קוד: פרשות השבוע בכתובים - ספרי השירה והחכמה בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת:
אל:
בטבלה זו יש חלוקה לקריאת הספרים: תהלים, שיר השירים, איוב, איכה, משלי, קהלת, בהתאם לפרשת השבוע.
תכונות החלוקה:
|
|
|
|
|
ספר תהלים הוא למעשה 5 ספרים; כאן מתחיל הספר הראשון |
א |
|
אשרי |
|
הפרקים ט + י הם כנראה שני חלקים של מזמור אחד המסודר לפי א"ב |
ט |
|
מות לבן |
נח |
|
יח |
|
ביום הציל |
לך לך |
|
כד |
|
הארץ ומלואה |
וירא |
לפרק לג אין כותרת - הוא כנראה המשך של פרק לב |
לב |
|
נשוי פשע |
חיי שרה |
|
לז |
|
אל תתחר |
תולדות |
כאן מתחיל הספר השני;
|
מב |
|
לבני קורח |
ויצא |
|
מח |
|
עיר |
וישלח |
פרקים נב-נה נקראים "משכיל לדוד" (גם פרקים לב קמב) |
נב |
|
משכיל לדוד |
וישב |
פרקים נו-ס נקראים "מכתם" (גם פרק טז) |
נו |
|
מכתם |
מקץ |
|
סג |
|
במדבר יהודה |
ויגש |
|
סט |
|
מים עד נפש |
ויחי |
כאן מתחיל הספר השלישי; הפרקים עג-פג כולם שייכים "לאסף " |
עג |
|
לאסף |
|
|
עז |
|
ואצעקה |
וארא |
|
עט |
|
באו גויים |
בא |
הפרקים פד פה פז פח שייכים לבני קורח;
|
פד |
|
מה ידידות |
בשלח |
כאן מתחיל הספר הרביעי; |
צ |
|
למשה |
יתרו |
הפרקים צה - צט מדברים על מלכות ה' ונקראים בקבלת שבת (ולמנהג הספרדים גם פרק ק) |
צה |
|
לכו נרננה |
משפטים |
הביטוי "ברכי נפשי" מופיע רק בפרקים קג, קד הביטוי "הללויה" מופיע לראשונה בסוף פרק קד |
קג |
|
ברכי נפשי |
תרומה |
כאן מתחיל הספר החמישי;
אך גם הפרקים הקודמים מתחילים בביטויים דומים
|
קז |
|
הודו |
תצוה |
הפרקים קיא-קיג קטו-קיז מכילים את הביטוי "הללויה" (גם קד-קו קלה קמו-נ) הפרקים קיא-קיב דומים מאד בצורתם (א"ב חצוי) הפרקים קיג-קיח הם פרקי ה"הלל " |
קיא |
|
הללויה |
כי תשא |
כל פרק קיט מדבר על תורת ה ' |
קיט |
|
תורת ה ' |
ויקהל |
פרקים קכ-קלד מתחילים בכותרת "שיר ה/למעלות " |
קכ |
|
שיר המעלות |
פקודי |
כל הפסוקים בפרק קלו מסתיימים בביטוי "כי לעולם חסדו" (הביטוי מופיע גם בפרקים קו קז קיח) |
קלו |
|
כי לעולם חסדו |
|
פרק נז הוא "מכתם" במערה |
קמב |
|
במערה תפילה |
צו |
|
א |
|
שיר השירים |
שמיני |
בשנה פשוטה שבת "צו" סמוכה לפסח |
ה |
|
באתי לגני |
תזריע |
סיפור אסונותיו של איוב, ונאומו הראשון של איוב |
א |
|
איוב |
מצורע |
נאומו הראשון של אליפז, ותשובת איוב |
ד |
|
אליפז א |
אחרי |
נאומו הראשון של בלדד, ותשובת איוב |
ח |
|
בלדד א |
קדושים |
נאומו הראשון של צופר, ותשובת איוב |
יא |
|
צופר א |
אמור |
נאומו השני של אליפז, ותשובת איוב |
טו |
|
אליפז ב |
בהר |
נאומו השני של בלדד, ותשובת איוב |
יח |
|
בלדד ב |
בחוקותי |
נאומו השני של צופר, ותשובת איוב |
כ |
|
צופר ב |
|
נאומו השלישי של אליפז, ותשובת איוב |
כב |
|
אליפז ג |
נשא |
נאומו השלישי של בלדד, ותשובת איוב |
כה |
|
בלדד ג |
בהעלותך |
שני נאומים נוספים של איוב |
כז |
|
ויוסף איוב |
שלח |
ארבעת נאומי אליהוא |
לב |
|
אליהוא |
קורח |
מענה ה' הראשון מן הסערה, ותשובת איוב |
לח |
|
מן הסערה א |
חוקת |
מענה ה' השני מן הסערה, תשובת איוב, ואחריתו של איוב |
מ |
|
מן הסערה ב |
בלק |
בדרך-כלל שבת "פינחס" סמוכה לצום י"ז בתמוז |
|
|
איכה |
פינחס |
פרקים א-ט: משלי שלמה הארוכים |
א |
|
משלי שלמה |
מטות |
|
ד |
|
שמעו בנים |
מסעי |
|
ז |
|
שמור אמרי |
|
פרקים י-כב16: משלי שלמה הקצרים (פסוק אחד)
|
י |
|
בן חכם |
ואתחנן |
" בן חכם מוסר אב ולץ לא שמע גערה " (טו 20: "בן חכם ישמח אב וכסיל אדם בוזה אמו ") |
יג |
|
מוסר אב |
עקב |
|
טז |
|
מערכי לב |
ראה |
|
יט |
|
טוב רש |
שופטים |
פרקים כב17 - כד: "הט אזנך ושמע
דברי חכמים" -
משלים של חכמים אחרים.
|
כב |
|
נבחר שם /
|
כי תצא |
פרקים כה-כט: "גם אלה משלי שלמה, אשר העתיקו אנשי חזקיהו מלך יהודה " |
כה |
|
גם אלה |
כי תבוא |
|
כח |
|
נסו |
נצבים |
פרק ל: דברי אגור בן יקה;
|
ל |
|
דברי אגור |
וילך |
שבת "האזינו" בדרך-כלל סמוכה לסוכות |
א |
|
קהלת |
האזינו |
הפרק מתחיל באות גדולה, יש הרואים בכך סימן לחלוקה של הספר לשני חצאים |
ז |
|
טוב שם |
הברכה |
נקודות לעיון ושיפור: