"האישה נקנית" - משמעות הקניין

מאת: דוד קיוויתי

אל:

נכתב ב: 12:02:26  06.10.2007, כתוספת/תגובה ל: טקס החתונה

מאמר זה מתבסס על שיעורים של פרופסור קירשנבאום מהמרכז הבינתחומי, והוא הוקלד ע"י דוד קיוויתי מחברת ביטוח נסיעות., ונתרם על-ידו ל"אתר הניווט בתנך". מותר להעתיק את המאמר, בתנאי שהערה זו עם הקישור נמצאת בראש כל עותק.

המשנה הראשונה במסכת קידושין- האשה נקנית בכסף, בשטר ובביאה. מה זאת אומרת נקנית?
בית שמאי אומרים שהיא נקנית תמורת דינר ובית הלל אומרים פרוטה.
המלה קניין במשפט העברי היא לא במשמעות של רכוש.
קניין= אקט חיצוני המפגין או היוצר גמירות דעת.
גמירות דעת= החלטה סבייקטיבית של שני הצדדים.
מה ההבדל בין הבעת רצון לקנות חפץ לבין אמירה של "אני קונה" בפועל? רצון ותכנון הם לא פעולה משפטית. אמירה של הנני קונה מראה על גמירות דעת והיא מחייבת מבחינה משפטית.
אבל דיבור לא מספיק בשביל לחייב גמירות דעת, נדרש אקט חיצוני. הקניין הוא אקט חיצוני שמראה על שלושה דברים: העברת בעלות, יצירת התחייבות ושינויי סטטוס.
העברת בעלות- כדי להעביר בעלות על בית צריך לרשום את הבית בטאבו, במשפט העברי תשלום על חפץ לא מספיק כדי לקנות אותו, צריך להרים את החפץ. זוהי פעולה פיסית שנקראת גם קניין הגבהה או קניין משיכה.
יצירת התחייבות- בטקס הקידושין, רק כשהחתן אומר שהכלה מקודשת לו בטבעת זו כדת משה וישראל אז מבחינה משפטית הם נשואים. קניין סודר- התחייבות לכתובה לפני הנישואין, מעין חתימה על חוזה.
שינויי סטטוס- הטבעת מסמלת שינויי סטטוס ולכן זה לא משנה מה המחיר שלה. הענקת הטבעת נותנת לאשה סטטוס של אשת איש.
האשה נקנית= האשה עוברת שינוי סטטוס.
קונה= עשה פעולה משפטית. קנייה יכולה להתייחס גם אל קבלת מתנה או אל קניין גניבה או השאלה.
לקח= קנה תמורת כסף
נטל= לקח, פיזית, העביר ממקום למקום.



תגובות