קוד: לכל נביא יש סגנון בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 6
מאמר זה מבוסס על מחקריהם וממצאיהם של:
ניתן למצוא עוד מידע בהקדמות של פירושֵי "דעת מקרא" לספרֵי הנביאים.
לכל נביא יש סגנון, והוא מתבטא בין השאר במילים ובביטויים אופייניים, כפי שנראה בסעיפים הבאים.
ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה להשתחוות ולזבוח לה' צבאות בשילה".
* הסיום "נאום ה' א-להי צבאו-ת" (או "נאום ה' א-להי הצבאו-ת", או "נאום ד' ה' א-להי הצבאו-ת") מופיעים רק בעמוס (3פ בעמוס)
,1פ במל"א כ, 3פ בישעיהו מט-ס)
הקדים" אופיינית ליחזקאל (4פ ביחזקאל יז-מב, 1פ בשמות י)
*
"איים רבים" אופייניים ליחזקאל (2פ ביחזקאל כז, 1פ בתהלים צז), ו"הָ
איים\ן" אופייניים ליחזקאל (5פ ביחזקאל כו-כז-לט, 1פ בישעיהו סו)
* [ע"פ המקורון [22] של אבן-שושן] המילה "היא" נכתבת בתורה כמעט תמיד בו': "הִוא" [23] . אבל מחוץ לתורה היא נכתבת תמיד בי'.
על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון... איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר!?” ולכן בדברי יחזקאל, שניבא בבבל, אין בכלל שירים, בניגוד לדברי שאר הנביאים.
[1] בתפילת חזקיהו (לז16). (ובפסוק המקביל -- מל"ב יט 15 -- הנוסחה של תפילת חזקיהו קצת שונה).
[2]
פעם 1 בתפילת דוד בספר שמ"ב (ז27: "ויגדל שמך עד עולם לאמור ה' צבאות אלוהים על ישראל... כי אתה,
ה' צבאות אלוהי ישראל, גלית את אוזן עבדך לאמור בית אבנה לך
");
ופעם 1 בתפילת דוד בספר דה"א (יז 24: "וייאמן ויגדל שמך עד עולם לאמור
ה' צבאו-ת אלוהי ישראל
אלוהים לישראל... כי אתה, אלוהי, גלית את אוזן עבדך לבנות לו בית
”).
לא זכיתי להבין את ההבדלים בין הגרסאות בשני הספרים.
[3]
בספר שמות מופיעים כינויים דומים בקשר למצוות העליה לרגל: "
שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך אל פני
האדון ה'
" (שמות כג 14); "
שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך את פני
האדון ה' א-להי ישראל
".
[4]
בספר ישעיהו נזכר גם הכינוי "הא-ל הקדוש" (ישעיהו ה16). לענ"ד יש לזה סיבה: בנבואה שבה ישעיהו נשלח להיות נביא (ישעיהו ו) הוא שמע את השרפים קוראים זה אל זה בקול ואומרים שלוש פעמים "
קדוש
”
,
והמילה הזאת כנראה נחרתה בזכרונו לנצח.
[5]
בפסוק המקביל בדה"א (יג 6) כתוב: "
להעלות משם את ארון הא-להים ה' יושב הכרובים, אשר נקרא שם
"
[6]
ייתכן שהסיבה לזה היא, שבנבואת יחזקאל המסר העיקרי הוא עצם הנבואה – "
וידעו כי נביא היה בתוכם
" (ע' יחזקאל ב-ג ובפירוש מצודת-דוד). ולכן המילים " שמעו דבר ה'
" חשובות בפני עצמן ולא רק כפתיחה לנבואה הבאה.
[7]
בפסוק המקביל במל"א (כב 19) כתוב: "
שמע דבר ה'
".
[8]
ביחזקאל כט מופיע ביטוי דומה ("
וידעו כל יושבי מצרים כי אני ה'
").
[9]
בסיפור יציאת-מצרים בספר שמות מופיע 3 פעמים הביטוי "
וידעו מצרים כי אני ה'
" ו3 פעמים הביטוי "
וידעתם כי אני ה'
" או "
וידעתם כי אני ה' א-להיכם
". אולי אפשר ללמוד מזה, שליציאת מצרים יש שתי מטרות שוות בחשיבותן: שבנ"י יכירו את ה', ושהגויים (מצרים) יכירו את ה'.
[10]
יש עוד פעם בירמיהו כו: "ציון שדה תחרש וירושלים עיים תהיה
" אבל שם זה ציטוט מדברי מיכה!
[11] לדברי ר' יהודה (נדמה לי) יהושע כתב את 8 הפסוקים האחרונים בספר דברים (דברים לד 12-5)
[12] והיא תמיד מופיעה בביטויים, למשל: קריה נאמנה, קריה עליזה וכו'.
[13] למשל: קרית מועדינו, קרית תוהו, וכו'.
[14] ולא "חֶרְפַּת"!
[15]
למשל "
ירנו יושבי סלע
" (ישעיה מב11), "
רנו שמים וגילי ארץ
" (ישעיה מט 13)
[16]
למשל "
וחסידיה רנן ירננו
" (תהלים קלב 16)
[17]
כמו בפסוקים
"
ושעריה הגבוהים באש יצתו
" (ירמיהו נא 58); "
נצתה כמדבר מבלי עובר
" (ירמיהו ט 11), וכו'.
[18]
למשל: "
העם ההולכים בחושך ראו אור גדול
" (ישעיהו ט 1)
[19]
למשל:
"
ונתתים לזעווה לכל ממלכות הארץ, לאלה ולשמה ולשריקה ולחרפה בכל הגויים אשר הדחתים שם
" (ירמיהו כט18)
[20]
כגון "
ואמרתם: 'במה נשוב?'
" (מלאכי ג)
[21] למשל: "העבד ישראל? אם יליד בית הוא?" (יר' ב14); "המאוס מאסת את יהודה? אם בציון געלה נפשך?" (יר' יד19)
[22] מקורון = "קונקורדנציה"
[23] יש 11 יוצאי-דופן (מתוך כ500 פעמים – ע' במקורון של אבן-שושן): בר יד2 כ5 לח25, וי יא39 יג10 יג21 טז31 כ17 כא9, במ ה13 14.
[24] 19 פעמים בלי ה, פעם אחת עם ה (דברים כב19).
[25] כגון "הוי אריאל אריאל" – יש' כט1; "אנוכי אנוכי ה'" – יש' מג11
[26] בירמיה יש שלשות של מילים זהות: "היכל ה'" (יר' ז), "ארץ" (יר' כב), ועוד (לא ספרתי כמה). יש גם "מעי מעי" (יר' ד). בהושע (ה) מופיע "אני אני" וגם בדברים (לב39)
[27] למשל: "חכמים המה ולא נבונים המה" (ד 22), "יבושו רודפי ואל אבושה אני (יז 18), וכו'.
[28] למשל: "מה המשל הזה לכם על אדמת ישראל לאמור 'יארכו הימים ואבד כל חזון'!?" (יב 22) ועוד.
[29] למשל: "אלך אשובה אל מקומי" (ה 15), "ונדעה נרדפה לדעת את ה'" (ו3), ועוד
?