איך להעביר בשורת גאולה

קוד: ביאור:שמות ו9 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

לפעמים, כשאדם סובל מצרות ובעיות רבות, אנחנו רוצים לעודד אותו ולהגיד לו שיהיה בסדר, אבל הוא לא מקשיב לנו. כדי ללמוד איך לנהוג במצב זה, נחזור לתקופה שבה היה עם ישראל במצב דומה, תקופת שיעבוד מצרים:

שמות ו9: "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה, מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה"

פרעה הכביד את העול על בני ישראל, וה' שלח את משה לבשר לבני ישראל שהגאולה קרובה (פסוק 6): "לכן אמר לבני-ישראל: אני ה'! והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים, והצלתי אתכם מעבדתם, וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדלים..."; אבל בני ישראל לא שמעו אל משה, והפסוק מסביר מדוע:

מקוצר רוח ומעבודה קשה

קוצר רוח הוא מצב שבו הנשימות קצרות ומהירות. איזו רוח היתה קצרה?

1. לפי רוב המפרשים, הכוונה לרוחם של בני ישראל. כשאדם רץ מעניין לעניין, מתנשם ומתנשף, אין לו זמן לשבת ולקחת אויר, ואין לו סבלנות להקשיב לדבריהם של אחרים, גם אם מדובר בבשורות טובות. קוצר הרוח של בני ישראל נגרם מכמה סיבות:

קוצר רוח הוא מצב נפשי פנימי, ו עבודה קשה היא מצב חיצוני; השילוב של שני אלה - מצב נפשי פנימי המקשה על הנשימה ומצב חיצוני של עבודה קשה - גורם לכך שבני ישראל אוטמים את אזניהם ואינם מוכנים לשמוע. "דור מדוכא ומושפל אינו קולט את הנאמר לו: לא את דברי הנחמה לימים קרובים, ולא את דברי ההוד לעתיד הרחוק" (נחמה לייבוביץ' ז"ל, עיונים בפרשת השבוע).

2. ייתכן גם שהכוונה לרוחו של משה. כשאדם מאד רוצה להעביר בשורה חשובה, הוא מדבר במהירות, ומצפה שהשומעים יבינו אותו מייד, אין לו סבלנות להסביר שוב ושוב עד שכולם יבינו, וכתוצאה מכך המסר אינו נקלט. בני ישראל לא שמעו אל משה מקוצר רוח - בגלל שמשה היה קצר רוח בהסבריו.

לפי פירוש זה, קוצר רוח מתאר התנהגות של הדובר, ו עבודה קשה מתארת מצב של השומע; השילוב של שני אלה - דובר חסר-סבלנות ועבודה קשה ומייסרת - גורם לכך שבני ישראל אוטמים את אזניהם ואינם מוכנים לשמוע. 

בני ישראל אינם שומעים למשה

  --- ציור מאת אהובה קליין (c) ---

מדוע אמר משה דבר שאינו נשמע?

(ע"פ הרב חנן פורת, "עוד יישמע!", "הגדת אור ודרור" עמ' 82).

מה ראה ריבונו של עולם לשלוח את משה להביא לעם בשורה שאין האוזניים כרויות לשמעה? הן כלל גדול נקוט בידינו: "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע, כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע" (בבלי יבמות סה:)!

בשני רבדים עלינו להתמודד עם שאלה זו. האחד נוגע ל"חיי שעה" - לדור היוצא ממצרים; והשני ל"חיי עולם" - לכל הדורות כולם:

1. כבר ברובד הראשון - בדור יוצאי מצרים - ראוי להבחין בין המציאות המרה שעל פני השטח, לבין מה שמתחולל מתחת לפני השטח... ריבון העולמים מלמד את משה כי גם במציאות מרה זו אין להתייאש, ודבריו הנופלים לכאורה על צחיח סלע סופם לחלחל ולהגיע למעמקי תודעתו של העם... כבר עתה סוללת בשורתו של משה נתיב נסתר, ומאמצת את ליבו של העם בשעתו הקשה, גם אם אינו מודע לכך. כמו בפירושו של ר' מנדל מקוצק על  דברים ו6: "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ" - כאשר הלב סגור ואינך יכול להכניס את הדברים לתוך לבבך, שים את הדברים על לבבך, כך שייכנסו לשם ברגע שהלב ייפתח.

