קוד: ביטויים הקשורים למוות בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: עמוס
אל: קובץ "הבדלה בין פסוקים דומים" ה'תשנ"ח-ט
[ע"פ 'הבדלה בין פסוקים דומים', מאת עמוס עזריה ממושב בית-גמליאל]
בכמה מקומות מתבשר אדם שייאסף / יבוא אל אבותיו:
ואתה תבוא אל אבותיך בשלום תקבר בשיבה טובה" - לאברהם –
הנני אוסיפך על אבותיך ונאספת אל קברתך בשלום" - ליאשיהו –
בכמה מקומות מסופר על אדם שנאסף אל עמיו:
ויגוע וימת
...
ויאסף אל עמיו" - אברהם - החשוב מבין השלושה, ושמו מתחיל ב-אל"ף. לכן שמו חשוב והוא מופיע באמצע (בראשית כה 8)
ויגוע וימת ויאסף אל עמיו" - ישמעאל - הכי פחות חשוב מבין השלושה, ושמו מתחיל ב-יו"ד ושי"ן (אחרי יצחק שהוא יו"ד וצד"י). לכן שמו כלל לא חשוב, והוא כלל לא מופיע (בראשית כה 17)
ויגוע
...
וימת ויאסף אל עמיו" - יצחק - שני בחשיבותו, ושמו מתחיל ביו"ד צד"י, לכן שמו מופיע בצד (בראשית לה 29)
ויגוע ויאסף אל עמיו" - יעקב - "אמר רבי יוחנן, יעקב אבינו לא מת" (תענית ה:) (בראשית מט 33)
שני אנשים אמרו שהם הולכים בדרך כל הארץ:
והנה אנכי הולך היום בדרך כל הארץ" - יהושע - באותו היום לאחר מכן כתוב "ויהי [מיד] אחרי הדברים האלה וימת יהושע בן נון עבד ד' "(יהושע כג 14) (שם כד 29)
אנכי הולך בדרך כל הארץ" - דוד - בגמרא במסכת שבת נאמר שדוד מת בשבת,, ואסור למסור צואה בשבת {נראה לי} לכן לא יכול להיות שיגיד היום (מלכים א ב 2)
בכמה מקומות מסופר על אדם שביקש ממישהו שהיה לידו להמיתו:
שלוף חרבך ומותתני" - אבימלך לנערו - לנערו הייתה חרב , והוא היה גוסס כי אשה השליכה עליו פלח רכב לכן הוא אומר "ומותתני" (שופטים ט 54)
שלוף חרבך ודוקרני בה" - שאול לנושא כליו - לנושא כליו גם הייתה חרב , אולם שאול לא היה גוסס לכן הוא אומר "ודוקרני" (שמואל א לא 4)
עמוד נא עלי ומותתני" - שאול לגר העמלקי - לגר העמלקי לא הייתה חרב לכן שאול לא יכל להגיד לו "שלוף חרבך", ולכן אמר לו שיעמוד עליו. שאול היה גוסס כי הוא סבל מהשבץ לכן שאול אמר "ומותתני" (שמואל ב א 9)
{למותת = להרוג אדם גוסס. כמו "ונושא כליו ממותת אחריו" (שמואל א יד 13) [אלעד בטם]}
ויקברו אתו
...
אל מערת המכפלה" - את אברהם - (בראשית כה 9)
ויקברו אתו במערת שדה המכפלה" - את יעקב –
הארה:
כשאברהם קבר את שרה כתוב "ואחרי כן קבר אברהם את שרה אשתו אל מערת שדה המכפלה
" וק"ל (בראשית כג 18)