קנאות מביאה שלום עם ה'

מאת: אראל

במדבר כה12: " לָכֵן אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם "

פינחס קינא לה': כשהוא ראה שנשיא שבט שמעון שוכב עם בת נשיא מדיין, הוא הרג את שניהם. כל מעשה של קנאוּת, מעצם טבעו, פוגע בשלום. במקרה זה נפגע השלום בשני מעגלים:

לכן ה' ציווה על משה ש יאמר לכל עם ישראל: הנני נותן לו את בריתי שלום . המעשה של פינחס הביא לשלום במעגל הגדול ביותר - שלום בין האדם לבין ה' בורא העולם.  ולכן גם פינחס עצמו יזכה לשלום:

גם בימינו, כל איש-ציבור המביע עמדה כלשהי בעד קיום מצוות ה', מעמיד את עצמו בסכנה של מתקפה חסרת רסן מצד אנשי ציבור ואמצעי תקשורת אנטי-דתיים. אדם האוהב שלום עלול להתפתות להתנצל ולהתקפל, על-מנת לשמור על השלום בינו לבין שאר הציבור. אולם הפסוק שלנו מלמד שיש דרך אחרת. אדם שיעמוד בפרץ ויתמיד ויאמר את האמת בלי להתנצל, יזכה לשלום עם ה', ובסופו של דבר גם לשלום עם הציבור כולו,  משלי טז7: " בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ " ( פירוט).

הקבלות

ברית-שלום לכהן נזכרה גם ב מלאכי ב5: " בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם , וָאֶתְּנֵם לוֹ מוֹרָא וַיִּירָאֵנִי, וּמִפְּנֵי שְׁמִי נִחַת הוּא ".

פירושים נוספים

לפי המדרש, "ברית השלום" שהובטחה לפינחס משמעה חיי-נצח כמלאך: " בִּשְׁבוּעָא אֵימַר לֵיהּ מִן שְׁמִי הָאֲנָא גָזַר לֵיהּ יַת קְיָמִי שְׁלַם וְאַעְבְּדִינֵיהּ מַלְאָךְ קְיַים וְיֵיחֵי לְעַלְמָא לִמְבַשְרָא גְאוּלְתָּא בְּסוֹף יוֹמַיָא " (ירושלמי-יונתן) .

" "את בריתי שלום" - (סנהדרין שם) שתהא לו לברית שלום כאדם המחזיק טובה וחנות למי שעושה עמו טובה אף כאן פירש לו הקב"ה שלומותיו " ( רש"י)

תגובות