רבקה הולכת להתבודד

קוד: ביאור:בראשית כה22 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בראשית כה22: "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר 'אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי?' וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'".

ותלך לדרוש את ה' - לאן הלכה רבקה?

1. לאדם המייצג את ה': "לבית מדרשו של שם, שיגיד לה מה תהא בסופה" (רש"י ע"פ ירושלמי).

2. להתפלל: "ולא מצאתי דרישה אצל ה' רק להתפלל, כטעם דרשתי את ה' וענני (תהלים לד ה) דרשוני וחיו (עמוס ה ד) חי אני אם אדרש לכם (יחזקאל כ ג)" (רמב"ן).

3. לחשוב על מהות ה' ולהתמודד עם קושי אמוני: "ויתרוצצו הבנים בקרבה וגו'. רציצה זו היה שבעברה על פתח בית המדרש של שם ועבר יעקב מפרכס לצאת ועשו מעכב על-ידו, ובעברה על פתח עבודת גילולים - עשו מפרכס לצאת ויעקב מעכב על ידו, והיא סברה שאין הדבר כן אלא ולד אחד בבטנה ורוצה לצאת בין לפתחי בתי מדרשות בין לפתח עבודת-גילולים, ואם-כן ח"ו שמא שתי רשויות יש! לפיכך אמרה למה זה אנכי? כי כמוני כשאר נשים עובדי עבודת גילולים, ומה יתרון יש לי עליהם אם ח"ו שתי רשויות יש?! לפיכך ותלך לדרוש את ה' - ר"ל, לדרוש אחר מציאת ה' ממש, מהו" (כלי יקר).

4. לענ"ד, רבקה הלכה ל התבודדות - יצאה אל השדה, למקום שקט, כדי לשוחח עם ה' ולבקש ממנו הסבר לתהליכים העוברים עליה.

ייתכן שרבקה למדה מנהג זה מיצחק. כשראתה אותו לראשונה, הוא התבודד בשדה בשיחה עם ה', בראשית כד63: "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב, וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים".

מקורות ופירושים נוספים

למה זה אנוכי? = למה דווקא במקרה שלי נשתנו סדרי הטבע?.

דרש = ייחס חשיבות וחקר היטב.

עשו ויעקב - העולם הזה והעולם הבא.

ובני דדן היו אשורים.

'רבקה-אם הבנים' - שיר מאת אהובה קליין (c).

מקראות גדולות:

אונקלוס: ודחקין בניא במעהא ואמרת אם כין למא דנן אנא ואזלת למתבע אולפן מן קודם יי:

ירושלמי (יונתן): וְאַדְחִיקוּ בְּנַיָא בְּמֵיעָהָא הֵי כְּגוּבְרִין עָבְדוּ קְרָבָא וַאֲמָרַת אִם כְּדֵין הוּא צַעֲרָא דִילִדְתָּא לְמָא דֵין לִי בְּנִין וַאֲזָלַת לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא לְמִבְעֵיהּ רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ:

""ויתרוצצו" - ע"כ המקרא הזה אומר דורשני שסתם מה היא רציצה זו וכתב אם כן למה זה אנכי רבותינו דרשוהו ל' ריצה כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת עוברת על פתחי ע"א עשו מפרכס לצאת ד"א מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות "ותאמר אם כן" - גדול צער העבור "למה זה אנכי" - מתאוה ומתפללת על הריון" (רש"י)

""ותאמר אם כן למה זה אנכי" - אם כן גדול צער העבור למה זה אנכי מתפללת ומתאוה על ההריון לשון רש"י ואיננו נכון ורבי אברהם אמר כי שאלה את הנשים אם אירע להם ככה ותאמרנה לא ותאמר אם כן הדבר והמנהג למה זה אנכי בהריון משונה והנה הכתוב חסר ואיננו שלם בפירוש הזה והנכון בעיני כי אמרה אם כן יהיה לי למה זה אנכי בעולם הלואי אינני שאמות או שלא הייתי כטעם כאשר לא הייתי אהיה (איוב י יט)" (רמב"ן)


מאמרים מאתר ויקיטקסט:

תגובות