונריה> ועכשיו זה סר.
[21:43:03] <Erel Segal> כי ראו בכוכבים דם
[21:43:07] <אסתי ונריה> בדם המילה.
[21:43:52] <אסתי ונריה> שאלתי היא כזו -
[21:44:12] adi leaves conversation
[21:44:46] <אסתי ונריה> אם קוראים את הפיסקא הזו שוב, הרי שהיא מדגישה לנו כי היוצאים ממצרים נימולים, ודווקא אלו שלא היו במצרים - לא נימולו.
[21:45:12] דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים. joins conversation
[21:45:16] <Erel Segal> אני יודע
[21:45:31] <Erel Segal> אולי היהודים שנשארו במצרים חירפו אותם ואמרו להם "אתם פחות דתיים"
[21:45:34] <Erel Segal> "היה עדיף להישאר בגלות"
[21:45:38] <Erel Segal> וכשנימולו - סרה החרפה...
[21:45:54] <אסתי ונריה> היהודים שנשארו במצרים?
[21:46:00] <אסתי ונריה> מי?
[21:46:10] <Erel Segal> ק"ק דרעמסס
[21:46:14] <Erel Segal> האדמו"ר מפיתום
[21:46:22] <אסתי ונריה> אבל חז"ל אומרים בפירוש שלא נותרו שם ישראל.
[21:46:23] <Erel Segal> איך לא שמעת עליהם?
[21:46:48] <אסתי ונריה> כל מי שלא רצה לצאת - מת במכת חשך!
[21:46:57] <Erel Segal> אולי הם התכוונו למוות רוחני
[21:46:59] <Erel Segal> התבוללות
[21:47:15] <מירה (H)> זהו אולי גאולתם הסופית ממצרים. אמנם כבר יצאו, קיבלו את התורה, ונכנסו לארץ, אבל עוד לא היו בעלי אות ברית קודש. עכשיו הם סופית התנערו מה"מצריימיות"
[21:47:32] <אסתי ונריה> זו אכן תחילתה של תשובה.
[21:48:13] <אסתי ונריה> לפני כן אני אגיד תשובה או שתים שאני שמעתי:
[21:48:45] <אסתי ונריה> חוקרים טוענים, שלפחות האליטה המצרית היתה נימולה.
[21:49:10] <מירה (H)> חוקרים טוענים שהישראלים מעולם לא היו במצרים!
[21:49:25] <אסתי ונריה> יש גם כאלה, אבל לא רבים.
[21:49:33] אלחנן leaves conversation
[21:49:34] <מירה (H)> רבים באונ' ת"א...
[21:49:44] <מירה (H)> שמעתי במו אוזני
[21:49:46] E-D-T :) joins conversation
[21:49:56] <אסתי ונריה> אם נתעלם מאונ' ת"א...
[21:50:05] <אסתי ונריה> ויש מספיק סיבות לעשות זאת...
[21:50:11] אלחנן joins conversation
[21:50:12] <מירה (H)> חח
[21:50:48] <אסתי ונריה> לא משנה - אבל הטענה היא שמצרים, כפי שישראל לאחר מכן כינו את פלשתים, למשל,
[21:51:02] <אסתי ונריה> קראו לישראל ערלים, כי לא נימולו.
[21:51:21] <אסתי ונריה> וזו היתה חרפת מצרים - עד שישראל נימולו.
[21:51:56] <מירה (H)> לא ידעתי שהמצרים עקבו אחרי היהודים אחרי קריעת ים סוף. וחוץ מזה, יש מספיק סיבות טובות לא להאמין ל"חוקרים". סורי
[21:52:03] <אסתי ונריה> נכון.
[21:52:15] <אסתי ונריה> ובמשך 40 שנה קרה הרבה.
[21:52:20] <אסתי ונריה> הרבה שאנחנו לא יודעים.
[21:52:35] <אסתי ונריה> בכל אופן, זוהי התשובה הראשונה, ואני לא מת עליה גם כן.
[21:53:18] <אסתי ונריה> אבל למרות שאני לא מת עליה - אין לי טענות רציניות עליה, מלבד זה שזה לא כתוב. אבל זה נושא לדיון אחר
[21:53:21] <Erel Segal> המצרים כן עקבו אחרי היהודים
[21:53:29] <Erel Segal> משה בעצמו אומר "ושמעו מצרים..."