הכלל "מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע", מתייחס לדברי תוכחה וביקורת, שאין להשמיעם באזני מי שאינו מסוגל לקבלם ועלול להתקומם כנגדם; הוא אינו אמור כלפי דברי אמונה וחיזוק, שאותם יש להניח על הלב גם בשעה שאינו פתוח, מתוך תקוה כי תבוא השעה שבה ייפתח והם ייכנסו פנימה.

2. למעלה מזה קיים רובד נוסף, ארוך טווח. מעבר לכתפיו השפופות של דור יוצאי מצרים ניצבים כל הדורות הבאים, וגם אם דור זה לא יהיה מסוגל לקלוט את בשורת הגאולה, הנה יקום דור שיידע לשמוע אותה, ואליו מכוונים הדברים. עוד אלפי שנים לאחר נאומו של משה במצרים ימצאו כל בית ישראל נחמה ותקוה בבשורתו הגדולה, ומיליוני יהודים בכל קצוות תבל ירימו בליל הסדר ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה שנזכרו בנאום זה. בשורת הגאול שבפיו אינה בשורה לשעה אלא בשורה לדורות.

מסקנות מעשיות

מהפסוק שלנו ניתן ללמוד, שכאשר רוצים לבשר בשורה טובה לאדם הנמצא במצוקה, צריך לוודא שלשומע יהיה אורך רוח:
בנוסף לכך, צריך שיהיה גם לנו - הדוברים - אורך רוח: לנשום עמוק לפני שמדברים, להסביר לאט ובנחת, ולהישאר רגועים גם כאשר השומעים אינם מקבלים את דברינו.

"יהיו דברים אלה קריאת כיוון לכל המורים והמחנכים עומדים לא אחת מתוסכלים, נוכח חוסר הרצון והיכולת של תלמידיהם לקלוט את דבריהם: גם אם נדמה לכם לעיתים שהינכם מדברים אל הקיר, והדברים נופלים על אזניים אטומות - אל תתייאשו. הוסיפו דבר ויהי מה! דבר אמת - גם אם יתמהמה - עוד יישמע!" (הרב חנן פורת, שם).

לעיון נוסף

גם בספר יחזקאל מסופר שבני ישראל לא שמעו אל דברי ה' - אולם שם דברי ה' מתייחסים לפרישה מעבודה זרה; ראו  שמות רבה ו ה; ראו גם  בני ישראל במצרים - עובדי אלילים.

מצבו של משה, המדבר אל בני ישראל שאינם שומעים אליו, מזכיר את החכם מ משל המערה של אפלטון.

