יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » פגיעה באזרחים במלחמה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

פגיעה באזרחים במלחמה

מתוך: צבא וביטחון » מוסר ומלחמה פורסם בי"ז באב התשס"ו
כבוד הרב, שלום רב.
במהלך המלחמה הקשה ובתפילה שתגמר במהרה, עלתה קריאה לשלפני שכוחות קרקעיים של צה"ל ייכנסו לכפרים בלבנון, יש "לשטח" את הכפרים הללו כדי לנטרל או להפחית את הסיכון לכוחותינו מפני פגיעה של המחבלים, יימח שמם וזכרם. מנגד נשמעת הטענה הנגדית שאסור לעשות כך מחשש לפגיעה באזרחים חפים מפשע. שאלתי היא מהי עמדת ההלכה בסוגייה זו, כלומר אילו מן הטענות היא מצדדת?
בתודה מראש!


התשובה:
שלום וברכה
זה מה שאני ניסחתי בקיצור:

כמה מילים על מוסר המלחמה

מבוא:
אנחנו רוצים לנצח. אנחנו חייבים לנצח כדי לחיות בארץ ישראל, ולהקים בה חברת מופת של צדק ומשפט, ממנה יתברך העולם כולו. אין אנו חפצים במלחמה, ואין לנו שאיפות להשמיד את שכנינו. הרצון שלנו לנצח כולל בתוכו לא רק את הישרדותנו הפיזית, שהיא עיקר בפני עצמו, אלא גם את שגשוגינו המוסרית, האנושית והאמונית. זו השליחות העליונה שלנו.
בצורה פרדוכסלית, קביעת כללים מוסריים לא נכונים אף שהם לכאורה ברמה מוסרית גבוהה בהרבה, מביאה להתמוטטות המוסר. העולם המערבי עוד לא הפנים שכללי מוסר המלחמה שנהגו בין הצבאות אינם רלוונטיים כפי שהם לכללי המאבק בטרור הנתמך על ידי אוכלוסייה אזרחית. בשל כך, דווקא הניסיון ליישם את אותם כללים על המערכת בטרור תביא להתמוטטות המוסר, ולפרץ שפיכות דמים בלתי מוגבל הנובע מהגילוי שאלה מקילים על האויב להשמיד אותנו ואינם מקדמים את ההתנהגות המוסרית. חשוב להדגיש כי ריצוי אומות העולם אינו ערך מוסרי. האדם המוסרי אינו זקוק לרצות איש. ברם, התחשבות במוסר העולמי במידה שאינו צבוע ומניפולטיבי היא חשובה הן מצד הכרתנו בקיומו של מוסר טבעי אוניברסלי, והן מצד ההכרה שבעולם המודרני הניצחון אינו נעשה בכוח הלחימה בשדה הקרב בלבד, אלא גם בתודעה הבינלאומית.
מיסודה דילמה מוסרית וקוד הלכתי אינם אלה מרחב של שיקולים. לא ניתן להעמיד מכשיר המודד שיקול דעת מוסרי באופן מדויק. ברם, ניתן לקבוע מרחב בו מתנהל שיקול הדעת המוסרי.
כללים מוסריים והלכתיים אלה נרשמים דווקא מתוך רצון עז והכרה עמוקה בחובת קיומה של מוסר המלחמה, ובסלידה מהעמדה הטוענת כי אין כללים במלחמה. משפטים אלה נכתבים לזכרם של חיילים ששילמו בחייהם על ערכים מוסריים מעוותים, לשמירת חייהם של חיילים בעתיד ובד בבד להאדרת מהותה של האומה הישראלית כשומרת ערכי מוסר ומשפט.

העקרונות המוסריים:
• כלל מוסרי ראשון הוא חייך קודמים לחיי חברך, והבא להורגך השכם להורגו. נעיצת המוסר ביסוד זה מאפשרת להרחיב את תחומי האחריות גם לחייו של האחר ורכושו, ובלעדי הכרה במוסריות ובלגיטימיות של כלל זה קורס כל העולם המוסרי. האחריות הראשונה של מפקדי הצבא וקובעי המדיניות היא לדאוג לחייהם של אזרחי מדינת ישראל ולשלום החיילים.
• מן העבר השני, כל אדם נברא בצלם א-לוהים, ונאסר לרצוח כל אדם: "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם א-לוהים עשה את האדם". קיימת חובת מוסרית ומצוותית להימנע משפיכות דמים ולהיאבק נגדה באופן פעיל במקום בו אין צורך בה.
• מכוח הכלל של "חייך קודמים" נובע גם היסוד המוסרי של "רודף בעל כורחו הוא רודף". בשעה שיש סכנה ישירה לאדם הוא למי שהוא מגן עליו חובה עליו לפגוע ברודף להורגו אף אם ייפגעו אנשים אחרים שהם מחוץ למעגל הלחימה בירי זה. מותר לירות בטרוריסט המתחבא מאחורי נשים וילדים, במסגרת המניעה שהוא יהרוג אותנו. מותר מבחינה מוסרית למחוק כפר מעל פני האדמה אם הוא משמש מקום מסתור למי שיורה בפועל על חיילים ישראליים ואזרחים. מותר לפוצץ בית שיש בו אמל"ח המיועד לירי עלינו. כל אלה מותר במסגרת מלחמה שהיא להציל את נפשותינו. כל זה אסור באיסור מוחלט כשניתן להשיג את אותם יעדים בלי ההרג.
• מן העבר השני, כוח הנשק אינו מתיר להשתמש בהרג של מי שאינו במעגל הלחימה הישיר כדי להרתיע, להעניש או לזרוע בהלה במי שאינו במעגל הלחימה. מוטלת חובה לנסות להרחיק אזרחים מיעדי הירי קודם לפתיחה באש אם הדבר ניתן. אסור לקבוע כלל של "להרוג את כל מי שזז" או דומיו.
• בתוך גבולות אלה חייבת להתנהל המערכה באומץ ובגבורה, בחוסן פנימי ובעז. פחדו של יעקב אבינו המתואר בדברי חכמים "וירא – שמא ייהרג; ויצר לו – שמא יהרוג אחרים" הוא מצבו העיקרי של הלוחם בישראל. הוא דואג ראשית שלא ייהרג הוא ושולחיו וזו משימתו העיקרית, והוא חי בצער על שנאלץ להרוג אחרים ומנסה לצמצם הרג זה – הכל בכפוף לעיקרון הראשון.



כל טוב ושלא נדע
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על פגיעה באזרחים במלחמה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines