קוד: הרומח והחנית בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 12
בנבואת ישעיהו על השלום שיהיה באחרית הימים כתוב (ישעיה ב 4): "
"; בנבואת יואל על המלחמה שתהיה באחרית הימים כתוב (יואל ד 10): "
וכיתתו חרבותם לאיתים
וחניתותיהם למזמרות
". זו נבואה הפוכה בדיוק, חוץ מזה שבמקום 'חניתות' כתוב 'רמחים'!
כותו איתיכם לחרבות ומזמרותיכם
לרמחים, החלש יאמר גיבור אני
זה לא במקרה:
חנית היא כנראה נשק ארוך ודק, שנהגו לזרוק אותו או לדקור בו ממרחק
(שאול, למשל, זרק את החנית 3 פעמים - שמ"א יח, יט, כ. ע' גם בפירוש 'דעת
מקרא' לדה"א יב 35);
אבל רומח הוא כלי נשק קצר וכבד יותר, ולא ניתן לזריקה אלא רק למלחמה מטווח קצר (לכן נביאי הבעל התגודדו "
" (מל"א יח 28): אדם לא יכול לשרוט את עצמו בחנית, כי היא ארוכה מדי, אלא רק בחרב או ברומח).
בחרבות וברמחים
בנבואת יואל " החלש יאמר גיבור אני " – החלש רוצה להראות שהוא גיבור, ולכן מכין לעצמו רומח ולא חנית.
גם פינחס בן אלעזר רצה להראות שהוא גיבור, ואינו פוחד מזמרי, ולכן כשהלך להרוג אותו "
" (במדבר כה 7). לעומת זאת, בתקופת השופטים – בתקופה שלפני דבורה – היו בני ישראל פחדנים, ולכן לא היו להם רמחים – "
וייקח
רומח בידו
".
מגן אם ייראה
ורומח בארבעים אלף בישראל
בדה"א יב מסופר על אנשים משבטים שונים שהצטרפו לדוד בתקופות שונות:
"ומן הגדי נבדלו אל דוד למצד מדברה גיבורי החיל אנשי צבא למלחמה, עורכי צינה ורומח...
"בני יהודה, נושאי צינה ורומח - ששת אלפים ושמונה מאות חלוצי צבא.
ומנפתלי
"שרים אלף, ועימהם בצינה וחנית שלושים ושבעה אלף.
כלי הנשק שמחזיקים הלוחמים מתאים לתדמית של שבטם, ע"פ ברכת יעקב:
1–2. בני גד ובני יהודה מחזיקים רומח כי הם גיבורים – "גור אריה יהודה", "גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב" (גם בברכת משה נאמר על גד "ברוך מרחיב גד כלביא שכן").
3. בני נפתלי מחזיקים חנית כי הם זריזים, ונשק קל מתאים להם יותר: "נפתלי איילה שלוחה".
ברוב התקופות נהגו להשתמש רק באחד מכלי הנשק האלה – או בחנית או ברומח –– לפי מנהג התקופה:
", לשאול היתהבחרב ובחנית ובכידון
(שמ"א יג22, יח10, יט9, כ33, כב6, כו7; שמ"ב א6); דוד ביקש מאחימלך "חנית
" (שמ"א כא 9) אבנר הכה את עשהאל "חנית או חרב
" (שמ"ב ב 23); דוד שר "באחרי החנית אל החומש
" (כג 7); אבישי "ואיש ייגע בהם יימלא ברזל ועץ חנית
" (כג 18); ובניהו "עורר את חניתו על 300 חלל
" (כג 21). בספר שמואל לא נזכר בכלל רומח. גם בספר תהלים – שנכתב ע"י דוד – לא נזכר בכלל רומח אלא רק חנית (לה3, מו10, נז5). (המקום היחיד שבו נזכרו רמחים בתקופת דוד הוא בפסוקים מדה"א יב שנזכרו למעלה).גזל את החנית מיד המצרי
" (מל"א יח 28); רחבעם אסף "בחרבות וברמחים
" (דה"ב יא 12); לאסא היה "בכל עיר ועיר צינות ורמחים
" (יד 7); לאמציהו היה צבא "חיל נושא צינה ורומח
" (כה 5); עוזיהו הכין "אוחז רומח וצינה
" (כו 14); נחמיה העמיד שומרים עם "לכל הצבא: מגינים ורמחים וכובעים ושריונות וקשתות ולאבני קלעים
" (נחמיה ד 7–15); המקום היחיד שבו נזכרת 'חנית' בתקופת המלכים הוא במרד יהוידע, וגם שם זו לא חנית מתקופת המלכים אלא חנית עתיקה מימי דוד – "חרבותיהם רומחיהם וקשתותיהם... וחציים מחזיקים והרמחים המגינים והקשתות והשריונים... וחציים מחזיקים ברמחים
" (מל"ב יא 10).וייתן הכוהן לשרי המאות את החנית ואת השלטים אשר למלך דוד אשר בבית ה'
פסוקים נוספים עם רומח וחנית:
המקור |
הפסוק |
יר מו4 |
|
יח לט9 |
|
נם ג3 |
|
חב ג11 |
|
אב לט23 |
|
אב מא18 |
|