תהלים כט - פתרון החידה

קוד: תהלים כט - פתרון החידה בתנ"ך

סוג: תוכן2

מאת: ראובן זילברמן

אל:

לפני שנים נחשפתי לפרק כט בתהילים.

שמתי לב שפרק כט. יוצא דופן בהתיחסות אליו ומקבל כבוד מעבר לפרקים אחרים בתהילים.

1. בקבלת שבת של יום שישי אומרים " לכו נרננה " ברצף של פרקי תהילים מפרק צה עד צט ואז נעמדים ואומרים פרק כט שהוא לא ברצף.

2. ביום שבת לאחר קריאת התורה וההפטרה. בהליכה מהבמה לכוון הארון קודש אומרים " יהללו את שם אלוהים " " והודו על ארץ " לאחר מכן אומרים בעוצמה ובקול את פרק כט.

3. לפני שנים הייתי מספר פעמים בתיקון חצות בקבר הרשב " י (רבי שמעון בר יוחאי) עם הרב דוייטש מעפולה.

היו 7 הקפות בקבר. בכל הקפה אמרנו את פרק כט. רכשתי את הספר שנקרא תיקוני יצחק.(מצורף צילומי הספר וכט).

פרק כט בתהילים סיקרן אותי מאד.

מבחינתי זהו הפרק החזק ביותר בתהילים. ויש להגיד אותו כל יום. זוהי סגולה להצלחה.

דוד המלך. הנבואה אומרת שהוא מלך המשיח בעתיד לבוא, שידוע בחוכמתו וכישוריו.

כתב את פרק כט ככתב חידה עם רמזים.(עוד לפני חידוני חמיצר)

לאט לאט נחשפתי לפתרון של פרק כט.

רמזים רבים נמצאים בפרק כט ומספרים את הסיפור כולו.

היום כ באדר תשעג 2.3.013 נחשפתי לפתרון המלא. ולהלן הפיתרון לפי שלבים.

אנשים רבים לא יודעים שמס ' 18 מהפרק הוא הבסיס הראשוני לתפילת שמונה עשרה שאומרים 3 פעמים ביום. בתפילת 18 יש 19 ברכות אך התפילה נקראת שמונה עשרה.

זהו הבסיס למדליון מזהב שאנשים עונדים. עם האותיות חי. וכן מכפלות של חי שקלים תרומות לבית הכנסת בעליה לתורה.

א. קול ה ' עַל הַמָּיִם. אֵל הַכָּבוד הִרְעִים ה ' עַל מַיִם רַבִּים = ימה

ב. וַיְשַׁבֵּר ה ' אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנון: וַיַּרְקִידֵם כְּמו עֵגֶל. לְבָנון וְשרְיון כְּמו = צפונה

ג . מִדְבַּר קָדֵשׁ = נגבה

ד . יחיל מדבר = קדמה ( ראה מובאות )

" ויאמר אלוהים "=10 פעמים. "ויקרא אלוהים" =3 פעמים. "קרא " 2= פעמים . "ויברך" = 3 פעמים.

ס " ה 18 פעמים רשום דיבור אלוהי.(ראה מובאות)

מסקנה : זהו הבסיס שממנו לקח דוד המלך את מילים " קול ה '" 18 פעמים ושם כמספרם בפרק בפרק כט.

מים = "וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל - פְּנֵי הַמָּיִם ". בראשית " וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם."

שובר ארזים. ארזי הלבנון. יחשוף יערות = בראשית " וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי "

להבות אש = שמש = בראשית " ַויַעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת - שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִיםאֶת - הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם,"

הרעים = רעם = שמים = בראשית   " וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל - הָאָרֶץ."

ראמים. אילות = בראשית " וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ, בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ - אֶרֶץ, לְמִינָהּ; וַיְהִי - כֵן.   וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת - חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת - הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ."

מדבר = בראשית " וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ"


אחרי שפתרתי את הנושאים: של מספר 18 שהמקורות שלו הם בבראשית. המספר 7 שהמקורות שלו מבראשית

וכן מילים הקשורות לגבולות ארץ כנען.

הגעתי לחלק העיקרי של הפתרון המקשר את כל הקצוות יחד.

המשפט הוא " ה ' למבול ישב "

בנח ישנם שני חלקים הקשורים לעם ישראל.

