קוד: הגבול הצפוני של יהודה בתנ"ך
סוג: כלל_אזור
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 10
אזהרה מיוחדת
המפה המופיעה בחלק זה היא סכמטיות מאד מאד, והיא נועדה אך ורק לעזור להבין את הפסוקים.
אין להשתמש במפה זו לאף צורך אחר (כגון תכנון טיולים בארץ, פתרון סכסוכי–גבולות בין שבטים, קביעת גבולות בינלאומיים, וכו' …)
ניתן לראות מפה מדוייקת יותר ב"אטלס דעת מקרא".
ביהושע טו–יט מתוארות נחלות השבטים, ולכל שבט כתובה רשימה של ערים שהיו שייכות לו. הבעיה היא שיש הרבה ערים שנזכרות ביותר מרשימה אחת. בפרק זה נבדוק רק את רשימות הערים של יהודה, בנימין ודן (ברשימת ערי יהודה צבעתי את הערים שנזכרות פעמיים בצבעים המתאימים):
ערי בנימין (יהושע יח 21 – 28): "
ברשימת ערי המקלט (יהושע כא 17 – 19) מופיעות עוד שתי ערים: "
ערי דן
(יהושע יט 41 – 46): "
|
ערי יהודה (יהושע טו 21 – 63):
ברשימת ערי המקלט (יהושע כא 16) מופיעה עוד עיר:
|
יש כ4 ערים משותפות לשבטים יהודה ובנימין, וכ6 ערים משותפות לשבטים יהודה ודן.
(למה כ? כי יש ערים שהן כנראה אותה עיר, למרות שהשם קצת שונה, למשל:
בכל המקרים האלה אפשר לפרש שהיו שתי ערים באותו שם, או בשם דומה. אבל אפשר
לפרש פירוש יותר טוב (לדעתי) אם נעיין בתיאור הגבול הצפוני של יהודה,
ביהושע טו 5 – 11: "
וגבול לפאת צפונה
מלשון הים מקצה הירדן...
בית חוגלה
... מצפון ל
בית הערבה
... אבן בוהן בן ראובן...
דבירה
מעמק עכור וצפונה פונה אל
הגלגל
אשר נוכח למעלה אדומים אשר מנגב לנחל... מי עין שמש... עין רוגל... גיא בן הינום אל
כתף היבוסי מנגב היא ירושלים
... ראש ההר אשר על פני גיא הינום ימה אשר בקצה עמק רפאים צפונה... מעיין מי נפתוח... ערי
הר עפרון
...
בעלה
היא
קרית יערים
...
הר שעיר... כתף הר יערים מצפונה היא כסלון...
בית שמש
...
תמנה
... כתף
עקרון
צפונה
...
שכרונה...
הר הבעלה
". {הקטע המזרחי של הגבול,
מהירדן עד לקרית יערים, משותף ליהודה ובנימין; הקטע המערבי של הגבול,
מקרית יערים עד הים, משותף ליהודה ודן (ע' יהושע יח 15: הגבול הדרומי של
בנימין מתחיל מקרית יערים. ע' גם ב"מפת השבטים"). }
... יבנאל... ימה
ניתן לראות שרוב גדול מהערים שנזכרות פעמיים הן ערי גבול:
, ומחנה דן היהמחנה דן
(שופטים יח12) כלומר –– סמוך לקרית יערים מצד מערב, ומכאן ניתן להסיק שגם הן היו ערי גבול.אחרי קרית יערים
מכאן ניתן להסיק שחלק מערי הגבול (אם כי לא כולן) התחלקו בין השבטים: שבט יהודה קיבל את החלק הדרומי ושבט בנימין \ דן קיבל את החלק הצפוני {אמנם, הערים עצמן (המוקפות חומה) היו קטנות, ולא כל כך סביר שהגבול עבר ממש בתוך העיר, אבל לכל עיר היו גם מגרשים, שדות וכפרים סמוכים – כל עיר ייצגה בעצם חבל–ארץ שלם, וחבל–הארץ הזה התחלק בין השבטים}.
