לעצור ולחשוב

קוד: ביאור:ירמיהו ח6 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

האסונות שבאים עלינו נועדו לגרום לנו לעצור ממרוצת החיים ולחשוב, שלא נגיע למצב שמתאר הנביא ירמיהו:

ירמיהו ח6: "הִקְשַׁבְתִּי וָאֶשְׁמָע לוֹא כֵן יְדַבֵּרוּ אֵין אִישׁ נִחָם עַל רָעָתוֹ לֵאמֹר מֶה עָשִׂיתִי כֻּלֹּה שָׁב בִּמְרוּצָתָם כְּסוּס שׁוֹטֵף בַּמִּלְחָמָה" (קרי)

הנביא מקשיב לשיחתם של בני ישראל, מנסה למצוא רמזים לכך שהם מתחרטים על מעשיהם, או לפחות חושבים פעמיים, אבל - לא! אף אחד לא מתחרט, אף אחד לא חושב פעמיים, כולם רצים קדימה באותה דרך, כמו סוס-מלחמה שרץ קדימה לקראת מותו, ואינו מעלה בדעתו לחזור אחורה.

הקשבתי ואשמע, לא כן ידברו = "לא בדין" (רש"י), הם אינם אומרים דברים כֵּנים ואמיתיים אלא ממשיכים בדרך השקר.

אין איש ניחם על רעתו לאמור 'מה עשיתי?' = "אין איש מתחרט על הרעה שעשה, לאמור 'מה עשיתי? הלא פגמתי בנפשי!'" (מצודות).

כולו שב במרוצתם = "בדרך הראשון, חוטאים וחוזרים וחוטאים" (רש"י).

כסוס שוטף במלחמה = "כמו הסוס הרודף במלחמה כנחל שוטף, ועם כי הוא בנפשו, כן הם רדופים אחר הרעות, אם כי מאבדים נפשם בזה" (מצודות).

בעקבות אסונות הטבע הפוקדים אותנו, הבצורת והשריפה, אני מציע לעצור את המדינה ליום אחד: להכריז על יום שבתון ארצי, במתכונת יום הבחירות; ולהנחות את העיריות לארגן אירועים סביב הנושא של חשבון נפש. כל עיריה תארגן אירועים לפי בחירתה - הרצאות, נאומים, דיונים פתוחים, מפגשים או כל אירוע אחר; לא תהיה כפיה להשקפת עולם מסויימת אלא רק קריאת כיוון כללית להתעוררות וחשבון נפש, על-מנת שלא נגיע למצב המתואר בדברי הנביא ירמיהו.


מקורות ופירושים נוספים

1. פירשנו שבני ישראל אינם מתחרטים כלל;

2. ויש שפירשו, שבני ישראל מתחרטים אך לא בכנות: "לא כן ידברו - הוידוי שמתוודים בעת התשובה אינה כראוי ונכון, אין איש ניחם על רעתו לאמור מה עשיתי, רוצה לומר, כי בבוא עליהם פורעניות אז הם שבים מדרכם, אבל אין מתחרטים על רוע מעשיהם מצד עצמם... רק מתחרטים על הנזק שהגיע להם על-ידי מעשיהם... דומים לסוס, שבעת יפגע את האויב במלחמה וירוץ לאחור, עיקר תכלית מרוצתו לאחור הוא כדי שיוכל לחזור וליפול על האויב בכוח יותר נמרץ, כן מה ששבים מן עוונותיהם אינו על מנת שלא לשוב ושלא לעשותם עוד, רק על מנת שישובו לעשותם שנית ביתר שאת, עת ינוח להם מצרותיהם" (מלבי"ם).

בפסוק זה, הסוס הוא משל לפשעיהם של ישראל, וכך גם ב ירמיהו ה8: "סוּסִים מְיֻזָּנִים מַשְׁכִּים הָיוּ אִישׁ אֶל אֵשֶׁת רֵעֵהוּ יִצְהָלוּ". בפסוקים אחרים בספר ירמיהו, הסוס מתאר את עונשם של ישראל:

  • ירמיהו ד13: "הִנֵּה כַּעֲנָנִים יַעֲלֶה וְכַסּוּפָה מַרְכְּבוֹתָיו קַלּוּ מִנְּשָׁרִים סוּסָיו אוֹי לָנוּ כִּי שֻׁדָּדְנוּ" (פירוט)
  • ירמיהו ו23: "קֶשֶׁת וְכִידוֹן יַחֲזִיקוּ אַכְזָרִי הוּא וְלֹא יְרַחֵמוּ קוֹלָם כַּיָּם יֶהֱמֶה וְעַל סוּסִים יִרְכָּבוּ עָרוּךְ כְּאִישׁ לַמִּלְחָמָה עָלַיִךְ בַּת צִיּוֹן"
  • ירמיהו ח16: "מִדָּן נִשְׁמַע נַחְרַת סוּסָיו מִקּוֹל מִצְהֲלוֹת אַבִּירָיו רָעֲשָׁה כָּל הָאָרֶץ וַיָּבוֹאוּ וַיֹּאכְלוּ אֶרֶץ וּמְלוֹאָהּ עִיר וְיֹשְׁבֵי בָהּ"
ומצד שני את שכרם של ישראל אם יחזרו בתשובה:
  • ירמיהו יז25: "וּבָאוּ בְשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת מְלָכִים וְשָׂרִים יֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא דָוִד רֹכְבִים בָּרֶכֶב וּבַסּוּסִים הֵמָּה וְשָׂרֵיהֶם אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם וְיָשְׁבָה הָעִיר הַזֹּאת לְעוֹלָם"
  • ירמיהו כב4: "כִּי אִם עָשׂוֹ תַּעֲשׂוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וּבָאוּ בְשַׁעֲרֵי הַבַּיִת הַזֶּה מְלָכִים יֹשְׁבִים לְדָוִד עַל כִּסְאוֹ רֹכְבִים בָּרֶכֶב וּבַסּוּסִים הוּא ועבדו[וַעֲבָדָיו] וְעַמּוֹ"
  • ירמיהו לא39: "וְכָל הָעֵמֶק הַפְּגָרִים וְהַדֶּשֶׁן וְכָל השרמות[הַשְּׁדֵמוֹת] עַד נַחַל קִדְרוֹן עַד פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים מִזְרָחָה קֹדֶשׁ לה' לֹא יִנָּתֵשׁ וְלֹא יֵהָרֵס עוֹד לְעוֹלָם"
ראו גם:

מאמרים נוספים - באדיבות גוגל

תגובות