מאמרים נוספים - באדיבות גוגל

  • פרשת וארא: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה וגו' היה קשה בעיניהם לפרוש מעבודת כוכבים, וכן יחזקאל מפרש ואומר (יחזקאל כ, ז): איש שקוצי עיניו השליכו ובגלולי ... (cache)
  • 'שמות פרק ו: {פ} שמות ו,ט וידבר משה כן, אל בני ישראל; ולא שמעו אל משה, מקוצר רוח שמות ו,י וידבר יהוה, אל משה לאמור. שמות ו,יא בוא דבר, אל פרעה מלך מצריים; וישלח את בני ... (cache)
  • קורות משה עד יציאת מצרים - בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון: ... הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אֹתה לאברהם ליצחק וליעקב, ונתתי אֹתהּ לכם מורשה אני ה': וידבר משה כן אל בני ישראל, ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבֹדה קשה". ... (cache)
  • הבשורה השניה של הגאולה: וכאן, בתחילת השליחות המחודשת, מתואר: "וידבר משה כן אל בני ישראל, ולא שמעו אל משה מקֹצר רוח ומעבֹדה קשה" (ו:ט). שלושה מוטיבים חדשים מוסיפה ההתגלות השניה, ... (cache)
  • פרשת לך לך: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבֹדה קשה (ו', ט). בני ישראל כה שקועים בחיי העבדות, עד שאין הם שומעים את משה. ... (cache)
  • Parashah: Va'era: {פ} - ט וידבר משה כן, אל בני ישראל; ולא שמעו אל משה, מקוצר רוח ליצחק וליעקוב; ונתתי אותה לכם מורשה, אני יהוה. - ח והבאתי אתכם, אל הארץ, אשר נשאתי את ידי, ... (cache)
  • דף קשר מספר 687 - פרשת וארא: "וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה" (שמות ו',ט') ר' יהודה בן בתירא אומר הרי הוא אומר ולא שמעו אל משה מקצר רוח וכי יש לך אדם שהוא ... (cache)
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - פרשת וארא - האני ו"אני הֲ´": וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה. הביטוי "אני ה' " חוזר בפתיחת הפרשה פעמים רבות, וגם בהמשך הפרשה הוא מופיע לא מעט. ... (cache)
  • פרש - שמות, וארא - פירושים מתוך רש"י ומדרשים: 22 ינואר 2007 ..."וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה" ומעבדה קשה ג€“ זה מובן, עבודת פרך אבל למה לכתוב גם קצר רוח מזה קצר רוח? ... (cache)
  • ציור - משה ובני ישראל במצרים. - פסיפס: 20 ינואר 2009 ..."וידבר משה כן אל - בני ישראל ולא שמעו אל- משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" [שמות ו',ט'].[פרשת וארא]. רעיון טוב ... (cache)
  • "משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו" / שלומי חלוצי: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה. אחרי הכישלון הזה, הקב"ה מצווה אותו ללכת לפרעה ולדרוש את יציאתו של העם ממצרים, אולם משה מקשה ... (cache)
  • פרשת "וארא": וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה. היה קשה בעיניהם לפרוש מעבודה זרה, וכן יחזקאל אומר: איש שקוצי עיניו השליכו ובגלולי מצרים אל ... (cache)
  • נקודת חיבור: והבאתי", וכך אכן נוהג הוא: "וידבר משה כן אל בני ישראל. עם זאת: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" (שמות, ו, ט). הדגישה התורה, כי שתי סיבות שבאו כאחת הן ... (cache)
  • מדרש רבה - וארא: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה וגו' היה קשה בעיניהם לפרוש מעבודת כוכבים וכן יחזקאל מפרש ואומר (יחזקאל כ, ז) איש שקוצי עיניו השליכו ובגלולי מצרים ... (cache)
  • מושג ההיסטוריה: וידבר משה כן אל בני ישראל; ולא שמעו אל משה מקוצר-רוח ומעבודה קשה". (שם, ו, 9-6). שוב, הלשון המופנית אל בני ישראל שונה מזו המופנית אל פרעה. ... (cache)
  • ארכיון שיעורים - ערוץ מאיר, באהבה ובאמונה > > פרשת השבוע מצורע תשס...: ככתוב " וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" (שם ט), כפירוש רש"י: "לא קיבלו תנחומין ג€“ וטעם הדבר מקוצר רוח ג€“ שכל מי שמיצר רוחו ... (cache)
