קוד: רכוש בספר בראשית בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: רחלי לאופר, מידד, אראל
אל: פירושים וסימנים 11
מאד קל להתבלבל בין תיאורי רכוש בספר בראשית:
ההקשר |
הרכוש |
|
אברם במצרים (בראשית יב 16) |
|
|
אברם כשעלה ממצרים (בראשית יג 2) |
|
|
ללוט ההולך את אברם (בראשית יג 5) |
|
|
נתן אבימלך לאברם (בראשית כ 14) |
|
|
אברם, בדברי אליעזר (בראשית כד 35) |
|
|
ליצחק בגרר (בראשית כו 14) |
|
|
יעקב בחרן (בראשית ל 43) |
|
|
דברי מלאכי-יעקב לעשיו (בראשית לב 5) |
|
|
יעקב חצה (בראשית לב 8) |
|
|
נתן יוסף לחם למצרים (בראשית מז 17) |
|
|
ויפרוץ
" איך זוכרים שזה דווקא של יעקב? כתוב על יעקב (שה' אומר ליעקב) "האיש מאד מאד...
ופרצת
" (בראשית כח 12) – אז הנה, הברכה התקיימה [רחלי לאופר].ימה וקדמה וצפונה ונגבה...
ויהי לי שור וחמור וצאן ועבד ושפחה..." - הכל בלשון יחיד: יעקב רצה לפייס את עשיו על כך ש'גנב' ממנו את הברכה, ולכן אמר לו "אין לך מה לקנא בי - יש לי מעט מאד רכוש - רק אחד מכל סוג...
...ואשלחה להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך" (פירוט).
". לכן נאמר עליו שהיתה לו "ויזרע יצחק בארץ ההיא, וימצא בשנה ההיא מאה שערים, ויברכהו ה'
" – הוא עסק בעבודת אדמה. ולכן נאמר עליו שהיו לו "עבֻדה רבה
מקנה
": הצאן והבקר היו אצלו 'מקנה', רכוש בלבד – הוא קנה אותם אך לא רעה אותם.צאן ומקנה בקר
(בראשית כד 63), הוא אהב את עשיו שהיה "לשוח בשדה
" (בראשית כה 27), ציווה עליו "איש שדה
" (בראשית כז 3), ואמר "צא השדה
" (בראשית כז 27), ואח"כ בירך אותו בברכה שקשורה לשדה: "ראה ריח בני כריח שדה אשר בירכו ה'
" (בראשית כז 28). אבל יעקב הלך בדרכו של אברהם שהיה רועה צאן, ולכן יצחק בירך אותו "וייתן לך הא-להים מטל השמיים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש...
" (בראשית כח 4).וייתן לך את ברכת אברהם, לך ולזרעך אתך
" – בראשית מו 34). נראה לי שהצאן והבקר נחשבו אצלם קדושים, וכל מצרי השתדל לקנות הרבה "מקנה צאן ומקנה בקר" כדי שיהיו לו הרבה יצורים קדושים בבית.כי תועבת מצרים כל רועה צאן
כבד מאד
".במקנה בכסף ובזהב
". הוא היה נע ונד בין כל ערי הכיכר -- הוא היה יושב באחת מהערים עד שהם חטאו "יותר מדי" לטעמו של לוט, ואז במקום לעזוב את המקום הוא עבר לעיר אחרת, מפני שזה היה יותר נוח כלכלית. ואנו רואים ראיה לכך ב(בר' י"ט י"ז): כאשר לוט בורח מסדום המלאכים אומרים לו "וישא לוט את עיניו וירא את כל כיכר הירדן..
" וכן בפסוק כ"ט: "המלט על נפשך, אל תביט אל אחרך ואל תעמוד בכל הכיכר, ההרה המלט פן תספה
". וכך הוא תמיד הסתובב בין הערים, תמיד במצב שלבהפוך את הערים אשר ישב בהן לוט
, כמו שכתוב: "אוהל
" [מתוך שיעור של מידד שלם ].ואברהם ישב בארץ כנען, ולוט ישב בערי הכיכר ויאהל עד סדום
שנולדו בזכות תפילת אברהם. [מידד]צאן ובקר עבדים ושפחות
לשאר הפסוקים לא הצלחתי עדיין למצוא הסברים.