קוד: מידה כנגד מידה בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 9
[ר' אברהם קורמן, "הפרשה לדורותיה"]
בשלושה מקומות בתורה נזכרים ביטויים דומים שמסמלים עונש "מידה כנגד מידה":
|
|
|
" |
גרימת נזק גופני בשוגג (אנשים רבים ביניהם, ובטעות נוגפים אישה הרה וגורמים לה נזק). |
|
" |
גרימת נזק גופני במזיד (אנשים רבים ביניהם, ואחד מהם גורם נזק לעמיתו). |
|
" |
עדות-שקר על גרימת נזק גופני (אנשים מעידים על מישהו שגרם נזק לעמיתו, ומתברר שהם בכלל לא היו באותו מקום ולכן עדותם שקרית). |
|
אין לי סימן להבדיל בין שני הפסוקים הראשונים.
אבל הפסוק השלישי הוא שונה משניהם כי במקום (למשל) "
" כתוב "
עין תחת עין
". הסבר: בשני המקרים הראשונים הנפגע כבר איבד את עינו, וצריך לתת לו משהו
במקום (
עין בעין
) העין שהוא איבד. אבל במקרה השלישי הנפגע עדיין לא איבד שום דבר – ה"עד חמס" רק "
תחת
" ולא עשה (הוא העיד עדות שקר במטרה לגרום נזק לאחיו אבל השקר התגלה בזמן: ע"פ ההלכה – אם הנזק כבר נגרם – העד פטור מעונש, כי כתוב "
זמם לעשות
" ולא "עשה". ההגיון מאחרי החוק הזה מוסבר בפירוש רד"צ הופמן
).
זמם לעשות
הסבר זה לא מסביר את הביטויים "
" ו"
כויה תחת כויה, פצע תחת פצע, חבורה תחת חבורה
".
שבר תחת שבר