[21:53:36] <אסתי ונריה> למשל...
[21:53:40] <אסתי ונריה> אבל נעזוב את זה.
[21:53:58] <אסתי ונריה> מה קרה לבני ישראל ביציאת מצרים?
[21:54:07] <מירה (H)> שמועות שמתפשטות זה לא אותו דבר כמו לעקוב. אבל זה באמת לא משנה
[21:54:23] <אסתי ונריה> הם עשו פסח, יצאו ממצרים ואז היתה קריעת ים סוף.
[21:54:53] <אסתי ונריה> לאחר כמה נדודים היתה מלחמת עמלק, ואז קיבלו את התורה וחטאו בעגל.
[21:55:34] <אסתי ונריה> לאחר כשנה, התכנון היה להיכנס לארץ - במדבר פרק י', למי שרוצה לקרוא.
[21:55:42] <אסתי ונריה> ואז חטאו ישראל במרגלים.
[21:55:50] <אסתי ונריה> וחיכו 40 שנה.
[21:55:58] <אסתי ונריה> עד פה נכון?
[21:56:10] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> כן
[21:56:21] <אסתי ונריה> יופי!
[21:56:41] <אסתי ונריה> אבל לאחר 40 שנה שני יראל שוב מתכוננים לכניסה לארץ
[21:56:43] <לא נשכח לא נסלח> אם אתה אומר...
[21:56:47] <אסתי ונריה> מה הםצריכים לעשות שוב?
[21:57:07] <אסתי ונריה> לצאת ממצרים הם לא צריכים, נכון?
[21:57:21] <אסתי ונריה> אתם איתי???
[21:57:25] <Erel Segal> כן
[21:57:38] <לא נשכח לא נסלח> כנראה שלא..
[21:57:42] <אילת> כן
[21:57:43] <אסתי ונריה> כך נראה.
[21:57:50] <אסתי ונריה> מי עוד פה?
[21:58:05] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> אני
[21:58:13] <אסתי ונריה> עידית!
[21:58:14] <E-D-T :)> ני פה, אבל קצת לא קשורה...
[21:58:16] <אסתי ונריה> שלום
[21:58:20] <E-D-T :)> הי!!
[21:58:31] <אסתי ונריה> טוב, מישהו עוד?
[21:58:40] <מירה (H)> כן
[21:58:45] <אסתי ונריה> טוב, נמשיך.
[21:58:59] <אסתי ונריה> מה צריכים ישראל לעשות שוב, 40 שנה מאוחר יותר?
[21:59:05] <E-D-T :)> ישמצב להסביר לי קצר מה הולך פה?
[21:59:18] <אסתי ונריה> אנחנו ביהושע פרק ה', במילת יהושע.
[21:59:33] <מירה (H)> לרצות להכנס לארץ... להתלהב קצת, ולברך על הטובה
[21:59:43] (#)Anita(#) joins conversation
[21:59:43] <אסתי ונריה> אנו עוקבים כעת אחרי מה שעשו ישראל מאז יציאת מצרים.
[21:59:49] <אסתי ונריה> מירה - הסבר.
[22:00:15] <מירה (H)> שאלת מה הם צריכים לעשות אחרי 40 שנה
[22:00:18] <E-D-T :)> סבבה...
[22:00:27] <אסתי ונריה> כן, אבל מאיפה התשובה המעניינת הזו?
[22:00:55] <מירה (H)> סתם נראה לי הגיוני אחרי שבכו בחטא המרגלים, ונגזר עליהם 40 שנה בגלל זה...
[22:01:03] <אסתי ונריה> אה, אוקיי.
[22:01:20] <אסתי ונריה> אז אם זה מה שהתכוונת, איפה זה נעשה?
[22:01:48] <אסתי ונריה> חבר'ה, להתעורר...
[22:01:50] Yael joins conversation
[22:02:53] <אסתי ונריה> משה מלהיב את בני ישראל ומכין אותם לארץ בכל נאומיו בספר דברים.
[22:03:19] <אסתי ונריה> דבר נוסף שהיה לפני 40 שנה היה הפחד של עמי כנען, לאחר קריעת ים סוף, נכון?
[22:03:27] <מירה (H)> לא קשה לדמיין את ההתרגשות ערב הכניסה לארץ. למרות שזה לא כתוב במפורש
[22:03:48] <אסתי ונריה> כן, אבל זה לא חשוב כנראה אם הכתוב לא מזכיר את זה.
