שיטת הבחינות - עדינה

קוד: שיטת הבחינות - עדינה בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: עדינה

אל: סמינריון ס"ב

[שיעור שמסרה עדינה שטרנברג (לסקר) בסמינריון נח"ת; סיכם: שי שמבה, מחוז ירושלים]

מקורות :

*שמות כ"א-כ"ג

*ויקרא כ"ה

*דברים ט"ו

לקרוא בלי דעות קדומות. לשים לב ל: אופי השמיטה, היחס לאנשים מסכנים, היחס לעבדים (גברים/נשים/גויים), הלוואות.

העבד :

שמיטה :

אם כן יש לנו שלושה מקורות לאותם מצוות כשהם לא דומים אחד לשני.

טעם : בספרים שמות ודברים יש טעם חברתי (למשל בשמיטה) ובספר ויקרא טעם דתי.

מעשה: הבדלים בין דין העבד בשמות, ויקרא ודברים (מתי משתחררים).

השמטות/הוספות: בספר דברים נוספת שמיטת כספים או גם בספר דברים העבד מקבל מתנות בצאתו.

שאלה: מהם הסיבות להבדלים האלו ?

תשובות :

שיטת הבחינות - כל ספר מציג את דיני העבד מבחינה אחרת (ספר שמות מציג את בחינת העבד, ספר ויקרא מבחינת האדון וספר דברים מבחינת הקב"ה). אותו רעיון גם בדיני שמיטה. ובעצם הכול אמת ורק צריך לראות באיזו בחינה מוצג הענין (כמו במחלוקת של ב"ה וב"ש מה נברא קודם ? שמים או ארץ ? ) ובשביל זה יש את התורה שבע"פ שתסדר את הסתירות. בענין הסיפורים תגיד שיטת הבחינות שכל סיפור מוצג מכמה בחינות.



[1] שמיטת כספים, הלוואות לפני וזכרת, עבד- 6 שנים או מרצע. (לא מוזכר עבד כנעני) (?)

תגובות