  • אידישע וועלט פארומס ג€¢ זעה די אשכול - ליקוטים וענינים על פרשת וארא: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה (ו-ט) מען קען צולייגן צו די ווערטער פון'ם רבי ר' מאיר פרעמישלאנער זי"ע, (דער ווארט "כן" קען ... (cache)
  • פה של - ומייסדת, 2008 סן פרנציסקו בקבוצת היא חברה ר טרישיה הלמן...: 22 ינואר 2009 ... וידבר משה כן אל בני ישראל.,. ולא שמעו אל משה מקוצר רו. ח ומעבודה קשה. ". (. פרק ו.,. פסוקים ח. -'. ט.)' מידי שנה.,. בסדר פסח ... (cache)
  • ספר הזוהר: וידבר משה כן אל בני ישראל, ולא שמעו אל משה מקוצר רוח, מאי מקוצר רוח, אמר רבי יהודה, דלא הוו נפישי, ולא הוו לקיטי רוחא, אמר רבי שמעון, מקוצר רוח, ...
  • more "וידבר משה כן אל ":
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - פרשת וארא - עם מי עושים שלום?: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה. השלב הבא הוא ציווי ללכת לפרעה כדי שישלח את העם. אולם משה כבר מכיר את המציאות ואינו מצפה ... (cache)
  • פרשת וארא: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה וגו' היה קשה בעיניהם לפרוש מעבודת כוכבים, וכן יחזקאל מפרש ואומר (יחזקאל כ, ז): איש שקוצי עיניו השליכו ובגלולי ... (cache)
  • קדמת ישראל: מושב ישראל במצרים / זאב יעבץ: ותצר למשה ויחזקהו ה' וילך עוד אל בני ישראל ולא שמעו אליו עוד ולא שמחו עוד לקראת משה כבראשונה והאנשים השכחים את אלהיהם ואת מולדתם ואשר דבקו במצרים ובגלוליה ... (cache)
  • Jewish Education and Lookstein Center and Nechama Leibowitz: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה. (שמות ו:ט). And Moshe spoke so to Bnei Yisrael, but they did not listen to Moshe because of ... (cache)
  • מלכות-המרכז להתפתחות פנימית דרך הקבלה, פרשת השבוע - פרשת וארא: וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה". שלום לכולם! לפני שנבאר את הפרשה נזכיר שכול מה שאנו מדברים בסיפורי התורה,מדבר על המצב ... (cache)
  • Listen to the Shiur - Keren Yishai - Parashat Vaera: "וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה". חלק גדול מן הפרשנים שואלים פה שאלה נכונה. אפשר להבין שלא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה, ... (cache)
  • בס"ד, כ"ד בטבת התשס"ג: "וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה". העם לא שומע, באמת ההתמודדות של משה מול עם ישראל שלא שומעים, מחייבת הבנה בפני עצמה, ... (cache)
  • לעולם אל תתייאש - וארא: ומה הייתה תגובתם של בני ישראל? "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" (שמות ו, ט). פירוש אחד מסביר שאין להבין "קוצר רוח" באופן מילולי בלבד. ... (cache)
  • חילי שמיא: המציאות מוכיחה את אמיתות דברי רבינו שלמה מלונטשיץ, כי הרי מצאנו את הפילוסופים היוונים הקדמונים אשר לא באו במגע עם בני ישראל ולא שמעו על דברי הנביאים ושהיו ... (cache)
  • more "בני ישראל ולא שמעו ":
  • דף קשר מספר 423 - פרשת וארא: "וידבר משה כן אל בני-ישראל ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה". ומפרש הספורנו: "כי לו לא העבודה הקשה היו נותנים לב לדברי משה והיו מבינים מטענותיו שראוי ... (cache)
  • קטיף.נט:: בא אל פרעה.: ... כדי שלא יהיה להם זמן אפילו לחשוב ולהתבונן בין טוב לרע, כפי שמעיד הכתוב:,ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה", ועל ידי כך לעשות פירוד בין מחשבתם, ... (cache)
  • רעיונות לפרשת וארא: 29 אפריל 2008 ... ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה"(שמות ו' ט). שדיבר "כן" כפי שד' אמר לו, והם לא שמעו אליו מקוצר רוח ומעבודה קשה. ... (cache)
  • פרשת אחרי מות - קדושים - הפטרת קדושים כמנהג ספרד - גיליונות נחמה...: ר' יהודה בן בתירה אומר: הרי הוא אומר (שמות ו' ט') "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה" ג€“ וכי יש לך אדם שהוא מתבשר בשורה טובה ואינו שמח? ... (cache)