[22:04:16] <אסתי ונריה> כוונתי היא לחפש את מה שהיה צריך לחזור לאחר 40 שנה, ולראות מתי זה חזר.
[22:04:40] <אסתי ונריה> אז הכנת העם לכניסה לארץ היתה בנאומי משה.
[22:04:58] <אסתי ונריה> וקריעת ים סוף "חזרה" בקריעת הירדן...
[22:05:22] <אסתי ונריה> במאמר מוסגר ניתן להוסיף, לדעה מסוימת, את קבלת התורה בתוככי הירדן.
[22:05:38] <אסתי ונריה> אבל לא נפתח את זה כאן.
[22:06:18] <אסתי ונריה> הדבר האחרון הוא המילה, ש"חותמת" את הכניסה לארץ ובעצם את יציאת מצרים.
[22:08:18] <אסתי ונריה> אז ברגע שמלו את בני ישראל, הסתיימה "יציאת מצרים המורחבת"...
[22:08:20] <נה נה נה:P וזהו..:)> המתים התעוררו כבר 765 פעמים... תמשיך...
[22:08:25] <אסתי ונריה> עכשיו ניתן לעשות 2 דברים -
[22:08:40] <אסתי ונריה> לומר "גלותי את חרפת מצרים מעליכם".
[22:08:44] <אסתי ונריה> נכון?
[22:09:06] <אסתי ונריה> כי הרי עכשיו באמת יצאנו סופית ממצרים....
[22:09:30] <Erel Segal> אתה מתכוון שעכשיו שיחזרנו את המצב שבו היו בני ישראל כשיצאו ממצרים?
[22:09:31] <אסתי ונריה> ואז גם אפשר לעשות פסח - דבר שלפי חז"ל לא נעשה כל זמן הנדודים במדבר.
[22:09:55] <אסתי ונריה> לאראל - שחזרנו את המצב שלפני כניסת בני ישראל לארץ בשנה השניה.
[22:10:00] <אסתי ונריה> בערך.
[22:10:40] <אסתי ונריה> אם תשימו לב, בבמדבר י' - הנסיון לכניסה לארץ בשנה השניה -
[22:11:12] <אסתי ונריה> הארון הולך לפני העם, ויש תפקיד מרכזי לארון, שניתן לראות גם בדברי משה "ויהי בנסוע הארון" וכו'.
[22:11:26] <אסתי ונריה> וכן גם בכניסה לארץ בחציית הירדן...
[22:11:31] <אסתי ונריה> אבל זה לא לעכשיו.
[22:11:41] <(#)Anita(#)> avigael... at od makshiva
[22:11:58] <אביגיל..........$$$$$$$$$$$$$$$$$> בערך
[22:12:02] <אסתי ונריה> בכל אופן, זו הסיבה לדעתי ל"היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם".
[22:12:14] <אסתי ונריה> מקובל?
[22:12:15] <Erel Segal> גם אז עשו פסח
[22:12:21] <אסתי ונריה> בדיוק בגלל זה!
[22:12:23] <Erel Segal> פסח ראשון בי"ד בניסן ופסח שני בי"ד באייר
[22:12:29] <Erel Segal> וב-כ באייר נסעו
[22:12:35] <אסתי ונריה> הפסח הראשון מאז שחטאו במרגלים, לפי חז"ל.
[22:12:45] <Erel Segal> 6 ימים אחרי הפסח
[22:12:53] <אסתי ונריה> אכן.
[22:13:05] <Erel Segal> אבל מה זה קשור לחרפה?
[22:13:06] <אסתי ונריה> והפסח הראשון מאז הוא פה, אצלנו.
[22:13:30] <אסתי ונריה> בני ישראל יצאו ממצרים, לכאורה, אבל זה לא באמת הושלם והם חיו כעם נודד.
[22:13:35] <אסתי ונריה> עד עתה.
[22:13:41] <אסתי ונריה> ועכשיו זה הושלם.
[22:13:49] <אסתי ונריה> ועוד משהו חשוב - - - - -
[22:13:52] <Erel Segal> רגע...
[22:14:00] <Erel Segal> אם החרפה היא שהם עם נודד, אז החרפה הזאת הושלמה ברגע שהם נכנסו לארץ
[22:14:01] <אסתי ונריה> מה?
