חזרת הציפורים כמשל לחזרת ההשגחה

קוד: ביאור:ישעיהו לא5 בתנ"ך

סוג: משל

מאת: אראל

אל:

ישעיהו לא5: " כְּצִפֳּרִים עָפוֹת כֵּן יָגֵן ה' צְבָאוֹת עַל יְרוּשָׁלִָם, גָּנוֹן וְהִצִּיל פָּסֹחַ וְהִמְלִיט "

כמו הציפורים העפות, העוזבות את ארץ ישראל בחורף אבל חוזרות באביב; כך נראה עכשיו שה' עזב את ירושלים, אבל בקרוב ישוב ויגן ה' צבאות על ירושלים : יגונן עליהם מהתקפות האשורים, יציל אותם מהמצור, יפסח עליהם כשינגוף את מחנה אשור כך שהמגפה לא תפגע בהם, וימליט את האויבים (יגרום להם להימלט ולברוח מירושלים).

כְּצִפֳּרִים עָפוֹת

כשהמצב נראה אבוד, ונראה שה' נטש את עם ישראל ואינו מגן עליו כלל, אפשר לשאוב עידוד מהציפורים הנודדות. הנבואה נאמרה בזמן המצור של סנחריב מלך אשור, המעצמה הגדולה, על ירושלים; כאשר חורבן ירושלים נראה בלתי נמנע. ציפורים עפות הן ציפורים נודדות, משל לעזיבה זמנית.

כל שנה, בסתיו, עוזבות להקות גדולות של ציפורים את ארץ ישראל, בדרכן לארצות החמות; ובאביב הן חוזרות. כך גם השגחת ה' על ירושלים - במשך זמן רב היה נראה שה' עזב את ירושלים ואינו שומר עליה, והיא נקלעה למצב בטחוני קשה; אך כפי שהציפורים הנודדות תמיד חוזרות - כך גם ה' יחזור להשגיח ולהגן על ירושלים, ויציל אותה מהאשורים.

ייתכן שהנבואה רמזה גם לזמן שבו יציל ה' את ירושלים - כפי שהציפורים הנודדות חוזרות באביב, כך גם ה' יציל את ירושלים באביב הקרוב. רמז נוסף לזמן זה נמצא בפועל הייחודי פָּסֹחַ , שמזכיר את חג הפסח בחודש האביב. ואכן, לפי דברי חז"ל, נס ההצלה מסנחריב קרה בחג הפסח.

פירושים נוספים

1. יש מפרשים שהציפורים הן משל למהירוּת : " המשיל מלאך ה' אשר הכה מחנה אשור לאריה בגבורתו ולצפרים עפות למהירותו " (רד"ק) , " כצפרים הממהרות לעוף כן ימהר ה' להגן על ירושלים " (מצודת דוד)

  • אך קשה לייחס את תכונת המהירות לפעולת ההגנה, שהרי הגנה אינה פעולה חד-פעמית אלא פעולה מתמשכת. אילו הכוונה היתה שה' יכה את האשורים במהירות, היה ראוי לכתוב "כציפורים עפות כן יכה ה' את אשור".  

2. יש אומרים, שהציפורים הן משל למסירוּת בשמירה על הצאצאים, כמו בפסוק (דברים לב) " כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף... ". אך ישנם שלושה הבדלים בין הפסוקים:

  • בפסוק מספר דברים נזכר " נשר ", שמלבד מסירותו לגוזליו - הוא גם חזק ויכול להגן עליהם מפני אויבים; וכאן נזכרו " ציפורים " - שהן חלשות יחסית, ואין זה ברור מדוע נבחרו דווקא הציפורים כמשל לה';
  • בפסוק מספר דברים נזכר " נשר " בלשון יחיד, וכאן נזכרו " ציפורים " בלשון רבים - מדוע?
  • בפסוק מספר דברים נזכר נשר ש" מרחף ", כלומר נע באויר מעל נקודה קבועה, וכאן נזכרו ציפורים ש" עפות " ממקום למקום - ואין זה מתאים למשל של הגנה על הקן.  

3. בחפירות ארכיאולוגיות מצאו כתובת של סנחריב מלך אשור, שבה הוא מתפאר שהצליח לכלוא את חזקיהו מלך יהודה "כציפור בכלוב". לפי זה, יש אומרים שהציפורים בפסוקנו הן משל לשיחרור - כמו הציפורים שעפות בחופשיות, כך גם חזקיהו ובני יהודה ישתחררו מהמצור האשורי ויהיו חופשיים.

  • אך לפי זה, הנמשל אינו ה' אלא חזקיהו או בני יהודה, והיה ראוי לכתוב "כציפורים עפות כן יהיו בני יהודה". 

4. בעבר, לאחר שראיתי להקות גדולות של ציפורים עפות במעגלים באיזור רחבת הכותל המערבי, חשבתי שהציפורים הן משל לשכינת ה' בירושלים;

  • אך לאחר זמן התברר לי שהציפורים לא נמצאות שם תמיד, אלא רק בעונה מסויימת.

    גָּנוֹן וְהִצִּיל פָּסֹחַ וְהִמְלִיט

    גנון הוא מקור מהפועל גונן , הגן על ירושלים. הציל - כמשמעו. אבל מה זה פסוח ? - ניתן לפרש לפי שתי משמעויות של השורש פסח:

    1. פסח = דילג: ה' שלח מגפה במחנה אשור הצרים על ירושלים, אבל דילג על ירושלים עצמה, כך שהמגפה לא פגעה בבני ישראל ( מצודות) . כמו בפסח מצרים, כשה' הכה את המצרים במכת בכורות, ודילג על בתי בני ישראל.

    2. פסח = נתן חסות, הגן. ה' פרש את חסותו על ירושלים, כמו ציפורים הפורשות כנפיים להגן על גוזליהן, ולא נתן לאשורים להרע להם.

    ומה זה המליט ? גם כאן ניתן לפרש לפי שתי משמעויות:

    1. המליט = בניין הפעיל מהשורש מלט:

    2. המליט = הוליד, כמו בלשון ימינו וכמו ב ישעיהו סו7: " בְּטֶרֶם תָּחִיל - יָלָדָה, בְּטֶרֶם יָבוֹא חֵבֶל לָהּ - וְהִמְלִיטָה זָכָר ". גם שם הנושא הוא ירושלים, והפסוק הוא משל לקיבוץ-הגלויות הפתאומי, הנראה כמו לידה פתאומית ללא חבלים, לפי זה יש לפרש בפסוקנו:

    תגובות