קוד: הצרעה בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל: מכתב
הצרעה נזכרת בתנ"ך 3 פעמים:
וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ, וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ."
וְגַם אֶת הַצִּרְעָה יְשַׁלַּח ה' אֱלֹהֶיךָ בָּם, עַד אֲבֹד הַנִּשְׁאָרִים וְהַנִּסְתָּרִים מִפָּנֶיךָ."
וַתַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן וַתָּבֹאוּ אֶל יְרִיחוֹ, וַיִּלָּחֲמוּ בָכֶם בַּעֲלֵי יְרִיחוֹ, הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי; וָאֶתֵּן אוֹתָם בְּיֶדְכֶם, וָאֶשְׁלַח לִפְנֵיכֶם אֶת הַצִּרְעָה וַתְּגָרֶשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם, שְׁנֵי מַלְכֵי הָאֱמֹרִי; לֹא בְחַרְבְּךָ וְלֹא בְקַשְׁתֶּךָ."
לא ברור מהי הצרעה, ומה בדיוק היא עשתה - האם היא גרשה את החיווי הכנעני והחיתי? או את האמורי והפריזי והכנעני והחיתי והגרגשי והחיווי והיבוסי? או רק את שני מלכי האמורי?
המפרשים ביהושע כד 12 פירשו שהכוונה לסיחון ולעוג (ראו רש"י ומלבי"ם), אבל זה נראה רחוק מהפשט, כי הפסוק מדבר על התקופה שאחרי מעבר הירדן; נראה יותר הגיוני שבעיר יריחו היו אנשים מכל עממי כנען, אבל מלכי יריחו היו אמוריים.
ופרופ' יהודה קיל פירש, שהצרעה גירשה רק את תושבי הר אפרים, שבו נמצאת העיר שכם, שבה נאם יהושע את נאומו האחרון.
מייד אחרי דברים ז20 נאמר,
דברים ז21: "לֹא
תַעֲרֹץ מִפְּנֵיהֶם, כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ, אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא
". לפי זה ניתן לפרש
צרעה כמו
עריצה, פחד. וכן נאמר ב
שמות כג27: "אֶת
אֵימָתִי אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ, וְהַמֹּתִי אֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם, וְנָתַתִּי אֶת כָּל אֹיְבֶיךָ אֵלֶיךָ עֹרֶף
". ה' מבטיח לישראל, שישלח פחד ואימה בלב הגויים, והם יערצו מפנינו, יפנו עורף ויברחו. וכך אכן קרה ב"ה בימינו, במלחמת העצמאות, כאשר ה' נתן אימה בלב רבים מגויי-הארץ, והם ברחו מארץ ישראל למרות שמנהיגים יהודיים ביקשו מהם להישאר.
יצחק צויג07:59:56 20.08.2003