1. לנח יש 3 ילדים שם חם ויפת. המוצא שלנו והאב הקדמון הוא אברהם צאצא של שם שהמשכו יעקב.(ראה מובאות)

2. נח מקלל את כנען בנו של חם לאחר שנודע לנח שבנו ראה אותו במערומיו כשהיה שיכור.

המשך הדורות של כנען היא ארץ כנען המיועדת לעם ישראל (ראה מובאות)


לסיכום: להלן פיתרון החידה של פרק כט.

דוד המלך אומר בפרק כט .

אלוהים בחר בעם ישראל כבר מבראשית בגבולות ארץ כנען .

וּבְהֵיכָלו . כֻּלּו אמֵר כָּבוד :  

ה ' מֶלֶךְ לְעולָם .

ה ' עז לְעַמּו יִתֵּן : ה ' יְבָרֵךְ אֶת עַמּו בַשָּׁלום :

reuven49@walla.co.il

פרק כט תהילים

מִזְמור לְדָוִד

הָבוּ (1) לה ' בְּנֵי אֵלִים : הָבוּ (2) לה ' כָּבוד וָעז : הָבוּ (3) לה ' כְּבוד שְׁמו .

הִשְׁתַּחֲווּ (4) לה ' בְּהַדְרַת קדֶשׁ :

קול (5) ה ' עַל הַמָּיִם . אֵל הַכָּבוד הִרְעִים (6) ה ' עַל מַיִם רַבִּים : ( יום אחד )

קול (7) ה ' בַּכּחַ : ( יום שני )

קול (8) ה ' בֶּהָדָר : ( יום שלישי )

קול (9) ה ' שׁבֵר אֲרָזִים . וַיְשַׁבֵּר (10) ה ' אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנון : ( יום רביעי )

וַיַּרְקִידֵם כְּמו עֵגֶל . לְבָנון וְשרְיון כְּמו בֶן רְאֵמִים :

קול (11) ה ' חצֵב לַהֲבות אֵשׁ : ( יום חמישי )

קול (12) ה ' יָחִיל מִדְבָּר . יָחִיל (13) ה ' מִדְבַּר קָדֵשׁ : ( יום שישי )

קול (14) ה ' יְחולֵל אַיָּלות . וַיֶּחֱשף יְעָרות . ( יום שביעי )

וּבְהֵיכָלו .

כֻּלּו אמֵר כָּבוד :

(15) ה ' לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב

(16) ה ' מֶלֶךְ לְעולָם :

(17) ה ' עז לְעַמּו יִתֵּן

(18) ה ' יְבָרֵךְ אֶת עַמּו בַשָּׁלום :


השם ה ' מופיע 18 פעמים . נא לראות מספור .

קול ה ' מופיע 7 פעמים . נא לראות מספור .



בראשית פרק א

בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ.   וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל - פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל - פְּנֵי הַמָּיִם

(1) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי - אוֹר.   וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת - הָאוֹר, כִּי - טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין ַחֹשֶׁךְ.  

(2) וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ

(3) קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר , יוֹם אֶחָד .  
(4) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם.   וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת - הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם

אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ; וַיְהִי - כֵן.  

(5) וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי
(6) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל - מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי - כֵן.  

(7) וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם

(8) קָרָא יַמִּים; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי - טוֹב.  

(9) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ - בוֹ עַל - הָאָרֶץ; וַיְהִי - כֵן. וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה - פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ - בוֹ, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי - טוֹב . וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר, יוֹם שְׁלִישִׁי .  
(10) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים.   וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהָאִיר עַל - הָאָרֶץ; וַיְהִי - כֵן.   וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת - שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִיםאֶת - הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת - הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים.   וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל - הָאָרֶץ.   וְלִמְשֹׁל, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, וּלְהַבְדִּיל, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי - טוֹב.   וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר, יוֹם רְבִיעִי .  
(11) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים-- יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם, שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה; וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל - הָאָרֶץ, עַל - פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם.   וַיִּבְרָא אֱלֹהִים, אֶת - הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים; וְאֵת כָּל - נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם, וְאֵת כָּל - עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ, וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי - טוֹב.  

(12) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, לֵאמֹר: פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת - הַמַּיִם בַּיַּמִּים, וְהָעוֹף, יִרֶב בָּאָרֶץ.   וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר, יוֹם חֲמִישִׁי .  
(13) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ, בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ - אֶרֶץ, לְמִינָהּ; וַיְהִי - כֵן.   וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת - חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת - הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְאֵת כָּל - רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי - טוֹב.  