[22:14:06] <אסתי ונריה> בדיוק - -
[22:14:10] <אסתי ונריה> זה מה שבאתי לומר.
[22:14:20] <Erel Segal> זה לא קשור למילה
[22:14:34] <אסתי ונריה> אם תשימו לב, פסוק ט מחובר עפ"י המסורה לפסח, ומנותק מהמילה.
[22:15:06] <אסתי ונריה> לדעתי, אמנם המילה סתמה את אירועי יום מעבר הירדן, אבל פסוק ט מדבר על כל יום המעבר -
[22:15:15] <אסתי ונריה> "היום גלותי את חרפת מצרים..."
[22:15:58] <אסתי ונריה> בכל אירועי יום המעבר, ולא רק במילה.
[22:16:03] <Erel Segal> אז הכוונה לפסח?
[22:16:15] <אסתי ונריה> לא.
[22:16:16] <Erel Segal> או לזה שאכלו מעבור הארץ?
[22:16:17] (#)Anita(#) leaves conversation
[22:16:20] <אסתי ונריה> לא.
[22:16:27] (#)Anita(#) joins conversation
[22:16:38] (#)Anita(#) leaves conversation
[22:16:41] <אסתי ונריה> הכוונה היא לסכם את מעבר הירדן
[22:16:52] <אסתי ונריה> "היום גלותי..."...
[22:17:15] <אסתי ונריה> בסדר?
[22:17:39] <אסתי ונריה> מי עוד פה?
[22:17:59] <אסתי ונריה> חוץ מדניאל...:)
[22:18:03] <אילת> אני
[22:18:07] <מירה (H)> אני
[22:18:08] <דניאל> חח
[22:18:21] <נה נה נה:P וזהו..:)> אני
[22:18:23] <Erel Segal> לא הבנתי
[22:18:26] <אביגיל..........$$$$$$$$$$$$$$$$$> אני
[22:18:27] <אסתי ונריה> ועד פה מובן...? להמשיך?
[22:18:33] <אסתי ונריה> כן, אראל.
[22:18:35] <Erel Segal> למה זה נאמר דווקא אחרי המילה ולא אחרי מעבר הירדן?
[22:18:50] <Erel Segal> היה צריך להגיד את זה אחרי פסוק א
[22:19:04] <Erel Segal> אחרי שכל הגויים רואים שה' עם ישראל, אפשר להגיד ש"נגולה חרפת מצרים"
[22:19:07] <אסתי ונריה> כי גם המילה היתה חלק מארועי יום מעבר הירדן.
[22:19:09] <Erel Segal> עכשיו כבר לא יחרפו אותם שהם עם נודד וחלש
[22:19:30] <אסתי ונריה> וגם היא היתה צריכה להעשות כדי להסיר את החרפה.
[22:19:53] <אסתי ונריה> ושוב, חרפת מצרים זו לא כפי שאמרנו מקודם "החרפה שמררפים אותנו המצרים",
[22:20:13] <אסתי ונריה> אלא החרפה שאנו גוררים מיציאת מצרים, בכך שיציאת מצרים לא הושלמה.
[22:20:34] <Erel Segal> אם כך, היה צריך להגיד את זה אחרי קרבן הפסח
[22:20:35] <אסתי ונריה> לכן יש גם למילה חלק בזה, אבל לא חלק בלעדי.
[22:20:50] <אסתי ונריה> קרבן הפסח היה 5 ימים לאחר מכן.
[22:21:06] <Erel Segal> אבל יציאת מצרים עדיין לא הושלמה
[22:21:08] <אסתי ונריה> וה' מדבר על יום חציית הירדן.
[22:21:14] <Erel Segal> כי עוד לא הקריבו את קורבן הפסח
[22:21:23] <אסתי ונריה> קרבן הפסח לא קשור.
[22:21:27] אילת leaves conversation
[22:21:37] <Erel Segal> למה? כשיצאו ממצרים הקריבו קרבן פסח
[22:21:48] <Erel Segal> זה בדיוק כמו המילה - אין הבדל
[22:21:51] <אסתי ונריה> הוא רק נעשה לאחר שתמה הכניסה לארץ
[22:22:00] <אסתי ונריה> למה כמו המילה?
[22:22:07] <אסתי ונריה> המילה לא נעשתה כשיצאו ממצרים.
