קוד: חרב איש ברעהו בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 3, 5
בארבעה מקומות נזכר שהיתה 'חרב איש ברעהו\באחיו':
וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת וַיָּשֶׂם ה' אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל הַמַּחֲנֶה וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה עַד שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה עַל טַבָּת" - מלחמת גדעון במדיין;
וַיִּזָּעֵק שָׁאוּל וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיָּבֹאוּ עַד הַמִּלְחָמָה וְהִנֵּה הָיְתָה חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ מְהוּמָה גְּדוֹלָה מְאֹד" - מלחמת שאול בפלשתים במכמש;
וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל הָרַי חֶרֶב נְאֻם ד' ה', חֶרֶב אִישׁ בְּאָחִיו תִּהְיֶה" - מלחמת גוג ומגוג;
וְהָפַכְתִּי כִּסֵּא מַמְלְכוֹת וְהִשְׁמַדְתִּי חֹזֶק מַמְלָכוֹת הַגּוֹיִם וְהָפַכְתִּי מֶרְכָּבָה וְרֹכְבֶיהָ וְיָרְדוּ סוּסִים וְרֹכְבֵיהֶם אִישׁ בְּחֶרֶב אָחִיו" - כנראה גם-כן מלחמת גוג ומגוג.
מה משותף לכל המלחמות האלה?
מצאתי שני הסברים אפשריים:
1. בכל המלחמות האלה כתוב שלבני-ישראל לא היתה חרב, ולכן כשהקב"ה רצה להכות את הגויים – הוא היה "חייב" כביכול להשתמש בחרב של הגויים עצמם:
". היו בישראל רק שתי חרבות – אחת לשאול ואחת ליונתן.והיה ביום מלחמת - ולא נמצא חרב וחנית ביד כל העם... ותימצא לשאול וליונתן בנו
"].חרב לה' ולגדעון!
" ובהמשך: "באחרית הימים תבוא אל ארץ משובבת מחרב... וישבו לבטח כולם...
: אם הבנתי נכון את הפסוקים, הכוונה היא שבאותו זמן כל בני-ישראל ישבו בערי פרזות ויעסקו במסחר, ולא יהיו להם חרבות.ואמרת אעלה אל ארץ פרזות, אבוא השוקטים יושבי לבטח... עושה מקנה וקניין..."
2. בכל המלחמות האלה, המחנות של הגויים כללו הרבה עמים שונים שהתאספו יחד להילחם נגד ישראל. אבל חוץ מהמטרה המשותפת שהיתה להם באותו זמן -- להילחם נגד ישראל – הם לא-כל-כך אהבו זה-את-זה, ולכן ברגע שה' הכניס שם קצת מהומה – מיד התחילו בני העמים השונים להכות זה את זה בחרב:
עברים" (שמואל א יד21)
מדין ועמלק ובני-קדם" (שופטים ו33)
פרס, כוש ופוט,... גומר,... תוגרמה,... עמים רבים אתך"
חרב איש ברעהו", במלחמת מדין "
חרב איש ברעהו ובכל המחנה", ובמלחמת גוג "
חרב איש באחיו"?
מצאתי הסבר רק לביטוי האמצעי: ייתכן שמשמעות הביטוי "חרב איש ברעהו ובכל המחנה
" היא שהמדיינים היכו לא רק איש את רעהו אלא גם את המחנה עצמו – את האהלים. הקרב של גדעון נגד מדין התרחש בלילה (ב"ראש האשמורת התיכונה"), והמדיינים לא ראו שום דבר, ומרוב בלבול נתנו מכות לאהלים והפילו אותם.
ייתכן שבזה התגשם החלום של החייל המדייני: "ויכהו וייפול ויהפכהו למעלה ונפל האוהל
". (אבל לפי הפשט ה'אוהל' בחלום הזה הוא סמל לכל הצבא המדייני – לא רק לאהלים שלהם).