(14) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל - הָאָרֶץ, וּבְכָל - הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל - הָאָרֶץ.   וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת - הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹזָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.  

(15) וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים,

(16) וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת- הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל - חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל - הָאָרֶץ .

  (17) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת - כָּל - עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל - פְּנֵי כָל - הָאָרֶץ, וְאֶת - כָּל - הָעֵץ אֲשֶׁר - בּוֹ פְרִי - עֵץ, זֹרֵעַ זָרַעלָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה.   וּלְכָל - חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל - עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל - הָאָרֶץ, אֲשֶׁר - בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה, אֶת - כָּל - יֶרֶק עֵשֶׂב, לְאָכְלָה; וַיְהִי - כֵן.   וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת - כָּל - אֲשֶׁר עָשָׂה, וְהִנֵּה - טוֹב מְאֹד; וַיְהִי - עֶרֶב וַיְהִי - בֹקֶר, יוֹם הַשִּׁשִּׁי .  
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל - צְבָאָם.   וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל - מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.  

(18) וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת- יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹכִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל - מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר - בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת

בראשית פרק ג "   וַיִּשְׁמְעוּ אֶת - קוֹל יְהוָה אֱלֹהִים , מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן -- לְרוּחַ הַיּוֹם "

מובאות

" ה ' למבול ישב "

לנח יש 3 ילדים שם חם ויפת.

יש לקרוא את המילים הקטנות להבין ולקשר לנושא.

בראשית ט " וַיִּיקֶץ נֹחַ, מִיֵּינוֹ; וַיֵּדַע, אֵת אֲשֶׁר - עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן.     וַיֹּאמֶר, אָרוּר כְּנָעַןעֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו

בראשית י " וּכְנַעַן, יָלַד אֶת - צִידֹן בְּכֹרוֹ - וְאֶת - חֵת . וְאֶת - הַיְבוּסִי , וְאֶת - הָאֱמֹרִי , וְאֵת , הַגִּרְגָּשִׁי . וְאֶת - הַחִוִּי וְאֶת - הַעַרְקִי, וְאֶת - הַסִּינִי.    .   וְאֶת - הָאַרְוָדִי וְאֶת - הַצְּמָרִי, וְאֶת - הַחֲמָתִי; וְאַחַר נָפֹצוּ, מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי. וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי, מִצִּידֹן - בֹּאֲכָה גְרָרָה, עַד - עַזָּה: בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה, וְאַדְמָה וּצְבֹיִם -- עַד - לָשַׁעאֵלֶּה בְנֵי - חָם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם "

מתוך פרשת בראשית נח לא מקלל את בנו חם הוא מקלל את בנו של חם כנען. משתי סיבות.

1. אלוהים מברך את נח ובניו. נח לא יכול להפר דברי אלוהים " יְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ: ".

2. לאב קשה לקלל את הבן שלו.

הקללה חלה על כנען בנו של נח. ועל ילדי כנען כלומר קללה גנטית גן דומיננטי לכל הדורות.

כנען לא נולד בזמן הקללה. הקללה היא על הגנטיקה של חם לכן לכנען בנו של חם, יש גן דומננטי מקולל לא טוב.

אם נשווה זאת לקללת קין. הקללה של קין היא קללה אישית ולא לבניו ולדורות לאחר מכן.

וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן - הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת - פִּיהָ, לָקַחַת אֶת - דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ.   כִּי תַעֲבֹד אֶת - הָאֲדָמָה, לֹא - תֹסֵף תֵּת - כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ "

הקללה של כנען היא על האדם ולא על הארץ. כנען וילדיו חתי, יבוסי, אמורי, גרגשי, חוי, ישבו בארץ כנען.

כלומר מבחינה גנטית הכנענים החיתים היבוסים האמורים הגירגשי החיוי והערקי. מקוללים לכל הדורות.

זאת יודעים גם אברהם וגם יצחק. שלכנענים יש בהם גן לא טוב גן מקולל.

לכן הם לוקחים לנשים מחרן.

בסוף פרשת תולדות מבקש יצחק מבנו יעקב ללכת לחרן.

יעקב נמצא בחרן 21 שנים נולדים לו 11 ילדים כולל דינה. מ -4 נשים, זהו שבט יעקב.