[22:22:24] <אסתי ונריה> הציווי על המילה ניתן, בפסוקים, רק לאחר יציאת מצרים.
[22:22:36] <אסתי ונריה> "כל ערל לא יאכל בו".
[22:22:54] <אסתי ונריה> אבל בניגוד למילה, שהיא חלק מן הכניסה לארץ,
[22:23:13] <אסתי ונריה> הפסח רק נעשה לאחר שמסתיימת הכניסה, אבל לא חלק ממנה.
[22:23:23] <Erel Segal> למה המילה היא חלק מהכניסה לארץ??
[22:24:10] <אסתי ונריה> כי היא נעשתה באותו היום. ה' מצווה את יהושע לעשות זאת ברגע שנכנסים, ואולי עוד לפני שנכנסים -
[22:24:31] <אסתי ונריה> כי בשום מקום לא כתוב שהם מלו בגלגל... אבל זה יותר דחוק.
[22:24:47] <אסתי ונריה> אם מנתקים את פסוק ט', זה הגיוני בהחלט.
[22:24:55] <Erel Segal> זה מעלה אפשרות אחרת
[22:25:02] <Erel Segal> ייתכן שבאמת פסוק ט היה אמור לבוא אחרי פסוק א
[22:25:10] <Erel Segal> אחרי מעבר הירדן ה' גלל את חרפת מצרים, ולכן קראו למקום גלגל
[22:25:28] <Erel Segal> אבל כשצריך לקיים מצוה, קודם כל מקיימים את המצוה, ורק אחר-כך נותנים שיעורים באמונה
[22:25:43] <Erel Segal> ולכן קודם כל ה' ציווה על יהושע למול את העם, ורק אחר-כך אמר לו "היום הזה גלותי..."
[22:25:54] <אסתי ונריה> יתכן...
[22:26:02] <Erel Segal> "לא המדרש עיקר אלא המעשה"
[22:26:10] <אסתי ונריה> אבל דבר חשוב אחר -
[22:26:22] <Erel Segal> מצוה הבאה לידך - אל תחמיצנה
[22:26:25] <אסתי ונריה> משהו שלא הספקתי לומר, אבל נגיד בקצרה -
[22:26:46] <אסתי ונריה> המילה הובאה פה, לדעתי, בעיקרה לא רק כדי לספר לנו על המילה,
[22:27:03] <אסתי ונריה> אלא באמת בשביל לסכם לנו את יציאת מצרים -
[22:27:09] <אסתי ונריה> ולמה קרה מה שקרה.
[22:27:17] <אסתי ונריה> לכן הפסוקים הארוכים באמצע.
[22:27:41] <אסתי ונריה> ואם תשוו בין פסוק ב' לט' -
[22:27:48] <אסתי ונריה> ובין ג' לח'
[22:28:12] <אסתי ונריה> שזה "דברי ה' " ו"מעשי יהושע"
[22:28:19] E-D-T :) leaves conversation
[22:28:33] <אסתי ונריה> תקבלו מבנה קונצנטרי שבא להדגיש את המרכז,
[22:29:09] <אסתי ונריה> שמדבר בעקיפין על המילה, אבל בעיקר על רוע דור יוצאי מצרים ולעומתו הדור הנכנס לארץ
[22:29:38] <Erel Segal> אז המילה היא רק תירוץ?
[22:29:43] <אסתי ונריה> לא.
[22:29:50] <אסתי ונריה> היא נושא חשוב,
[22:30:00] <מירה (H)> חבר'ה, אני צריכה ליסוע. תודה על השיעור, היה לי מעניין! להתראות!
[22:30:05] <אסתי ונריה> אבל במרכזו נכנס הסיכום הזה, דרך ענין המילה.
[22:30:08] מירה (H) leaves conversation
[22:30:10] <אסתי ונריה> ביי!
[22:30:14] <אסתי ונריה> (למירה)
[22:30:26] <אסתי ונריה> אני יכול להדגים:
[22:30:34] <אסתי ונריה> בארבעת הפסוקים המרכזיים:
[22:30:43] <אסתי ונריה> מהן המילים המנחות?
[22:31:02] <אסתי ונריה> לא כולם ביחד....