{נראה לי ש
בעלה=בעלת=קרית–בעל=קרית–יערים
היתה משותפת לשלושת
השבטים, ואכן ע"פ יהושע יח 15 היא נמצאת בקצה המערבי של גבול בנימין,
כלומר היא היתה בדיוק בפינה – בין יהודה, בנימין ודן. אולי זו הסיבה שיש
לה כל–כך הרבה שמות – כל שבט נתן לה שם אחר}.
העיר המשותפת היחידה שלא נזכרת בתיאור הגבול היא המצפה –– המשותפת ליהודה ובנימין; צריך לבדוק אם גם היא היתה עיר גבול למרות שזה לא כתוב (לא כל הערים על הגבול נכתבו).
לסיכום, הנה מפה סכימטית ביותר של הגבול:
לפי זה קל להבין את הפסוקים השונים המדברים על כיבוש ירושלים:
". גם ביהושע י 5 – 26 מסופר שיהושע הרג את אדוניצדק מלך ירושלים.מלך ירושלים אחד
"ואת היבוסי יושבי ירושלים לא יכלו בני יהודה להורישם, ויישב היבוסי את בני יהודה בירושלים עד היום הזה
(כלומר בחבל–הארץ של ירושלים)ויילחמו בני יהודה בירושלים
,
(המוקפת חומה)וילכדו אותה, ויכוה לפי חרב, ואת העיר
" (גם מהפסוק הקודם, שנאמר על אדוניבזק – "שילחו באש
", וגם מהפסוק שנאמר על דוד – (שמ"א יז 54) "ויביאוהו ירושלים, וימת שם
", נראה ששבט יהודה שלט אז בארץ ירושלים)ויביאהו ירושלים
".ואת היבוסי יושב ירושלים לא הורישו בני בנימין, ויישב היבוסי את בני בנימין בירושלים עד היום הזה
".וילך המלך ואנשיו ירושלים אל היבוסי יושב הארץ... וילכוד דוד את מצודת ציון היא עיר דויד
1–2: יהושע היכה את מלך ירושלים אבל לא הצליח ללכוד את ירושלים (היבוסים
חזרו אל העיר המבוצרת והסתגרו בתוכה אחרי מלחמת–מלכי–הדרום, כמו שכתוב
(יהושוע י20): "
") גם בני יהודה לא הצליחו לכבוש את ירושלים בימי יהושע.
והשרידים שרדו מהם ויבואו אל ערי המבצר
3–4: בימי השופטים הצליחו בני יהודה לכבוש את ירושלים שנמצאה בשטחם (כלומר את חלקה הדרומי), אבל בני בנימין לא הצליחו לכבוש את ירושלים שנמצאה בשטחם (כלומר את חלקה הצפוני).
5: רק דוד המלך הצליח, לאחר קרב קשה, לכבוש את החלק הצפוני של ירושלים ולאחד את העיר, ועל זה (אולי) נאמר בתהלים קכב 3: "
".
ירושלים הבנויה – כעיר שחוברה לה יחדיו
נראה לי שגם העיר בחורים היתה על הגבול, כי כשדוד ברח מאבשלום – הוא
יצא מירושלים והלך מזרחה, ואחרי שעבר את הר הזיתים (שמ"ב טז 1) הגיע
לבחורים (שמ"ב טז 5): "
".
ובא המלך דוד עד
בחורים...
אם זה נכון, אז זה יכול להסביר למה כשאבנר החזיר את מיכל אל דוד (שמ"ב ג 16): "
"; הבעל היה 'אזרח' במלכות שאול (איש–בושת): לכן הוא יכל ללכת רק עד הגבול הצפוני של יהודה –– ואז נאלץ לחזור.
וילך איתה אישה, הלוך ובכה אחריה, עד
בחורים; ויאמר אליו אבנר 'לך שוב!' וישוב
יכול להיות [שמעתי מאיתן פינקלשטיין] שהמחזה העצוב הזה – של איש
שנאלץ להיפרד מאשתו בגלל דוד – נחרת בליבם של התושבים בעיר, והם נטרו טינה
לדוד, ולכן כש
––
בא המלך דוד עד
בחורים
. {
ע"פ הפשט שמעי קילל את דוד בגלל שלקח את המלוכה משאול ולא בגלל מיכל
}.