ביציאת מצרים יוצא כעם ישראל.

ארץ כנען

המוצא של אברהם (עם ישראל) אבינו הקדמון מבנו של נח שם

על פי ה מקרא   התפתחו כל העמים מבניהם של   שם,   חם   ו יפת. על פי לוח העמים המופיע ב ספר בראשית   היו לשם חמישה בנים:   "בְּנֵי שֵׁם, עֵילָם וְאַשּׁוּר, וְאַרְפַּכְשַׁד, וְלוּד וַאֲרָם י ', כב. המקרא ממשיך לפרט את צאצאי שם עשרה דורות עד   אברהם.

ארץ כנען

בראשית ט " וַיִּיקֶץ נֹחַ, מִיֵּינוֹ; וַיֵּדַע, אֵת אֲשֶׁר - עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן.     וַיֹּאמֶר, אָרוּר כְּנָעַן :   עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו

בראשית י " וּכְנַעַן, יָלַד אֶת - צִידֹן בְּכֹרוֹ - וְאֶת - חֵת . וְאֶת - הַיְבוּסִי , וְאֶת - הָאֱמֹרִי , וְאֵת , הַגִּרְגָּשִׁי . וְאֶת - הַחִוִּי וְאֶת - הַעַרְקִי, וְאֶת - הַסִּינִי.    .   וְאֶת - הָאַרְוָדִי וְאֶת - הַצְּמָרִי, וְאֶת - הַחֲמָתִי; וְאַחַר נָפֹצוּ, מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי. וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי , מִצִּידֹן - בֹּאֲכָה גְרָרָה , עַד - עַזָּה: בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה, וְאַדְמָה וּצְבֹיִם -- עַד - לָשַׁעאֵלֶּה בְנֵי - חָם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם "

אלוהים מבטיח לאברהם בראשית יז 8 "   וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל - אֶרֶץ כְּנַעַן, " 

בראשית יג " וַיהוָה אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה."

בחלום יעקב בראשית כ " ח

אלוהים פונה אל יעקב " וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ -- לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ.     וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל - מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ.

מדבר קדש - במדבר פרק לג

וַיַּחֲנוּ בְמִדְבַּר - צִן , הִוא קָדֵשׁ .     וַיִּסְעוּ, מִקָּדֵשׁ;

קדש ברנע - דברים פרק א

  אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל - כָּל - יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר, הַיַּרְדֵּןבַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין - פָּארָן וּבֵין - תֹּפֶל, וְלָבָן וַחֲצֵרֹת -- וְדִי זָהָב.   אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב, דֶּרֶךְ הַר - שֵׂעִיר, עַד , קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ.    וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּעַשְׁתֵּי - עָשָׂר

קדש ברנע - במדבר יג פרשת המרגלים

  וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל - מֹשֶׁה לֵּאמֹר.    שְׁלַח - לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת - אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר - אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל ,...... מִמִּדְבַּר - צִן (היא קדש)

" וּבִשְׁלֹחַ יְהוָה אֶתְכֶם מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לֵאמֹר עֲלוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם וַתַּמְרוּ אֶת פִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְלֹא הֶאֱמַנְתֶּם לוֹ וְלֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקֹלוֹ.

יהושע קדש ברנע

וַיָּשָׁב יְהוֹשֻׁעַ וְכָל - יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ, דְּבִרָה; וַיִּלָּחֶם, עָלֶיהָוַיִּלְכְּדָהּ וְאֶת - מַלְכָּהּ וְאֶת - כָּל - עָרֶיהָ, וַיַּכּוּם לְפִי - חֶרֶב, וַיַּחֲרִימוּ אֶת - כָּל - נֶפֶשׁ אֲשֶׁר - בָּהּ, לֹא הִשְׁאִיר שָׂרִידכַּאֲשֶׁר עָשָׂה לְחֶבְרוֹן, כֵּן - עָשָׂה לִדְבִרָה וּלְמַלְכָּהּ, וְכַאֲשֶׁר עָשָׂה לְלִבְנָה, וּלְמַלְכָּהּוַיַּכֶּה יְהוֹשֻׁעַ אֶת - כָּל - הָאָרֶץ הָהָר וְהַנֶּגֶב וְהַשְּׁפֵלָה וְהָאֲשֵׁדוֹת, וְאֵת כָּל - מַלְכֵיהֶם -- לֹא הִשְׁאִיר, שָׂרִיד; וְאֵת כָּל - הַנְּשָׁמָה, הֶחֱרִים, כַּאֲשֶׁר צִוָּה, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. וַיַּכֵּם יְהוֹשֻׁעַ מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ , וְעַד - עַזָּה; וְאֵת כָּל - אֶרֶץ גֹּשֶׁן, וְעַד - גִּבְעוֹןוְאֵת כָּל - הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וְאֶת - אַרְצָם, לָכַד יְהוֹשֻׁעַ פַּעַם אֶחָתכִּי, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, נִלְחָם, לְיִשְׂרָאֵלוַיָּשָׁב יְהוֹשֻׁעַ וְכָל - יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ, אֶל - הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּלָה.  { פ }

