מושג הפנים של מטה

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 17:03:03  27.10.2013, כתוספת/תגובה ל: איוב כד

[מאמר בספק]

איוב כד15: " ועין נאף שמרה נשף לאמר לא תשורני עין וסתר פנים ישים "

לפי הפשט הנואף פועל בחשכת לילה ולא מראה את פרצופו באור היום. פנים כאן בא לבטא את האמת הפנימית של האדם. מה שבפנים (פה בקמץ) הוא מה שבפנים (פה בשווא).

אך במיוחד בפסוק זה ישנו גם קשר בין כל חלקי המשפט, שכן בגמרא האיברים המוצנעים של האדם נקראים "פנים של מטה":

"ואמר רבי זירא אנא חזיתיה לרבי אבהו שהניח ידיו כנגד פניו של מטה ולא ידענא אי נגע אי לא נגע " (שבת מא ע"א)

תרגום:

ואמר ר' זירא: אני ראיתיו לרבי אבהו, שהניח ידיו כנגד פניו של מטה ולא יודע אני אם נגע אם לא נגע.

ראה:

http://musaf.bac.org.il/article/hastr-pnym-shl-mtha

ושם:

"כדאי לשים לב, שבניסוחו לחשש זה משתמש רב גם הוא בביטוי "פניו של מטה", שנדון לעיל, ובכך מאפשר לנו לחשוף רובד משמעות נוסף לביטוי זה. אבר המין (הזכרי) נתפס כאן כמייצג שייכות לאומית ודתית – "בריתו של אברהם אבינו" – ובמובן זה, כמו הפנים, מהווה פתח לפנימיותו של האדם, לזהותו."

לכאן גם קשור המושג המסתורי בעיניי "שמירת ברית", שכפשוטו הוא ביצוע ברית המילה, אך יותר מזה הוא הנאמנות לתורה, או נאמר לעצמך (וברית כרותה גם לשפתיים). ואת הקשר בין החלציים לאמונה פרטתי בעבר:

http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t1130_0.html

אבל את כל זה אין לראות כהמלצה להיות מאצ'ו. להם נאמר:

ישעיה נו: 4 כי-כה אמר יהוה לסריסים אשר ישמרו את-שבתותי ובחרו באשר חפצתי ומחזיקים בבריתי. 5 ונתתי להם בביתי ובחומתי יד ושם טוב מבנים ומבנות שם עולם אתן-לו אשר לא יכרת.

תגובות