[עמוס עזריה ממושב בית גמליאל, "הבדלה בין פסוקים דומים"]
-
"הנני
מקים עליך רעה" - לדוד - עד עכשיו לדוד לא "הגיע" שיקבל רעה אז עכשיו צריך להקים אותה (שמואל ב יב 11)
-
"הנני
מביא אליך רעה" - לאחאב - לאחאב "הגיע" שיקבל רעה כבר הרבה זמן קודם לכן, לכן רק צריך להביא אותה
(מלכים א כא 21)
הארה:
כתוב עוד מס' פעמים "הנני מביא רעה" (ללא אליך) -
-
אצל אשת ירבעם (מלכים א יד 10)
-
בחטאי מנשה (מלכים ב כא 12)
-
בדברי חולדה (מלכים ב כב 16)
-
"יען כי מרית פי ד'" – נאמר לנביא מיהודה – הוא עבר על 'לא תעשה', לכן הוא 'מרה את פי ד'' (מלכים א יג 21)
-
"יען אשר לא שמעת בקול ד'" – האיש מבני הנביאים לרעהו – הוא לא קיים 'עשה' לכן הוא רק 'לא שמע בקול ד''
(מלכים א כ 36)
-
"לא יהיה לו
איש יושב בתוך העם הזה"- שמעיה – "איש", כל איש (ירמיה כט 32)
-
"לא יהיה לו יושב על כסא דוד" – יהויקים – "יושב על כסא דוד" זה מלך, ולא שייך אצל שמעיה נביא השקר (ירמיה לו 30)
-
"אני לקחתיך מן הנוה
מאחר הצאן" - נאמר לדוד - הוא היה רועה ("רועה היה עבדך לאביו בצאן") (שמואל ב ז 8)
-
"יען אשר הרימותיך
מתוך העם" - נאמר לאשת ירבעם - הוא היה אדם מכובד ("ויפקד אתו לכל סבל בית יוסף")
ולאחר מכן הוא הפך מלך (לא היה שינוי גדול מאוד) (מלכים א יד 7)
-
"יען אשר הרימותיך
מתוך העפר" - נאמר לבעשא - כל אחד ב
בעשא כשהוא נמצא בתוך ה
עפר , לא? (מלכים א טז 2)