יחזקאל פרק מז (לבנון וקדש ברנע)

כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי יְהוִה, גֵּה גְבוּל אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ אֶת - הָאָרֶץ, לִשְׁנֵי עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל -- יוֹסֵף, חֲבָלִיםוּנְחַלְתֶּם אוֹתָהּ, אִישׁ כְּאָחִיו, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת - יָדִי, לְתִתָּהּ לַאֲבֹתֵיכֶם; וְנָפְלָה הָאָרֶץ הַזֹּאת, לָכֶם -- בְּנַחֲלָהוְזֶה, גְּבוּל הָאָרֶץלִפְאַת צָפוֹנָה מִן - הַיָּם הַגָּדוֹל, הַדֶּרֶךְ חֶתְלֹן -- לְבוֹא צְדָדָהחֲמָת בֵּרוֹתָה, סִבְרַיִם, אֲשֶׁר בֵּין - גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק, וּבֵין גְּבוּל חֲמָת; חָצֵר, הַתִּיכוֹן, אֲשֶׁר, אֶל - גְּבוּל חַוְרָןוְהָיָה גְבוּל מִן - הַיָּם, חֲצַר עֵינוֹן גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק, וְצָפוֹן צָפוֹנָה, וּגְבוּל חֲמָת; וְאֵת, פְּאַת צָפוֹןוּפְאַת קָדִים מִבֵּין חַוְרָן וּמִבֵּין - דַּמֶּשֶׂק וּמִבֵּין הַגִּלְעָד וּמִבֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, הַיַּרְדֵּן -- מִגְּבוּל עַל - הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי, תָּמֹדּוּ; וְאֵת, פְּאַת קָדִימָהוּפְאַת, נֶגֶב תֵּימָנָה, מִתָּמָר עַד - מֵי מְרִיבוֹת קָדֵשׁ, נַחֲלָה אֶל - הַיָּם הַגָּדוֹל; וְאֵת פְּאַת - תֵּימָנָה, נֶגְבָּה.

צפונה ( לבנון )

בברכת יעקב לזבולון בראשית מט "   זְבוּלֻן, לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן; וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת, וְיַרְכָתוֹ עַל - צִידֹן. "(לבנון)

יהושע פרק ט

וַיְהִי כִשְׁמֹעַ כָּל - הַמְּלָכִים אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בָּהָר וּבַשְּׁפֵלָה, וּבְכֹל חוֹף הַיָּם הַגָּדוֹל, אֶל - מוּל, הַלְּבָנוֹן - - הַחִתִּי, וְהָאֱמֹרִי, הַכְּנַעֲנִי הַפְּרִזִּי, הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.

יהושע צידון = לבנון

גבולות אשר. וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַחֲמִישִׁי, לְמַטֵּה בְנֵי - אָשֵׁר לְמִשְׁפְּחוֹתָםוַיְהִי, גְּבוּלָם -- חֶלְקַת וַחֲלִי, וָבֶטֶן וְאַכְשָׁףוְאַלַמֶּלֶךְ וְעַמְעָד, וּמִשְׁאָל; וּפָגַע בְּכַרְמֶל הַיָּמָּה, וּבְשִׁיחוֹר לִבְנָתוְשָׁב מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ, בֵּית דָּגֹן, וּפָגַע בִּזְבֻלוּן וּבְגֵי יִפְתַּח - אֵל צָפוֹנָה בֵּית הָעֵמֶק, וּנְעִיאֵל; וְיָצָא אֶל - כָּבוּל, מִשְּׂמֹאלוְעֶבְרֹן וּרְחֹב, וְחַמּוֹן וְקָנָה, עַד, צִידוֹן רַבָּהוְשָׁב הַגְּבוּל הָרָמָה, וְעַד - עִיר מִבְצַר - צֹר; וְשָׁב הַגְּבוּל חֹסָה, ויהיו (וְהָיוּ) תֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה מֵחֶבֶל אַכְזִיבָהוְעֻמָה וַאֲפֵק, וּרְחֹבעָרִים עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם, וְחַצְרֵיהֶןזֹאת, נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי - אָשֵׁר -- לְמִשְׁפְּחֹתָםהֶעָרִים הָאֵלֶּה, וְחַצְרֵיהֶן