והנה משם איש יוצא ממשפחת בית שאול, ושמו שמעי בן גרא, יוצא יצוא ומקלל
יש כמה סיפורים שקרו על הגבול הצפוני של יהודה (או 'כמעט' עליו), וקל יותר להבין ולזכור אותם בעזרת המפה:
" (ו9). אמנם הפלשתים לא הכירו את ספר יהושע ולא ידעו מהו הגבול הצפוני של יהודה, אבל ייתכן שהגבול בספר יהושע נקבע ע"פ תוואי השטח – היה שם 'גבול' טבעי, והפלשתים הלכו עד לגבול זה.. הם השאירו שם את הארון וחזרו לעקרון – "דרך גבולו יעלה בית שמש
" (ו16). לאחר שה' הכה באנשי בית–שמש – הם הסיקו (כנראה) שהארון עדיין לא הגיע למקומו, והעבירו אותו הלאה לאורך הגבול – עד שהגיע לקרית יערים: "וחמישה סרני פלשתים ראו, וישובו עקרון ביום ההוא
".ויאמרו אנשי בית שמש: מי יוכל לעמוד לפני ה' הא–להים הקדוש הזה? ואל מי יעלה מעלינו? וישלחו מלאכים אל יושבי קרית יערים לאמור: השיבו פלשתים את ארון ה', רדו העלו אותו אליכם
": כנראה שהם רדפו אחרי הפלשתים לאורך הגבול הצפוני של יהודה, הגיעו עד עקרון, ואז פנו דרומה וכבשו גם את גת. זה מסביר את ההבדל בין הפסוק הזה לפסוק המקביל (שמ"א יז52): "וייצאו אנשי ישראל מן המצפה, וירדפו את פלשתים, ויכום עד מתחת לבית כר... ותשובנה הערים אשר לקחו פלשתים מאת ישראל לישראל, מעקרון ועד גת, ואת גבולן, הציל ישראל מיד פלשתים; ויהי שלום בין ישראל ובין האמורי
": בפרק ז בנ"י באו מהצפון ולכן כבשו "מעקרון ועד גת", אבל בפרק יז בנ"י באו מהמזרח (מאמצע נחלת יהודה – "שוכה אשר ליהודה" – יז1), ולכן רדפו בשני ראשים – ראש אחד רדף צפון-מערבה לכיוון עקרון, והראש השני רדף דרום-מערבה לכיוון גת. ע' ב"פירושים וסימנים על ערי פלשתים" בפרק "מלחמות בין בני ישראל לערי פלשתים".ויקומו אנשי ישראל ויהודה ויריעו וירדפו את הפלשתים עד בואכה גיא ועד שערי עקרון; וייפלו חללי פלשתים בדרך שעריים ועד גת ועד עקרון
במחנה דן
" (שופ' ג 25); אחר–כך (יד 1) ", בין צרעה ובין אשתאול
" (שם הוא לקח אישה, הרג אריה וחד חידה). אבל לאחר שהפלשתים פתרו את החידה שלו – הוא לא הלך לעקרון, אלא דווקא לאשקלון – (יד 19) "וירד שמשון תמנתה
" – אני לא יודע למה שמשון הלך דווקא לאשקלון. {פרופ' יהודה אליצור מ'דעת מקרא' פירש שהוא רצה להתרחק מגבול ישראל כדי שהפלשתים לא יבואו לנקום בישראל על מה שהוא עושה להם}ותצלח עליו רוח ה', ויירד אשקלון, ויך מהם 30 איש, וייקח את חליצותם, וייתן החליפות למגידי החידה...
על גבול יהודה – ממזרח לירושלים.ויהונתן ואחימעץ עומדים ב עין רוגל,
ולאחר שהסתתרו שם בתוך הבאר – המשיכו לרוץ מזרחהוילכו שניהם מהרה ויבואו אל בית איש ב בחורים...
.וילכו ויגידו למלך דוד