  • אדם ההווה ואיש ההיסטוריה - עיון חדש ביציאת מצרים / הרב אברהם וסרמן: לעומת זאת בתחילת וארא "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה". - בפר' שמות נעשו מופת הנחש, היד המצורעת והמים מהיאור המען למופתים 6. לעיני בני ישראל בלבד! ... (cache)
  • מדרש תנחומא - וארא: וידבר משה ולא שמעו אל משה מקצר רוח וגו'. חזר משה ואמר, הן בני ישראל לא שמעו אלי. וידבר ה' אל משה דבר אל פרעה. המשל אומר, מן שטייא לית הנייא מן קצייה. ... (cache)
  • "בפ ה התיכונית ראש ישיבת ההסדר והישיב שי פירון הרב על העבדות שבחירות: אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה. ".(. שמות ו.).ט,. המדרש מסביר כי. "קוצר הרוח. "של עם ישראל היה למעשה. מצב שכיום מכונה בפסיכולוגיה המודרנית כ ... (cache)
  • לחץ לקריאה - "אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר": ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה. (שמות ו', ט') קשה". שדבר "כן", כפי שד' אמר לו והם לא. שמעו אליו מקוצר רוח ומעבודה קשה. ולמה הכונה "עבודה קשה"? ... (cache)
  • חג הפסח - משפטי ישראל: בצאת ישראל ממצרים לאחר גלות קשה בגוף ובנפש הרי שלא היו כלל בעלי בחירה, וכנאמר ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה, לכך, לשם אזון בחירתם היה נצרך נסים ... (cache)
  • עתירה - קו לעובד: 29 מאי 2007 ... (תופעה זו אף מוכרת במקורות כאשר משה מגיע על מנת לגאול את בני ישראל מעבדות מצרים, מספרת התורה: "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה"(שמות ו ... (cache)
  • 10MB PDF - חספ לש הדגה: ^מעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה רל שסברו שיהיו תל גיההריא הקציר אבל ... מאמר שכתכ כעסוק ולא שמעו אל משה מקצר רוח דמנֲ«ן מקצר ...
  • תיקוני זהר: ... תכבד העבודה על האנשים, כד גלת במרה אתמר בה וימררו את חייהם, כד גלת בטחול אתמר בה ולא שמעו אל משה מקצר רוח (דהוה בבטנה, ומעבודה קשה דהוה בטחול), ... (cache)
  • more "אל משה מקצר רוח ":
  • דף קשר מספר 267 - פרשת וארא: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבדה קשה" (שמות ו', ט'). מבאר הרמב"ן: "לא בעבור שלא האמינו בה' ובנביאו, רק שלא היטו אוזן לדבריו מקוצר רוח. ... (cache)
  • דף קשר 1165 - בין אדם לא-להים / זיו רפפורט: ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה". בשיעורו של ר' משה לפרשת וארא עמד ר' משה על ההקבלה שבפרק ו' בין פסוקים י-יב לבין פסוקים כט-ל. ... (cache)
  • יהדות מאת הרב אריה קרן - פרשת השבוע - וארא: ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבדה קשה (וארא ו-ט). כידוע, ארבע מאות שנות הגלות, שנאמרו לאברהם אבינו בברית בין הבתרים החלו בלידת יצחק. ... (cache)
  • וארא - Bar-Ilan University Parshat Hashavua Page: 6.3, 477, תשס"ג, ד"ר אברהם גוטליב, "מקצר רוח ומעבדה קשה". 9.3, 427, תשס"ב, פרופ' מיכאל צבי נהוראי, הכבדת לב פרעה. 9.8, 427, תשס"ב, הרב אורן דובדבני ... (cache)
  • פרשת וארא / אלחנן סמט: "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה". רוממות הנאום לא הושגה כלל על ידי בני ישראל אשר היו שקועים בשפל השעבוד והעינוי. ואף על פי כן ערכו של הנאום הזה ... (cache)
  • ערוב גליון 28, פרשת צו | עלון מורשת: משה רבנו מספר זאת לבני ישראל אבל הם אינם שומעים את דבריו "מקצר רוח ומעבדה קשה". טענה זו נשמעת תמוהה לכאורה. והרי הוא מבשר להם שיגאלו ולמה לא תרנין הבשורה את ... (cache)
  • והוראה מאסף לעניני חינוך: זה אין אח במקרא, אך דומה לו הלשון מקצר רוח ומעבדה קשה (שמות ו, ט). יין ושכרג€”  יין זה חדש ושכר זה ישן, מזה ומזה לא שתיתי (מדרש ...
  • more "רוח ומעבדה קשה / ":

תגובות