[22:31:07] <Erel Segal> מצרים
[22:31:20] <Erel Segal> מל
[22:31:25] <אסתי ונריה> אכן, מצרים, אבל יותר מזה -
[22:31:47] <אסתי ונריה> יציאת מצרים
[22:31:50] <אסתי ונריה> יוצאי מצרים
[22:32:13] <אסתי ונריה> אתם רואים כמה פעמים "יציאה" מופיעה?
[22:32:23] <אסתי ונריה> מישהו?
[22:32:29] <אסתי ונריה> חוץ מאראל....
[22:32:37] <אסתי ונריה> בנוסף לאראל
[22:33:12] <אסתי ונריה> אוקיי..
[22:33:15] <אסתי ונריה> אראל -
[22:33:17] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> 5?
[22:33:23] <אסתי ונריה> זה נראה לי רק שלושתנו....
[22:33:30] <אסתי ונריה> וכן - 5
[22:33:38] <©דניאל-danielle> אני גם פה!!
[22:33:42] <אסתי ונריה> יש!!!
[22:33:51] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.>:P
[22:34:09] <אסתי ונריה> אז קודם כל, יציאת מצרים מרכזית בפסוקים האלה.
[22:34:25] <אסתי ונריה> אבל יש פה כמה ביטויים שמופיעים פעמיים:
[22:34:42] <אסתי ונריה> בפסוקים ד'-ה':
[22:34:52] <Erel Segal> דרך
[22:35:00] <אסתי ונריה> יותר מזה:
[22:35:09] <אסתי ונריה> "במדבר בדרך בצאתם ממצרים".
[22:35:18] <אסתי ונריה> כל זה מופיע בשלמותו 2 פעמים.
[22:35:38] <אסתי ונריה> פעם אחת ליוצאי מצרים ש"מתו במדבר בדרך בצאתם ממצרים".
[22:35:59] נה נה נה:P וזהו..:) leaves conversation
[22:36:05] <אסתי ונריה> ופעם אחת לדור הנכנסים לארץ, שהם "הילודים במדבר בדרך בצאתם ממצרים".
[22:36:09] <אסתי ונריה> נכון?
[22:36:19] <Erel Segal> נכון
[22:36:20] <אסתי ונריה> או במילים של הפסוקים:
[22:36:46] <אסתי ונריה> "כל העם היוצאים" מול "כל העם הילודים..."
[22:36:52] <אסתי ונריה> מה עוד מופיע כך?
[22:37:40] <אסתי ונריה> "אשר נשבע ה' ל..."
[22:37:47] <אסתי ונריה> בפסוק ו'.
[22:37:52] <אסתי ונריה> מופיע פעמיים.
[22:38:07] <אסתי ונריה> 1. "אשר נשבע ה' להם לבלתי הראותם את הארץ".
[22:38:12] <Erel Segal> לבלתי הראותם את הארץ - לתת לנו את הארץ
[22:38:15] <Erel Segal> שוב ניגוד בין הדורות
[22:38:28] <אסתי ונריה> 2. "אשר נשבע ה' לאבותם לתת לנו (!!!)"
[22:38:39] <אסתי ונריה> לא נשמע מוזר המילה "לנו"?
[22:39:03] <Erel Segal> נראה שכל הקטע הזה בא להשוות בין הדור הקודם לבין הדור הנוכחי
[22:39:04] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> כן, מאו
[22:39:06] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> מאוד*
[22:39:20] <אסתי ונריה> זה בדיוק מה שאני אומר
[22:39:25] <אסתי ונריה> ויותר מזה -
[22:39:31] <Erel Segal> המטרה היא להראות שהדור הזה יותר טוב מהדור הקודם
[22:39:36] <אסתי ונריה> כשבפסוק ה'
[22:39:44] <Erel Segal> והדבר היחיד שמפריע זו המילה
[22:39:47] <Erel Segal> ולכן המילה מסירה את החרפה
[22:39:52] <אסתי ונריה> שאלנו בפסוק ה' למה חשוב לדעת שהדור הקודם נימול
[22:40:34] <אסתי ונריה> ומפרשים רבים אומרים שהמילים "לא מלו" בסוף הפסוק מכוונות כלפי הדור הקודם!!!
[22:40:46] <אסתי ונריה> זה לא שהדור הזה לא נימול..
[22:40:54] <אסתי ונריה> זה שהדור הקודם לא מל אותם.
[22:41:01] <אסתי ונריה> זה הוא אשם.
