מדד ירושלים מאה

מאת: אראל

נכתב ב: 08:15:29  03.02.2015, כתוספת/תגובה ל: עסקים כשרים - מצוה להתנהג ביושר ולהתרחק מהונאה בעסקים ממוניים

תקציר ההצעה : לייסד מדד-מניות חדש שייקרא "ירושלים 100", ויכלול את 100 החברות הגדולות ביותר מבין החברות הכשרות. כשרוּת של חברה תיקבע ע"פ וועדת מומחים ורבנים. שיקולי הכשרות יכללו: הקפדה על דיני ממונות כולל איסורי ריבית ועושק, שמירת שבת ומועדים, ונושאים נוספים שייקבעו.

הכל כשר או הכל פסול

היום יש שתי גישות קיצוניות לנושא ההשקעות:

לפי גישה אחת, הכל כשר - מותר להשתמש בכל אמצעי הקיים בשוק-ההון כדי להרוויח כסף (כפי שתיאר זאת הרמח"ל במסילת ישרים: "להרויח שאני") .

לפי גישה שניה, הכל פסול - כל השקעה בשוק ההון היא הימור שיש להתרחק ממנו.

לדעתי שתי הגישות לא נכונות.

אבותינו עסקו כל הזמן בהשקעות. הם שתלו עצים והתשואה היתה פירות וענפים להסקה; גידלו צאן ובקר והתשואה היתה חלב וצמר; גם גידול ילדים נחשב להשקעה. אמנם בכל השקעה יש סיכון - ייתכן שהעץ לא יגדל, ייתכן שהכבשים ימותו וכד'. לכן קהלת מייעץ להשקיע בכמה מקומות שונים בו זמנית, כך שלפחות חלק מההשקעות יצליחו, קהלת יא6: " בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵע אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה, וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים " ( פירוט). אין זה הימור אלא סיכון מחושב, והוא חיוני על-מנת לבנות את התשתית לעתיד.

בתלמוד מתוארים מכשירי-השקעה משוכללים יותר כגון "עסקה שחציה מלווה וחציה פיקדון". בימינו שוק ההשקעות השתכלל וניתן להשקיע בעסקים רבים ושונים, אולם העיקרון הוא דומה - משקיעים היום כדי לבנות את העתיד. משקיעים היום בחברה קטנה, מתוך תקווה שהיא תגדל ותתפתח ובסופו של דבר תעשה עסקאות טובות שיניבו רווחים.   ההשקעה חשובה גם לאדם הפרטי, כדי לבנות לעצמו הכנסה לעת זקנה כשלא יוכל לעבוד, וגם למשק כולו. אולם כמובן לא כל השקעה כשרה, וחשוב להבדיל בין הטמא לטהור.

קרנות מפוקחות הלכתית

היום לכל בית-השקעות ישנן קרנות-נאמנות במסלול "כשר" או "מפוקח הלכתית", אבל המסלול בדרך-כלל אינו שקוף לציבור, ולא ברור מה בדיוק נכלל בפיקוח.    בעבר פניתי לאחד מבתי-ההשקעות ה"כשרים", שהתהדר בסיסמה "שבת מקור הברכה" וטען שהוא משקיע רק בחברות שומרות-שבת. ניסיתי לברר אצלם פרטים, במה בדיוק הם משקיעים, אולם הם סירבו לענות. ביקשתי שיתנו לי לדבר עם המשגיח, כפי שמקובל בכל מסעדה או אולם-אירועים שאפשר לדבר עם משגיח-הכשרות, אולם הם סירבו. לבסוף הצלחתי להשיג, דרך 144, את מספר הטלפון של המשגיח, דיברתי איתו ישירות ושאלתי במה הם משקיעים. הוא אמר שהם משקיעים באגרות-חוב של חברת החשמל. שאלתי בתמיהה: והרי חברת-חשמל אינה שומרת שבת! נכון שיש להם היתר משום פיקוח נפש, אולם ידוע שהחזון-אי"ש ותלמידיו לא סמכו על היתר זה, ובכל מקרה "מקור ברכה" ודאי אין כאן! הוא טען להגנתו, שמכיוון שהם משקיעים רק באג"ח ולא במניות, הרי שאין כאן שותפות, המשקיע אינו שותף של החברה, ולכן אינו שותף לחילול שבת. הקשיתי: אבל באג"ח יש חשש ריבית! והוא ענה, כצפוי: אנחנו סומכים על היתר עיסקא. שאלתי: אבל היתר-עיסקא, כל מהותו שההלוואה היא למעשה שותפות עם החברה, ואם כך, שוב נעשינו שותפים בחילול שבת! על כך לא היתה לו תשובה.

בעיה נוספת במסלולים אלה היא, שהם מבוססים על השקעה אקטיבית - שבה מנהל ההשקעות בוחר באופן פעיל באילו חברות להשקיע. היום, הדעה המקובלת היא שהשקעה אקטיבית לא משתלמת, כי העמלה בה גבוהה והרווחים נמוכים יחסית.

כיום, רוב המומחים להשקעות ממליצים למשקיע הפשוט על השקעה פאסיבית - השקעה במדדי-מניות .

מדדי מניות

מדד-מניות הוא מדד המשקף את השווי הממוצע של מספר חברות. למשל, מדד תל-אביב-100, משקף את השווי של 100 החברות הגדולות בבורסה של ת"א. אדם יכול להשקיע במדד ע"י קניית תעודת סל. כך הוא למעשה משקיע בו-זמנית בכל החברות הכלולות במדד. גם אם חלק מהחברות מפסידות, ההפסדים בדרך-כלל מכוסים ע"י רווחים של חברות אחרות.   לטווח ארוך, השקעה במדדי מניות נותנת תשואה גבוהה בסיכון נמוך יחסית. תשואה גבוהה אף יותר מהשקעה בפק"מ עם ריבית קבועה.

הבעיה, שמדדי-המניות בימינו מסתמכים רק על גודלן של החברות, ולכן כוללים גם חברות לא כשרות. אדם שמשקיע במדד כזה, עלול להיות שותף בחברות העוברות על איסורי תורה. לכן נדרש מדד חדש וכשר.

מדד ירושלים-100

מדד ירושלים-100 ישקף את השווי של 100 החברות הגדולות בבורסה הישראלית העומדות גם בתקנון כשרות מיוחד שייקבע ע"י רבנים ופוסקי-הלכה מומחים. תהיה וועדה המורכבת מרבנים וממומחים להשקעות, שתתכנס בכל תקופה קבועה ותחליט האם יש צורך לשנות את הרכב המדד - להוסיף או לגרוע ממנו חברות. הרכב המדד יהיה שקוף וגלוי לציבור. כל אדם יוכל להחליט להשקיע במדד זה, ע"י קניית תעודות סל על המדד.

מדד ירושלים 100 יאפשר לכל אדם להשקיע השקעה פאסיבית , בעלות נמוכה ובסיכון נמוך, וכך להיות שותף בו-זמנית ב-100 חברות גדולות וכשרות. כל השקעה במדד זה, תחזק את החברות הכלולות בו ותאפשר להן להתרחב ולהגדיל את רווחיהן, רווחים שבסופו של דבר יחולקו למשקיעים. אדם המשקיע במדד זה, דומה לאדם השותל בו-זמנית 100 עצים שונים (כולם כשרים ללא חשש ערלה) ואז אוכל מפירותיהם של העצים שהצליחו. כפי עצתו של קהלת, קהלת יא6: " בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ ".

תגובות