שופטים

אָשֵׁר, לֹא הוֹרִישׁ אֶת - יֹשְׁבֵי עַכּוֹ, וְאֶת - יוֹשְׁבֵי , צִידוֹן ; וְאֶת - אַחְלָב וְאֶת - אַכְזִיב וְאֶת - חֶלְבָּה, וְאֶת - אֲפִיק וְאֶת - רְחֹבוַיֵּשֶׁב, הָאָשֵׁרִי, בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי, יֹשְׁבֵי הָאָרֶץכִּי, לֹא הוֹרִישׁוֹ









קדם  פירושו לפנים, קדימה, היפוכו של אחור. מאחר והקדמונים ציינו את כיווני רוחות השמים תוך הפניית הפנים למזרח, לזריחת השמש, הרי המושגים " קדם " ו " מזרח " הם נרדפים.

לביטוי קדם גם משמעות כרונולוגית: "מימי קדם " פירושו לפנים, בעבר.

ארץ בני קדם  – נזכרת בבראשית (כ " ה 5-6) כארצם של צאצאי אברהם אבינו ופילגשיו. היא משתרעת על פני המדבריות מצפון ערב ועד לאיזור הפרת התיכון, ממזרח לארץ ישראל, כולל המדבר הסורי. במרוצת הזמן איבד השם את ייחודו הגיאוגראפי ונעשה למונח כולל לאיזורי הספר והמדבריות שממזרח לסוריה וארץ ישראל.

בני קדם  – מוזכרים במקרא בדרך כלל בהקשר של התנגשויות נוודים מדבריים עם אוכלוסיית הקבע שבסְפַר הארץ הנושבת. אלה בדווים, שאורח חייהם קשור לגמלים ולישיבה באוהלים, לצאן ולמקנה (שופטים ו ' 5; איוב א ' 3). בסיפור גדעון נזכרים מדיין, עמלק ובני קדם כפולשים ביחד לארץ ישראל המיושבת (שופטים ו ' 3). במקורות אחרים, במקרא ובבבל, הם נקראים ערבים, וביניהם " בני קידר ".

בני קדם היו ידועים בחוכמתם (מלכים א ', ה ' 10).

בני קדם נזכרו בנבואת הנחמה של ישעיהו (י " א 11-16) כמי שיקבלו עונשם ויסבלו מבני ישראל לאחר קיבוץ הגלויות ואיחוד אפרים ויהודה, יחד עם פלישתים, אדום, מואב ובני עמון (14). יתכן שהכוונה לארמים שישבו גם כן בעבר הירדן המזרחי.

רמזים לי " ח ברכות

שאלו בגמרא הני שמונה עשרה ברכות כנגד מי
אמר רבי הלל בריה דר ' שמואל בר נחמני : כנגד י " ח אזכרות שאמר דוד ב ' הבו לה ' בני אלים ' ( תהילים כ " ט )
רב יוסף אמר  כנגד י " ח אזכרות שבקריאת שמע.
אמר רבי תנחום א " ר יהושע בן לוי כנגד י" ח חוליות שבשדרה (ברכות כ " ח (. 
או כנגד י " ח מזמורים שבראש תהילים  עד מזמור יענך ה' (ירושלמי ברכות פ " ד (
וכנגד י " ח פעמים  שהאבות אברהם יצחק ויעקב כתובים בתורה (ב " ר פ ' ס " ט (
וכנגד י " ח צוויים  שבפרשת פקודי. 
וכנגד י " ח שמות הוי " ה שבשירת הים  (ויקר פרשת אמור, סדור רש " י סי ' תקט " ו ( וי " ח פעמים יראה אצל השם שבחומש ,   ואמר ליראה את השם הנכבד וגו '. 
וי " ח שמועות בחומש  ואחד שמוע אשמע צעקתו כפול (רוקח סי ' שכ " ג (


תגובות