[22:41:45] <אסתי ונריה> ואז כשיהושע מל אותם, הוא מסיר את הדבר האחרון שדבק בדור הנכנסים לארץ מהדור הקודם - המילה.
[22:41:49] <אסתי ונריה> מקובל?
[22:41:56] <דבורה. נא להתפלל לרפואת נתנאל דוד בן נטלי מרים.> עלי, כן.
[22:42:04] <אסתי ונריה> אראל?
[22:42:10] <Erel Segal> יפה
[22:42:16] <אסתי ונריה> עוד לא נגמר.
[22:42:23] <Erel Segal> גם משה כמעט מת בגלל שלא מל את בנו
[22:42:30] <Erel Segal> אולי זה קשור
[22:42:34] <Erel Segal> (שמות ד)
[22:42:43] <אסתי ונריה> זה בטוח קשור, אבל זה משהו אחר.
[22:42:53] <אסתי ונריה> אם תשים לב, גם זה קרה במלון
[22:42:56] <Erel Segal> נכון!
[22:42:57] <אסתי ונריה> ועם צור
[22:43:10] <אסתי ונריה> אבל שניה.
[22:43:39] <אסתי ונריה> מכיון שהדור הקודם רע, והדור הזה טוב, מגיע ההבדל הבא, בין פסוק ו לפסוק ט:
[22:44:02] הלל leaves conversation
[22:44:17] הלל joins conversation
[22:44:22] <אסתי ונריה> "עד תום כל הגוי אנשי המלחמה"
לעומת
"ויהי כאשר תמו כל הגוי להמול"
[22:44:25] אביעד-"אני ה' בעתה אחישנה" אני פה בשבילכם.. joins conversation
[22:44:30] <אסתי ונריה> (סליחה, פסוק ח)
[22:45:33] <אסתי ונריה> הביטוי "עד תום וכו', והביטוי שאחריו "ויהי כאשר תמו וכו'" תמיד הולכים יחד.
[22:45:58] <אסתי ונריה> ניתן לראות את זה בדברים ב', יד-יז
[22:46:38] <אסתי ונריה> ביהושע ג', יז-ד א
[22:46:56] <אסתי ונריה> וגם בפרק ד', י-יא
[22:47:04] <אסתי ונריה> וכך גם פה זה קשור.
[22:47:13] <Erel Segal> אז למעשה הערלה זה השריד האחרון שנשאר להם מההורים שלהם
[22:47:15] <אסתי ונריה> הדור הקודם מול הדור הבא
[22:47:20] <אסתי ונריה> בדיוק
[22:47:23] <אסתי ונריה> נראה לי.
[22:47:24] <Erel Segal> ועכשיו הסירו את השריד הזה וקברו אותו
[22:47:37] <אסתי ונריה> לא קברו אותו, עשו ממנו גבעה
[22:47:57] <Erel Segal> ובזה למעשה נגמר סופית דור המדבר
[22:48:05] <אסתי ונריה> בלי קשר, ניתן לראות את הקשר בין הפסוקים שעסקנו בהם לבין מלחמת עמלק בשמות
[22:48:49] <אסתי ונריה> יהושע מצווה "לקחת" (חרבות או אנשים להלחם - שזה די קשור)
[22:49:22] <אסתי ונריה> ו"מחר אנכי ניצב על ראש הגבעה ומטה הא=להים בידי"
[22:49:27] <אסתי ונריה> איזו גבעה?
[22:49:31] <אסתי ונריה> לא יגוע
[22:49:34] <אסתי ונריה> וכך גם אצלנו
[22:49:39] <אסתי ונריה> *ידוע
[22:49:57] <אסתי ונריה> גבעת הערלות
[22:50:00] אלחנן leaves conversation
[22:50:15] <אסתי ונריה> ועל עמלק נאמר "בדרך בצאתכם ממצרים"!
[22:50:30] <Erel Segal> "ערל" בגימטריה "עמלקין"
[22:50:37] <אסתי ונריה> וזה בדיוק כמו "במדבר בדרך בצאתם ממצרים" שנאמר פה פעמיים!
[22:50:44] <אסתי ונריה> זו ממש הדגשה
[22:50:48] <אסתי ונריה> וואלה?
[22:51:07] <אסתי ונריה> זה גם "עמלקס"
[22:51:13] <אסתי ונריה> עמלק ברבים...;)

תגובות